
În ianuarie-februarie 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, Moldova a redus exporturile cu 12,5% - până la 601,3 milioane de dolari.
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în 2 luni 2024 au totalizat 472,7 milioane de dolari. 2024 au totalizat 472,7 mil. dolari (78,6% din total), în creștere cu 0,3% față de anul precedent. În același timp, reexporturile de mărfuri străine (după o prelucrare substanțială și reexporturi clasice) în ianuarie-februarie 2024 au totalizat 128,6 milioane de dolari (21,4% din total), în scădere cu 40,4% față de aceeași perioadă din 2023, în ritm anual. Totodată, reexporturile de mărfuri după prelucrare (îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, încălțăminte și piesele acesteia, fotolii, cabluri și fire electrice, alte produse pentru industria auto, nuci decojite, scutere, scaune și alte obiecte de mobilier, valize, produse textile, jucării etc.) au reprezentat 13,4% din totalul exporturilor, iar reexporturile clasice de mărfuri străine (benzină, motorină, nuci, medicamente, ulei de floarea-soarelui, calculatoare, aparate de aer condiționat etc.) au reprezentat 8%. Potrivit datelor BNS, pentru exportul de mărfuri în străinătate în perioada menționată, cel mai frecvent a fost utilizat transportul rutier - 79,4% din volumul total, urmat de transportul maritim - 16,7%, transportul feroviar - 2,1%, transportul aerian - 0,8%, instalațiile fixe de transport (0,9%), poșta - 0,1%. În ansamblu, exporturile moldovenești în Uniunea Europeană în ianuarie-februarie 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, au scăzut cu 6,3% - până la 402 milioane de dolari, către țările CSI - cu 31,4% - până la 41,6 milioane de dolari, iar către alte țări - au scăzut cu 20,2% - până la 157,7 milioane de dolari. Ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești în perioada menționată a crescut de la 62,43% la 66,86%, ponderea țărilor CSI - a scăzut de la 8,83% la 6,92%, iar ponderea țărilor din afara UE și CSI a scăzut de la 28,73% la 26,22%. Potrivit datelor BNS, principalele țări de destinație a exporturilor moldovenești în perioada menționată a anului curent au fost: România (32,1% din totalul exporturilor moldovenești), Ucraina (7,5%), Germania (6,8%), Turcia (6,5%), Italia (5,6%), Cehia (5%), Polonia (4,3%), SUA (3,2%), Rusia (3%), Bulgaria (2,8%), Belarus (2,5%), Elveția (1,6%), Grecia (1,5%), Țările de Jos și Franța (1,3% fiecare), Egipt și Spania (1,2% fiecare), Ungaria (1,1%) Marea Britanie (0,9%). În același timp, în ianuarie-februarie 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, Moldova și-a majorat exporturile în Turcia (+41,1%), SUA (de 1,8 ori), Polonia (+47%), Bulgaria (de 1,8 ori), Egipt (de 37290 ori), datorită creșterii livrărilor de ulei de floarea-soarelui, grâu și porumb), Republica Cehă (+32%), Portugalia (de 18,8 ori, pe fondul creșterii livrărilor de ulei de floarea-soarelui), Elveția (de 1,9 ori), Grecia (de 1,9 ori), Germania (+5,2%), Irak (de 3,4 ori), Țările de Jos (+23,8%), Indonezia (de 39,7 ori mai mult pe baza livrărilor de grâu), China (de 2,6 ori mai mult), Arabia Saudită (+57,3%), Malaezia (de 15,9 ori mai mult pe baza livrărilor de grâu), Vietnam (de 4, 8 ori), Iordania (de 9,3 ori), Mongolia (de 4,1 ori), Macedonia de Nord (de 2,7 ori), Tadjikistan (de 12,3 ori), Albania (de 12,5 ori), Armenia (de 2,2 ori), Croația (de 2,3 ori). În același timp, în perioada menționată, Moldova a redus exporturile către România (-16,6%), Ucraina (-58,9%), Rusia (-34,8%), Cipru (-63,6%), Spania (-46,7%), Kazahstan (-61,6%), Italia (-12, 2%), Belarus (-23,2%), Emiratele Arabe Unite (-77,4%), Franța (-32,3%), Ungaria (-32,1%), Liban (-94%), Marea Britanie (-25,9%), Maroc (-63,9%), Lituania (-21,6%), Georgia (-27,1%), Canada (-19,5%), Israel (-24,1%). În structura exporturilor moldovenești în primele două luni 2024 cele mai semnificative cote le-au avut următoarele grupe de mărfuri: mașini și aparate electrice și părțile lor (16,6%); cereale și preparate pe bază de cereale (12,8%); legume și fructe (12,7%); semințe și fructe oleaginoase (9%); îmbrăcăminte și accesorii (6,7%); băuturi alcoolice și nealcoolice (5,5%); grăsimi și uleiuri vegetale (5,4%); mobilier și părți ale acestuia (3,9%); petrol, produse petroliere și produse conexe (3,9%); fire, țesături, textile și produse conexe (2%); produse minerale nemetalice (2%); hrană pentru animale (1,6%); medicamente și produse farmaceutice (1,4%). // 16.04.2024 - InfoMarket.