
Agenția de rating Moody's și-a schimbat perspectiva ratingurilor guvernului Moldovei de la stabilă la negativă.
În același timp, a confirmat ratingurile pe termen lung ale emitentului în monedă străină și locală la B3. Potrivit Moody's Investors Service, decizia de a schimba perspectiva ratingurilor Moldovei de la B3 la negativă reflectă riscurile geopolitice sporite asociate cu războiul în curs de desfășurare din Ucraina, având în vedere apropierea Moldovei de conflict, sursa potențială de instabilitate din Transnistria și dependența energetică foarte semnificativă a Moldovei de Rusia. După cum s-a menționat, deși acesta nu este scenariul de bază al Moody's, cristalizarea acestor riscuri politice, inclusiv posibila extindere a conflictului în Moldova sau întreruperi prelungite ale aprovizionării cu gaze, va afecta grav perspectivele economice și fiscale ale Moldovei, care, potrivit Moody's, nu vor fi compensate în totalitate de asistența financiară sporită din partea Uniunii Europene și a instituțiilor financiare internaționale. Într-o analiză mai detaliată, experții de la Moody's Investors Service subliniază că, deși importanța economică a regiunii transnistrene a scăzut semnificativ față de perioada sovietică, Transnistria joacă încă un rol important în securitatea energetică a Moldovei, având în vedere că prin regiune trec gazoducte din Rusia, iar principala centrală electrică a țării, care funcționează pe bază de hidrocarbură, se află în această regiune. Moldova este, de asemenea, expusă riscului unor întreruperi susținute ale aprovizionării cu gaz din partea Rusiei în timpul acestei escaladări a tensiunilor geopolitice, în special având în vedere alegerea recentă a unui guvern pro-european care poziționează Moldova ca fiind "nealiniată" cu Rusia. Relația tensionată a Moldovei cu Rusia a dus adesea la negocieri tensionate cu Gazprom, inclusiv cel mai recent în octombrie 2021. Moldova și-a consolidat recent securitatea energetică, ceea ce ar putea ajuta țara să reziste la perioadele de întrerupere. Finalizarea extinderii gazoductului românesc contribuie la diversificarea aprovizionării cu gaze naturale a Republicii Moldova, iar recenta sincronizare a rețelei electrice a RM cu cea a UE îi va permite acesteia să importe energie electrică direct din Europa. În plus, sprijinul UE poate contribui la atenuarea impactului financiar al achiziționării de energie mai scumpă din Europa. De exemplu, în octombrie 2021, UE a alocat 60 de milioane de euro pentru a ajuta Moldova să facă față unei creșteri a prețurilor la energie. Cu toate acestea, capacitatea Moldovei de a înlocui complet importurile de gaze rusești cu aceste surse alternative nu a fost testată, iar capacitatea gazoductului din România este puțin probabil să fie suficientă pentru a satisface toate nevoile Moldovei în timpul lunilor reci. În plus, întreruperile de energie electrică pe scară mai largă în Europa ar reduce semnificativ capacitatea țărilor UE de a oferi asistență. Moldova este, de asemenea, vulnerabilă la orice deteriorare a conductelor ca urmare a luptelor din Ucraina, deoarece prin intermediul acestora își primește cea mai mare parte a gazului. Alegerea, în iulie 2021, a unui guvern majoritar pro-european, axat pe reformele anticorupție, a consolidat asistența financiară și tehnică din partea organizațiilor internaționale și a donatorilor, ceea ce a plasat Moldova într-o poziție bună pentru a obține asistență financiară suplimentară pentru a atenua consecințele economice și fiscale negative ale conflictului militar. Solicitarea oficială a Moldovei de aderare la UE în urma invaziei Rusiei în Ucraina ar putea facilita, de asemenea, accesul la asistență financiară și tehnică suplimentară, chiar dacă Moody's consideră că aderarea la UE este o perspectivă îndepărtată. Moody's se așteaptă la un sprijin continuu din partea UE și a unor instituții precum FMI, în timp ce Moldova se confruntă cu o situație dificilă. Potrivit ONU, aproximativ 400.000 de persoane au trecut granița în Moldova, iar aproximativ 100.000 de persoane (aproximativ 4% din populația Moldovei) se așteaptă să rămână în țară. Având în vedere situația demografică nefavorabilă din Moldova, un aflux de lucrători calificați ar putea atenua parțial impactul negativ al emigrației ridicate și al îmbătrânirii populației din Moldova asupra perspectivelor de creștere pe termen mediu, cu condiția ca acești refugiați să aleagă să rămână în țară. De asemenea, experții subliniază că Moldova se află într-o poziție relativ mai bună decât alte țări din regiune pentru a gestiona consecințele economice și fiscale ale conflictului militar. Veniturile din remitențe reprezintă o sursă importantă de finanțare a consumului, dar, cu aproximativ 14% din PIB în 2020, rămân mai puțin importante decât în multe alte țări din CSI. În plus, potrivit Băncii Naționale a Moldovei, dependența țării de remitențele din Rusia a scăzut în ultimii ani, ajungând la aproximativ 14% din total în 2020, în timp ce remitențele din UE reprezintă aproximativ jumătate din total. Expertul remarcă faptul că perspectiva negativă sugerează că o îmbunătățire a ratingului este puțin probabilă în viitorul apropiat. Perspectiva ar putea deveni stabilă în cazul în care tensiunile geopolitice - atât în regiunea mai largă, cât și între Moldova și Transnistria - se diminuează și, la rândul lor, riscurile pentru solvabilitatea Moldovei asociate conflictului militar se diminuează. Ratingurile Moldovei ar putea fi reduse dacă se cristalizează riscurile geopolitice asociate cu invazia în curs a Rusiei în Ucraina. De exemplu, în cazul în care condițiile din Transnistria s-ar deteriora semnificativ, amenințând stabilitatea internă, sau dacă ar exista dovezi ale unei mari mobilizări a trupelor rusești în regiune, ceea ce ar crește semnificativ probabilitatea ca un conflict militar să se extindă în Moldova. În plus, o întrerupere prelungită a livrărilor de gaze rusești către Moldova, care nu poate fi atenuată prin sprijinul tehnic și financiar din partea UE, ar fi un factor negativ pentru rating. // 18.04.2022- InfoMarket.