Materialele sectiunii

Legislația va fi modificată pentru a consolida independența Băncii Naționale a Moldovei și a membrilor organelor sale de conducere.

Legislația va fi modificată pentru a consolida independența Băncii Naționale a Moldovei și a membrilor organelor sale de conducere.

Acest lucru este prevăzut în proiectul de modificare a cadrului de reglementare elaborat de Ministerul Finanțelor și de Banca Națională. În special, legea privind Banca Națională va fi modificată pentru a asigura independența Băncii Naționale față de terți, care nu vor putea da instrucțiuni Băncii Naționale și nici nu vor putea influența membrii organelor de conducere ale acesteia în activitatea lor. Se propune, de asemenea, eliminarea dispoziției conform căreia miniștrii responsabili pentru chestiuni economice și financiare pot participa la reuniunile Consiliului de supraveghere și ale Comitetului executiv, fără drept de vot. Cadrul juridic este în curs de consolidare pentru a evita interferențele care ar putea periclita activitatea Băncii Naționale și realizarea obiectivelor sale, precum și pentru a asigura conformitatea cu standardele internaționale. Proiectul de lege conține noi dispoziții menite să consolideze mandatul macroprudențial al BNM. Astfel, BNM va fi împuternicită să elaboreze o strategie de politică macroprudențială pentru domeniile de competența sa; vor fi reglementate competențele BNM de a atenua riscul macroprudențial sau sistemic, precum și transparența procesului decizional în cazul adoptării unor astfel de instrumente. Se propun modificări la procedurile de exercitare a atribuțiilor organelor de conducere ale BNM și la procedura de demitere a acestora; se delimitează atribuțiile conducătorului Băncii Naționale și ale comitetului executiv; se precizează procedurile privind reabilitarea și salvarea băncilor; se extind atribuțiile Consiliului de supraveghere al BNM, inclusiv în ceea ce privește inițiativele legate de proprietatea publică deținută de Banca Națională. Proiectul de lege propune prelungirea termenului de lichidare forțată a băncilor. În special, în cazul în care procesul de lichidare forțată a unei bănci nu a fost finalizat în timp util, termenul de lichidare poate fi prelungit de către Banca Națională nu cu 2 ani, așa cum este prevăzut în prezent, ci cu cel mult 5 ani. Această modificare a fost necesară deoarece băncile în lichidare nu au timp să își capitalizeze toate activele în termenul prevăzut astăzi, inclusiv perioada de procese și proceduri. În consecință, finalizarea procesului de lichidare este întârziată. Modificările propuse ar permite Băncii Naționale, în funcție de circumstanțele invocate de lichidator, să prelungească sau să finalizeze lichidarea unei bănci. Una dintre prevederile proiectului de lege prevede împuternicirea Băncii Naționale de a vinde obiecte numismatice (monede/note) direct prin intermediul casieriei operative (ghișeul BNM) etc. Proiectul de lege include modificări care țin cont de prevederile Codului administrativ, care a intrat în vigoare în aprilie 2019. Modificările propuse au menirea de a consolida cadrul legal aplicabil activității BNM, ținând cont de standardele internaționale aplicabile băncilor centrale; acestea vor îmbunătăți cadrul legal legat de operațiunile bancare, OSV, consolidând independența BNM și vor consolida rolul autorității de reglementare în îndeplinirea atribuțiilor sale principale. Conform angajamentelor asumate de Moldova, proiectul de lege urmează să fie aprobat până la 30 iunie. Textul integral al proiectului este disponibil la adresa https://bit.ly/3NwOWpH. // 28.06.2022 - InfoMarket

Noutați dupa tema