
Primul terminal multimodal din Moldova este planificat să fie construit cu sprijinul USAID la stația de cale ferată Berești din Ungheni.
La Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a avut loc ședința grupului de lucru interdepartamental pentru implementarea proiectului investițional privind construcția unui complex logistic la Berești, care va fi realizat cu suportul programului USAID "Reforme instituționale și structurale în Moldova". Potrivit serviciului de presă al ministerului, compania internațională elaborează în prezent un studiu de fezabilitate a proiectului de dezvoltare a unui terminal logistic multimodal, care va combina toate tipurile de transporturi de mărfuri: terestru, containerizat și general. Ministerul a precizat că studiul de fezabilitate va conține o analiză cuprinzătoare a situației actuale din Moldova și din regiune în ceea ce privește infrastructura existentă pentru transportul de mărfuri, posibilitățile de dezvoltare a unei rețele care să conecteze diferite terminale din țară și din regiune, evaluarea costurilor și a opțiunilor de investiții, precum și necesitatea de a ajusta cadrul legal pentru a sprijini dezvoltarea unui astfel de terminal logistic. Pe baza acestui studiu, guvernul va putea identifica investitori internaționali care doresc să dezvolte un hub logistic regional în Moldova. Potrivit secretarului de stat al ministerului, Viorel Garaz, dezvoltarea unui hub logistic regional la Berești va crea multe oportunități economice pentru Moldova, precum și beneficii pentru țările vecine. "Investiția în acest proiect va fi mare - câteva milioane de dolari, dar și veniturile din această infrastructură vor fi semnificative. Este o investiție extrem de atractivă atât pentru investitorii internaționali, cât și pentru potențialii investitori din țară și din regiune", a declarat Viorel Garaz. De menționat că Republica Moldova nu dispune de o rețea logistică intermodală care ar putea oferi o alternativă competitivă la transportul rutier, deși terminalele intermodale (inclusiv rutele maritime și feroviare) reprezintă un element cheie al lanțului logistic pentru economie. Principalele fluxuri de mărfuri din Moldova sunt în tranzit din Ucraina către UE. În absența acestei infrastructuri, Moldova este exclusă din schimburile active de mărfuri, ceea ce o privează de venituri semnificative la bugetul de stat, iar partenerii din Est și Vest preferă rutele care ocolesc Moldova. Odată cu dezvoltarea infrastructurii logistice pentru transportul de mărfuri în țara noastră, rutele de ocolire vor deveni mai atractive în viitor și este important să fie create terminale în țară, care vor transforma țara într-un hub sau nod regional pentru transportul internațional de mărfuri, deoarece această infrastructură va facilita accesul la coridoarele internaționale. În același timp, volumul de mărfuri transportate prin Moldova a crescut semnificativ în ultimii 2 ani, în special dinspre Ucraina, după ce infrastructura logistică de transport a avut de suferit, dar și din cauza crizei regionale. // 24.05.2024 - InfoMarket.