
În ianuarie-septembrie 2021 exporturile de mărfuri au însumat 2 mlrd 103,3 milioane dolari SUA, valoare mai mare cu 21,1%, comparativ cu cea înregistrată în perioada corespunzătoare din anul 2020.
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-septembrie 2021 au constituit 1 mlrd 579,9 milioane dolari SUA (75,1% din total exporturi), fiind în creștere cu 19,2% față de perioada similară din anul 2020, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 14,6%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-septembrie 2021 s-au cifrat la 523,4 milioane dolari SUA (24,9% din total exporturi), sau cu 27,1% mai mult, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2020. Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 16,9% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, medicamente, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, pentru pipă cu apa, whisky, votcă, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, vinuri spumante, rom, gin, bere, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare) - 8,0%. Sursa citată arată că mijloacele de transport rutier în ianuarie-septembrie 2021 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (88,1% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (7,0%), transportul feroviar (3,7%) și transportul aerian (1,2%). Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27) în ianuarie-septembrie 2021 u totalizat 1288,5 milioane dolari SUA (cu 12,9% mai mult, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2020), deținând o pondere de 61,3% în total exporturi, în scădere cu 4,4 puncte procentuale față de ianuarie-septembrie 2020. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI în ianuarie-septembrie 2021 au avut o valoare de 322,9 milioane dolari SUA (cu 17,4% mai mult, în raport cu perioada similară din anul 2020), care echivalează cu o cotă de 15,3% în total exporturi, în descreștere cu 0,5 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-septembrie 2020. Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-septembrie 2021, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2020, relevă majorarea livrărilor de mărfuri în Turcia (de 1,8 ori), România (+16,3%), Federația Rusă (+19,0%), Germania (+15,8%), Ucraina (+38,0%), Elveția (+39,4%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+49,2%), Ungaria (de 1,7 ori), Emiratele Arabe Unite (de 26,3 ori), Bulgaria (+38,2%), Liban (de 2,1 ori), Belgia (de 2,0 ori), Portugalia (de 1,8 ori), Israel (de 2,7 ori), Italia (+2,8%), Slovacia (de 1,6 ori), Polonia (+5,0%), Egipt (de 17,7 ori), Bangladesh (de 10,6 ori), Republica Ceha (+4,9%), Uzbekistan (de 1,8 ori), Libia (de 131,7 ori), Canada (de 1,5 ori), Tunisia (de 7,1 ori), China (+22,0%), Serbia (+23,7%), Malaysia (+47,2%), Nigeria (de 2,1 ori), Chile (de 25,1 ori), Macedonia de Nord (de 1,8 ori), Japonia (de 1,6 ori), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 21,9%. În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Cipru (-56,7%), Georgia (-18,9%), Grecia (-13,3%), Belarus (-5,7%), Spania (-11,2%), Iordania (-72,2%), Kazahstan (-14,6%), Statele Unite ale Americii (-5,3%), Maroc (-90,0%), atenuând, astfel, majorarea pe total exporturi cu 1,4%. În structura exporturilor din ianuarie-septembrie 2021, șase secțiuni de mărfuri din Clasificarea Standard de Comerț Internațional dețin 92,0% din total exporturi, după cum urmează: produse alimentare și animale vii (23,1%); mașini și echipamente pentru transport (22,5%); articole manufacturate diverse (20,5%); materiale brute necomestibile (10,3%); mărfuri manufacturate (8,5%); băuturi și tutun (7,1%). // 17.11.2021 — InfoMarket