Materialele sectiunii

CNPF: Consumatorii de servicii financiare vor beneficia de un nivel mai ridicat de protecție

CNPF: Consumatorii de servicii financiare vor beneficia de un nivel mai ridicat de protecție

Potrivit Comisiei Naționale a Pieții Financiare, proiectul de lege care sporește nivelul de protecție a consumatorilor și responsabilitatea furnizorilor de servicii financiare a fost adoptat recent de Parlament în lectură finală, acesta fiind doar primul pas către modernizarea protecției drepturilor consumatorilor de servicii financiare în țara noastră. Astfel, modificările legislative vor extinde categoriile de servicii și consumatori care beneficiază de protecția drepturilor consumatorilor de servicii financiare. După intrarea în vigoare a legii, recuperarea creanțelor din contractele de credit de consum va fi controlată de CNPF, care va urmări respectarea limitelor privind comisioanele și alte plăți legate de credit (dobânzi, comisioane și valoarea totală a creditului, care nu trebuie să depășească suma acordată). În scopul eradicării practicilor comerciale neloiale și a altor abuzuri în procesul de vânzare a bunurilor pe credit, CNPF va supraveghea modul în care serviciile financiare sunt furnizate de intermediari (asistenți de brokeraj, intermediari de credit). În plus, beneficiarii creditelor de consum acordate de asociațiile de credit și economii vor avea drepturi egale cu celelalte categorii de consumatori de credite. Garantii contractelor de credit de consum vor fi supuși dispozițiilor Legii privind contractele de credit cu consumatorii, la fel ca și debitorii. Potrivit CNPF, în ciuda faptului că principalele îmbunătățiri în domeniul protecției drepturilor consumatorilor de servicii financiare trebuie realizate în cadrul procesului de armonizare la nivelul UE (2025-2027), în pachetul de amendamente adoptat în prezent au fost introduse și o serie de modificări. În special, creditorii vor fi obligați să elaboreze și să aprobe norme interne privind restructurarea rezonabilă a datoriilor debitorilor aflați în dificultate financiară. Aceasta, împreună cu adăugarea articolului 13 la Legea privind contractele de credit cu consumatorii, va asigura o protecție suplimentară a debitorilor, în special în perioada de criză. Legea privind contractele de credit cu consumatorii a fost, de asemenea, completată cu o serie de precizări, inclusiv în ceea ce privește aplicarea dobânzilor de întârziere în contractele de credit, ceea ce va permite eliminarea abuzurilor care au existat anterior în aplicarea acesteia. A fost introdusă obligația de a include un calendar al plăților în informațiile precontractuale, ceea ce va oferi consumatorului posibilitatea de a lua o decizie mai informată. A fost eliminată confuzia cu privire la calcularea limitei de vârstă de 3 ani pentru repararea vehiculelor asigurate cu piese originale noi. Odată cu introducerea amendamentului, aceasta va fi calculată de la data primei înmatriculări, și nu de la data fabricației. Astfel, se va elimina nedreptatea față de proprietarii de vehicule ale căror vehicule au fost înmatriculate pentru prima dată mult mai târziu decât data fabricării. Au fost introduse, de asemenea, cerințe importante privind protecția drepturilor consumatorilor de servicii de asigurare pentru a preveni vânzarea de servicii care nu corespund nevoilor și nu sunt solicitate. Înainte de încheierea contractelor, asigurătorii sunt obligați să evalueze cerințele și nevoile consumatorilor, astfel încât contractele propuse să corespundă intereselor, nevoilor și situației specifice fiecărui consumator. De asemenea, înainte de încheierea contractelor de asigurare, asigurătorii sunt obligați să furnizeze beneficiarilor un document informativ despre produsul de asigurare (informații precontractuale). Pentru a simplifica procedura de soluționare precontencioasă, a fost introdusă posibilitatea completării formularului în format electronic. Pentru a spori protecția consumatorilor de produse combinate (de exemplu, achiziționarea de bunuri în credit cu componente de asigurare), au fost introduse norme privind informarea consumatorilor cu privire la fiecare componentă a produsului (cost, condiții), precum și posibilitatea de a achiziționa bunuri sau servicii separat. În plus, au fost introduse cerințe privind informațiile care trebuie incluse în publicitatea serviciilor de asigurare, ceea ce contribuie la prevenirea publicității neloiale. De asemenea, în scopul sporirii responsabilității directe a furnizorilor de servicii și al simplificării procesului de soluționare a reclamațiilor, a fost stabilită procedura de examinare a reclamațiilor de către furnizorii de servicii. În același timp, în cazul în care nu este de acord cu rezultatul obținut de la furnizorul de servicii, consumatorul are dreptul să depună o cerere la CNPF sau să se adreseze instanței. A fost stabilit un termen maxim de 15 zile lucrătoare în care furnizorii de servicii sunt obligați să prezinte un răspuns. În același timp, în scopul extinderii competențelor CNPF în materie de supraveghere a serviciilor financiare în ceea ce privește respectarea drepturilor consumatorilor, a fost introdus dreptul CNPF de a efectua „achiziții de control”. Acest lucru va permite autorității să identifice încălcările drepturilor consumatorilor care nu pot fi constatate prin alte mijloace și dovezi. Potrivit instituției, legea adoptată reprezintă un pas important în reformarea pieței financiare, contribuie la consolidarea încrederii publice și la promovarea practicilor loiale și responsabile în furnizarea serviciilor financiare. // 17.07.2025 — InfoMarket.

Noutați dupa tema