Materialele sectiunii

Banca Mondială va acorda împrumuturi în valoare de 98 de milioane de euro pentru cofinanțarea proiectului "Conectivitate rurală în Moldova".

Banca Mondială va acorda împrumuturi în valoare de 98 de milioane de euro pentru cofinanțarea proiectului "Conectivitate rurală în Moldova".

Acest lucru este stipulat în acordurile de împrumut cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Asociația Internațională pentru Dezvoltare, ambele membre ale Grupului Băncii Mondiale, a căror ratificare a fost aprobată de Guvern. Documentele au fost semnate la 19 iunie și stipulează că Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare va acorda Moldovei un împrumut de 92,4 milioane de euro pentru implementarea proiectului sus-menționat, iar Asociația Internațională pentru Dezvoltare - 5,6 milioane de euro. Aceste fonduri vor fi utilizate pentru implementarea Proiectului de conectivitate rurală și vor fi folosite pentru dezvoltarea de conexiuni rutiere rezistente la schimbările climatice în așezările rurale, extinderea tranzitului rutier prin punctele de trecere a frontierei cu România și un răspuns mai rapid și, dacă este necesar, mai eficient la crize și urgențe. Proiectul va reabilita drumurile locale și va asigura siguranța rutieră în apropierea școlilor și a localităților, precum și va organiza infrastructura pentru transportul nemotorizat care circulă de-a lungul și în apropierea drumurilor. În plus față de lucrările civile, se vor desfășura campanii de educație și informare privind siguranța rutieră pentru sensibilizarea și educarea publicului cu privire la măsurile și practicile de siguranță rutieră. A doua componentă a proiectului este îmbunătățirea funcționalității punctelor de trecere a frontierei dintre Moldova și România. Un nou punct de trecere a frontierei va fi construit la Ungheni cu echipamente moderne pentru procesarea vamală, cântărire și scanare. De asemenea, este planificată modernizarea punctelor de trecere Giurgiulești și Leușeni. Celelalte două componente ale proiectului sunt asigurarea unei intervenții de urgență eficiente și a sprijinului administrativ pentru implementarea proiectului. Costul total al proiectului este de 190,55 milioane de dolari, din care 65% (105,98 milioane de dolari) reprezintă un împrumut BM, 10,8% (22,55 milioane de dolari) reprezintă un grant CEF, iar 33,6% (64,02 dolari) reprezintă contribuția Guvernului Moldovei (fondurile vor fi alocate de la bugetul de stat prin intermediul Fondului rutier). Toate lucrările prevăzute de proiect vor fi realizate pe baza studiilor de fezabilitate. Anterior a fost raportat că proiectul "Conectivitatea zonelor rurale din Moldova" prevede reabilitarea a peste 120 km de drumuri, precum și modernizarea și îmbunătățirea punctelor de securitate și control ale Moldovei la granița cu România. După cum a menționat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, în special, sunt planificate reparații pe 3 secțiuni: Coridorul 5, R13 - Ivanovca-Izvoare-Varnița-Ocolina-M2, cu o lungime de 35 km; Coridorul 8. 1 și Coridorul 8.2 – Cornești – Boghenii Noi – Năpădeni -M5(G88) cu o lungime de 33 km; Coridorul 24 - R34-Ciobăclia – Tartaul -R56-Baimaclia-Ienichioi -R37 cu o lungime de 43 km. De asemenea, proiectul va îmbunătăți infrastructura de transport adiacentă drumurilor locale, modernizarea posturilor vamale din Leușeni și Giurgiulești și construcția unui post de frontieră în Ungheni. Condițiile rutiere vor fi îmbunătățite, costurile șoferilor vor fi reduse, iar timpul de așteptare la punctele de control vamal va fi redus. În general, proiectul urmărește să ofere oportunități economice comunităților locale; să faciliteze comerțul și să extindă coridoarele de solidaritate; și să consolideze durabilitatea, capacitatea și sprijinul de gestionare a proiectului. Se preconizează că beneficiarii direcți ai proiectului vor fi aproximativ 42 000 de persoane, mai mult de 130 de întreprinderi, 27 de centre de sănătate și 84 de școli situate de-a lungul drumurilor reabilitate. Proiectul va facilita transportul a 350 000 - 400 000 de încărcături grele pe an. Aceste beneficii vor reveni transportatorilor din Moldova, Ucraina și România ale căror mărfuri intră, ies sau tranzitează Moldova prin punctele de trecere a frontierei deschise traficului rutier. Beneficiile economice vor include reducerea timpilor de așteptare pentru camioane și mașini, creșterea schimburilor comerciale și reducerea emisiilor de gaze poluante. Din 1992, când Moldova a aderat la Banca Mondială, peste 2,1 miliarde de dolari au fost alocate pentru mai mult de 70 de operațiuni în țară. Portofoliul BM include în prezent 13 proiecte active, în valoare totală de 742,9 milioane de dolari. Domeniile de sprijin includ reformele de reglementare și dezvoltarea afacerilor, modernizarea serviciilor publice, administrarea fiscală, înregistrarea terenurilor, educația, drumurile, sănătatea și sectorul social (inclusiv răspunsul de urgență la COVID-19), agricultura, apa și canalizarea, precum și sectorul energetic. // 08.07.2024 - InfoMarket.

Noutați dupa tema