
Parlamentul a adoptat în prima lectură rectificarea la Legea bugetului de stat pentru anul 2024, majorând deficitul acestuia cu 7,6% - până la 16 miliarde 777,8 milioane de lei.
Potrivit documentului, partea de venituri a bugetului de stat pentru 2024 urmează să fie redusă cu 801,46 milioane de lei. Se preconizează reducerea părții de venituri a bugetului de stat pentru 2024 cu 801,46 milioane lei (-1,2%) - de la 66 miliarde 632 milioane lei la 65 miliarde 830,54 milioane lei, partea de cheltuieli - să crească cu 386,34 milioane lei (+0,5%) - de la 82 miliarde 222 milioane lei la 82 miliarde 608,34 milioane lei, iar deficitul bugetului de stat să crească, respectiv, cu 1 miliard 187,8 milioane lei (+7,6%) - de la 15 miliarde 590 milioane lei la 16 miliarde 777,8 milioane lei. Potrivit Ministerului Finanțelor, modificările la bugetul de stat pentru anul 2024 sunt condiționate de ajustarea indicatorilor bugetari privind veniturile, cheltuielile și deficitul bugetar, ținând cont de noua prognoză a indicatorilor macroeconomici pentru anul 2024, prezentată de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării în luna martie, precum și de evoluția execuției bugetului de stat pentru 5 luni ale anului curent. Astfel, pe fondul unei redresări economice mai lente decât se preconiza la etapa de elaborare a bugetului pentru 2024, în prima jumătate a anului curent colectarea veniturilor din impozite directe și indirecte a scăzut, inclusiv pe fondul măsurilor de politică fiscală aplicate începând cu 2023. Pentru a menține nivelul cheltuielilor bugetului de stat, precum și pentru a asigura unele cheltuieli suplimentare, amendamentele la bugetul de stat prevăd o creștere a deficitului bugetar, precum și realocarea unor fonduri către cheltuieli mai prioritare. Sunt prevăzute alocări mai mari pentru asistența medicală, asigurările sociale, educație, infrastructură și agricultură. În special, se are în vedere creșterea alocărilor pentru Fondul rutier pentru repararea și întreținerea drumurilor naționale și regionale; pentru Fondul de reducere a vulnerabilității energetice pentru acordarea de compensații energetice. De asemenea, vor fi majorate sumele pentru plata alocațiilor pentru copii, alocările către Fondul național pentru agricultură și dezvoltare rurală, remunerarea personalului din instituțiile de învățământ și școlile sportive la nivel local etc. Ministerul Finanțelor a precizat că, potrivit modificărilor, veniturile din impozite și taxe urmează să fie reduse cu 904 milioane lei (-1,5%) față de sumele aprobate inițial, până la 60 miliarde 194,9 milioane lei. Principala scădere este prevăzută la veniturile din impozitul pe profit - cu 650 milioane lei, ca urmare a impactului măsurii de politică fiscală de aplicare a cotei zero de impozitare a veniturilor întreprinderilor mici și mijlocii, nedistribuite sub formă de dividende, aferente profitului perioadei fiscale 2023; TVA la mărfurile importate - cu 1 miliard 1.200 milioane lei, ca urmare a scăderii cu 6,6% a importurilor în 3 luni 2024, față de aceeași perioadă a anului precedent. Principalele impozite și taxe, ale căror venituri se propune a fi majorate în buget, sunt: impozitul pe venitul persoanelor fizice - cu 105 mil. lei, ca urmare a creșterii salariului mediu brut lunar în termeni nominali cu 14,7% în primul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent; TVA la mărfurile produse și serviciile prestate pe teritoriul Republicii Moldova - 185 mil. lei, ca urmare a progresului colectării în primele 5 luni ale anului curent, precum și a creșterii consumului privat; accizele la mărfurile importate - 503 mil. lei. Majorarea respectivă este propusă în principal datorită creșterii încasărilor din accizele la importul de autovehicule și produse din tutun, ca urmare a creșterii numărului de autovehicule importate (+31,8%) și a volumului importurilor de produse din tutun (+40%). Față de sumele aprobate inițial, veniturile din subvenții sunt propuse să crească cu 29,1 milioane lei, subvențiile pentru sprijin bugetar scăzând cu 153,5 milioane lei, iar subvențiile