Materialele sectiunii

Moldova va atrage un investitor privat pentru a moderniza portul de stat Giurgiulești și a construi un nou terminal pentru transbordarea a 800.000 de tone de cereale, investițiile totale fiind estimate până acum la 34 milioane de dolari

Moldova va atrage un investitor privat pentru a moderniza portul de stat Giurgiulești și a construi un nou terminal pentru transbordarea a 800.000 de tone de cereale, investițiile totale fiind estimate până acum la 34 milioane de dolari

Acest lucru a fost anunțat de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, care a prezentat joi un proiect de dezvoltare a portului de stat Giurgiulești. El a precizat că reconstrucția acestui port este unul dintre proiectele importante de infrastructură pe care autoritățile intenționează să le implementeze în cadrul Planului de reconstrucție a infrastructurii Moldova 5+. "După ani de stagnare, portul de stat Giurgiulești trebuie să devină modern, competitiv și să dea un impuls dezvoltării economiei țării noastre și a întregii regiuni", a declarat Andrei Spînu. Potrivit acestuia, proiectul preliminar de dezvoltare a Portului de Stat Giurgiulești prevede implicarea unui partener privat în cadrul unei licitații internaționale transparente pentru proiectarea, finanțarea, modernizarea, dotarea și exploatarea portului. Se are în vedere, în special, construcția unui nou terminal acolo pentru a transborda 800.000 de tone de cereale. "Acest lucru înseamnă că agrarienii moldoveni vor putea exporta cu 800 de mii de tone mai multe cereale, iar acest lucru va rezolva multe probleme", a declarat ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale. Potrivit acestuia, în ultimii ani, Moldova a exportat majoritatea cerealelor sale prin alte porturi din Ucraina și România, din cauza lipsei unor capacități portuare de transbordare suficiente în Moldova. De exemplu, porturile actuale ale țării pot primi, manipula și transporta mai puțin de jumătate din totalul exporturilor de cereale ale țării. Mai exact, în 2021, Moldova a exportat un total de 2,3 milioane de tone de cereale, din care doar 406 000 de tone (17 %) au fost transportate prin porturile de pe teritoriul Moldovei, iar în 2022, exporturile de cereale au totalizat 2,2 milioane de tone, din care doar 710 000 de tone de cereale (c. 32 %) au trecut prin porturile moldovenești. Agricultorii moldoveni au fost nevoiți să exporte restul cerealelor folosind porturi din Ucraina și România, ceea ce a mărit costurile de transport. Andrei Spînu a declarat că, după construcția unui nou terminal pentru transbordarea cerealelor în orașul Giurgiulești, vor apărea capacități suplimentare de transbordare de cel puțin 800.000 de tone. Atragerea unor investiții private mari va crea noi locuri de muncă și va contribui la dezvoltarea economiei. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a explicat că se planifică atragerea unui investitor privat cu o reputație impecabilă pentru modernizarea portului de stat Giurgiulești cu ajutorul Corporației Financiare Internaționale (IFC), membră a grupului Băncii Mondiale. Andrei Spînu a precizat că în cadrul proiectului vor fi efectuate următoarele lucrări de construcții și instalații și lucrări tehnice: construcția de graniere cu o capacitate de circa 800 mii de tone; construcția unui nou cheu cu o lungime de 150 m și o adâncime de 5 m; echiparea încărcătoarelor de cereale cu o viteză de proiectare de 1500 t/h; amenajarea căii ferate și a unei stații de descărcare a căii ferate; construcția unei parcări pentru camioane; construcția unei stații de descărcare a camioanelor; construcția unor depozite acoperite; echiparea macaralelor mobile; amenajarea unui teritoriu de 2,5 hectare pentru noul grânar. Costul aproximativ al tuturor investițiilor necesare este în prezent de 34 de milioane de dolari (600 de milioane de lei). Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a declarat că se așteaptă ca studiul de fezabilitate al proiectului și procedura de licitație să fie finalizate până la mijlocul anului 2025, iar până la sfârșitul anului 2025 se așteaptă semnarea unui contract cu un investitor privat și atragerea investițiilor. Construcția noii infrastructuri portuare va dura 2 ani - până la sfârșitul anului 2027, iar Giurgiulești Gosport modernizat ar trebui să fie operațional din 2028. "Dezvoltarea Portului de Stat Giurgiulești este un proiect ambițios, care necesită investiții și timp, dar care, odată finalizat, va aduce beneficii nu doar fermierilor și cetățenilor din Moldova, ci și întregii regiuni. Portul de stat Giurgiulești trebuie să fie și va fi un port modern, motorul economiei noastre", a declarat Andrei Spînu. La rândul său, viceprim-ministrul, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vasile Bolea, a declarat că programul de dezvoltare a Portului de Stat Giurgiulești va avea un impact favorabil, în primul rând, asupra sectorului agricol. "Creșterea semnificativă a capacităților de transbordare va fi un sprijin pentru producătorii agricoli din țară, care vor putea exporta mai multe mărfuri și produse", a subliniat Vladimir Bolea. Programul prezentat face parte din Planul de reconstrucție a infrastructurii "Moldova 5+". Portul Giurgiulești, cunoscut și sub denumirea de Portul Internațional Liber Giurgiulești, este singurul port din Moldova accesibil navelor maritime. Acesta este situat pe o lungime de 133,8 kilometri pe Dunăre, în sudul țării, la granița cu România și Ucraina. Portul este situat favorabil pe rutele internaționale de comerț și transport, cum ar fi calea navigabilă Rin-Main-Dunăre, care leagă Marea Neagră, 14 state europene și Marea Nordului, sistemele feroviare standard europene, precum și rețeaua rutieră internațională. Portul a fost dat în folosință la 26 octombrie 2006, după 10 ani de construcție. // 28.09.2023 - InfoMarket

Noutați dupa tema