
Banca Națională a Moldovei, la recomandarea FMI, va face o serie de modificări la Regulamentul privind asistența de lichiditate în situații de urgență.
Banca Națională a prezentat pentru consultări publice din 29 iulie un proiect de rezoluție al Comitetului Executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Cu privire la modificările aduse anumitor acte normative ale BNM”. Banca Națională clarifică faptul că dezvoltarea și adoptarea proiectului de rezoluție se datorează necesității de a adapta, în conformitate cu recomandările FMI, Regulamentul privind asistența lichidității în situații de urgență și Normele de evaluare a activelor adoptate de Banca Moldovei ca garanție pentru emiterea de credite către bănci, aprobată prin deciziile Comitetului executiv. Remarcăm faptul că, în noiembrie 2020, Banca Națională a primit asistență tehnică de la FMI pentru a finaliza și a consolida cadrul operațional legat de furnizarea de asistență de lichiditate în situații de urgență. Ca urmare, în conformitate cu recomandările experților FMI, este planificat să se facă o serie de modificări la Regulamentul privind asistența de lichiditate în situații de urgență și la Norma privind evaluarea activelor acceptate de Banca Națională a Moldovei ca garanție atunci când emiterea de credite către bănci. Modificările, printre altele, clarifică conceptul de „bancă solvabilă și viabilă”, ceea ce va însemna „o bancă care îndeplinește cerințele minime pentru fondurile proprii și este capabilă să genereze venituri și profit acceptabile în următoarele 12 luni”. Se propune ca, atunci când evaluează impactul pe care nerealizarea asistenței de lichiditate îl poate avea asupra stabilității sistemului financiar, Banca Națională va evalua și riscurile potențiale ale „infecției” sale. În plus, se va prevedea că perioada inițială pentru care se acordă asistență de lichiditate este de până la 2 săptămâni cu posibilitatea prelungirii acesteia, inclusiv cu o creștere a cuantumului asistenței necesare, la cererea băncii, pentru alte perioade de 2 săptămâni, dar nu mai mult de 3 luni sau, în cazuri excepționale, pentru o perioadă care nu depășește 1 an de la data furnizării, în conformitate cu condițiile stabilite de Comitetul executiv al Băncii Naționale. Versiunea actuală prevede că perioada pentru care se acordă asistența de lichiditate este de până la 3 luni, cu posibilitatea prelungirii sale, într-un mod excepțional, pentru o perioadă care nu depășește un an de la data furnizării. Noile modificări implică faptul că valoarea ajustată a activelor gajate trebuie să acopere asistența acordată și dobânda corespunzătoare în proporția determinată de Banca Națională pe baza unei evaluări a riscurilor asociate, dar nu mai puțin de 100%. Banca Națională va avea dreptul să decidă ce active vor fi preluate în ordine prioritară pentru a asigura asistența de lichiditate furnizată. Se va clarifica că creanțele monetare împotriva persoanelor angajate în activități antreprenoriale sau profesionale pot fi acceptate și ca garanție. De asemenea, va fi asigurat băncii, concomitent cu solicitarea către BNM de asistență în lichidități, a prognozei intrării și ieșirii de fonduri pentru următoarele 2 săptămâni. În același timp, banca primitoare va furniza zilnic Băncii Naționale în formatul stabilit de aceasta informații cu privire la fluxurile de numerar efective pentru ziua lucrătoare anterioară. Va fi de asemenea discutată posibilitatea extinderii/creșterii volumului asistenței de lichiditate, sub rezerva plății dobânzii pentru perioada anterioară și returnarea sumei totale a asistenței inițiale acordate și a celei suplimentare în cadrul noii perioade convenite specificate în contract. De asemenea, se stipulează că în perioada de utilizare a asistenței de lichiditate, Banca Națională va solicita băncii cel puțin o dată la 2 săptămâni informații cu privire la implementarea măsurilor prevăzute de planul de finanțare pentru rezolvarea problemelor de lichiditate, precum și rapoarte privind utilizarea țintită a fondurilor de asistență pentru lichidități. Se va clarifica faptul că nivelurile de ajustare a valorii activelor acceptate ca garanție, cu excepția activelor din categoria I, sunt nivelurile minime, în timp ce Banca Națională are dreptul să aplice o marjă suplimentară de ajustare a valorii , dacă astfel de măsuri sunt necesare pentru a asigura o protecție adecvată a Băncii Naționale împotriva riscurilor. Impactul așteptat al proiectului de decizie al BNM este de a asigura stabilitatea sistemului financiar al țării. Recomandările privind proiectul de rezoluție al BNM sunt acceptate până pe 12 iulie. // 30.06.2021 – InfoMarket