pentru proiecte finanțate din surse externe crescând cu 182,6 milioane lei. Se preconizează că granturile pentru suport bugetar vor constitui 1 miliard 753,4 milioane de lei și vor scădea cu 153,5 milioane de lei față de cele aprobate inițial, ca urmare a revizuirii contribuției preferențiale în cadrul DPO și a granturilor acordate de Fondul fiduciar multidonator "Creștere, durabilitate și oportunități pentru îmbunătățirea bunăstării în Moldova (M-GROW)". În același timp, noi granturi în valoare de 231,1 milioane de lei primite prin intermediul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (oferite de Italia și Suedia) au fost incluse în buget pentru finanțarea Fondului de reducere a vulnerabilității energetice. Granturile pentru proiectele finanțate din surse externe se vor ridica la 670,8 milioane de lei în bugetul din acest an, după revizuirea acestuia. Estimarea este ajustată la nivelul de implementare a proiectelor cu finanțare externă în primele 5 luni ale anului curent și la intrarea în vigoare a unor noi acorduri. Veniturile din alte surse sunt estimate la 3 miliarde 207,4 milioane de lei, cu o creștere de 88,2 milioane de lei, ca urmare a majorării cu 42,9 milioane de lei a veniturilor din vânzarea mărfurilor și serviciilor, ca urmare a creșterii veniturilor din veniturile încasate de instituțiile bugetare; din donații voluntare - cu 16,8 milioane de lei, ca urmare a creșterii cuantumului donațiilor primite de instituțiile bugetare; din alte venituri - cu 61,7 milioane de lei, ca urmare a creșterii veniturilor din alte venituri la proiectele finanțate din surse externe. Totodată, documentul propune o diminuare cu 23,5 milioane de lei a veniturilor din venituri din proprietate, în special după revizuirea estimării încasărilor din dobânzi la creditele recreditate de la bugetul de stat. În ansamblu, cheltuielile curente ale bugetului de stat în anul 2024 ar urma să crească cu aproximativ 520,5 milioane lei (+0,7%), față de suma aprobată anterior, până la 76 miliarde 013,4 milioane lei. Cheltuielile de capital vor scădea cu aproximativ 134,2 milioane lei (-2%), comparativ cu volumul aprobat de 6729,1 milioane lei. Ca urmare a realocării economiilor identificate, principala creștere a deducerilor prevăzută de proiectul de lege va reveni asupra Fondul rutier - 500 milioane lei; Fondul de reducere a vulnerabilității energetice - 761,5 milioane lei, dintre care 416,1 milioane lei sunt destinate compensațiilor energetice reflectate în facturile de plată, inclusiv 231,1 milioane lei sub formă de granturi primite prin intermediul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și 345,4 milioane lei pentru compensații în numerar, inclusiv pentru începutul sezonului de încălzire 2024-2025. Bugetul bugetului asigurărilor sociale de stat va fi majorat cu 200 milioane de lei; transferuri către bugetele locale pentru asigurarea cheltuielilor de personal în instituțiile de învățământ și școlile sportive - 663,7 milioane de lei; acoperirea cheltuielilor aferente majorării valorii normative de calcul a salariilor personalului din instituțiile de învățământ de stat care funcționează în regim de autogestiune, subordonate autorităților publice centrale - 140 milioane de lei. Cheltuielile aferente proiectelor finanțate din surse externe au fost propuse pentru a fi reduse cu 59,7 milioane de lei (până la 3 miliarde 551,3 milioane de lei), față de nivelul aprobat. Totodată, cele mai mari reduceri vor fi operate în următoarele proiecte: susținerea programelor în sectorul rutier - 229,8 milioane de lei; "Programul în sectorul energetic" - 168,2 milioane de lei; proiecte de aprovizionare cu apă și canalizare - 105 milioane de lei. În același timp, sunt propuse majorări de cheltuieli pentru unele proiecte: "Finanțarea suplimentară a proiectului "Răspuns de urgență la COVID-19" - 148,4 milioane lei; "Învățământ superior" - 91 milioane lei; proiecte de susținere a unor măsuri în sectorul agricol ("Dotarea fermierilor cu îngrășăminte" și "Modernizarea mașinilor și utilajului agricol") - 145 milioane lei. // 04.07.2024 - InfoMarket