
Creditarea directă a Guvernului de către Banca Națională este ilegală – Expert-Grup.
Așa au comentat experții Centrului analitic independent ideile vehiculate de unii politicieni privind contractarea de către Guvern a unui credit de la Banca Națională a Moldovei de până la 20 mlrd. lei. Analiștii Expert-Grup au amintit că articolul 41 din Legea cu privire la BNM specifică în mod expres interdicția creditării statului. În ea este menționat că Banca Națională nu va acorda împrumuturi și garanții sub orice formă statului sau organelor acestuia, inclusiv prin procurarea pe piața primară a valorilor mobiliare de stat sau prin acordarea de credite overnight. ”Un eventual împrumut din partea BNM statului, în special în proporții atât de mari (circa 10% din PIB) va crea presiuni inflaționiste, va deprecia moneda națională, va submina creșterea economică, va duce la reducerea locurilor de muncă și înrăutățirea condițiilor de trai a populației. Cauza constă în faptul că un asemenea împrumut va obliga banca centrală să tipărească lei, fapt ce va duce la creșterea volumului de lei în economie fără nici o acoperire, cauzând presiuni pe moneda națională. Pentru a stabiliza situația, BNM va fi nevoită să sterilizeze acest exces de lichidități prin înăsprirea politicii monetare și vânzare de valută străină din contul rezervelor valutare. Aceasta va acutiza criza economică în care se află la moment Moldova, care se va solda cu pierderea a zeci de mii de locuri de muncă și falimentarea a mii de întreprinderi”, - menționează Expert-Grup. Experții au remarcat că va fi afectată și mai mult imaginea Moldovei în fața potențialilor creditori sau investitori, atât din țară, cât și peste hotare. ”Prin urmare, o eventuală creditare directă de către BNM a Guvernului va spori riscurile de țară și va înrăutăți percepția investitorilor, creditorilor și partenerilor de dezvoltare privind Moldova”, - au explicat analiștii Expert-Grup. Potrivit lor, aceasta va deriva Moldova de alte forme de finanțare, atât cu efecte imediate, cât și pe termen lung: va compromite perspectivele memorandumului cu FMI, de care sunt legate și alte finanțări preferențiale din partea Uniunii Europene și altor parteneri strategici ai țării; va duce la creșterea dobânzilor la împrumuturile contractate pe intern și extern și, respectiv, la creșterea costurilor bugetare contractarea acestor finanțări; va compromite ideea emiterii Euroobligațiunilor pe piețele externe de capital; va submina atractivitatea investițională, în special pentru investiții strategice, din cauza creșterii riscurilor inflaționiste, valutare și macroeconomice, care sunt luate în considerație la modul cel mai serios de către investitori. Totodată, va destabiliza echilibrele setate în sistemul financiar prin creșterea ratelor de dobândă și inevitabil scumpirea creditelor acordate populației și firmelor; va pune sub semnul întrebării refinanțarea datoriei externe în condițiile în care acest mecanism este contrar normelor promovate de FMI. Expert-Grup subliniază că inițiativa va genera pierderi la bugetul de stat. Pe fundalul creșterii riscurilor de țară, dar și a unei politici monetare mai restrictive pentru a reduce volumul de bani fără acoperire din economie, vor crește costurile împrumuturilor contractate de Guvern. Aceasta va duce, în mod imediat, la creșterea dobânzilor aferente valorilor mobiliare de stat la care Ministerul Finanțelor recurge permanent pentru a refinanța împrumuturile contractate anterior, precum și pentru a finanța deficitul bugetar. Respectiv, va crește costul de deservire a datoriei de stat, ceea ce înseamnă că sute de milioane de lei, în loc să fie direcționate spre investiții sau plăți sociale, vor fi cheltuite pentru plata dobânzilor ridicate aferente datoriei de stat. În plus, dacă împrumutul de la BNM pentru Guvern va fi contractat la o dobândă sub nivelul pieței, aceasta va lovi în capitalizarea băncii centrale, ceea ce va necesita transferuri de la bugetul de stat pentru re-capitalizarea acesteia. Experții menționează că va fi afectată capacitatea BNM să mențină stabilitatea macrofinanciară a țării. Efectele unui eventual împrumut al Guvernului de către BNM va duce la reducerea volumului rezervelor valutare. Prin urmare, BNM va avea mai puține posibilități să amortizeze eventuale șocuri negative asupra economiei. Expert-Grup îndeamnă politicienii să apeleze la surse legale și fezabile pentru finanțarea programelor de suport populației și firmelor, atât de necesare și așteptate, în special în contextul noilor restricții și a stării de urgență. În acest sens, experții reiterează recomandările Expert-Grup pe care le-au promovat încă de la începutul crizei pandemice și care rămân în vigoare și astăzi, în baza cărora va putea fi mobilizată o sumă de bani similară (circa 20 mlrd. lei) fără riscuri macroeconomice. Este vorba despre relaxarea politicii monetare prin reducerea normei rezervelor obligatorii de la nivelul actual de 30% (pentru moneda națională și valută străină) până la 15%. Aceasta ar permite mobilizarea a circa 10-11 mlrd. lei în conturile băncilor comerciale, care ar putea fi investiți în valori mobiliare de stat. ”Având în vedere excedentul de lichidități de circa 10 mlrd. lei din sistemul bancar, care ar putea fi dublat în urma reducerii normei rezervelor obligatorii (menționată mai sus), este oportună majorarea emisiilor de valori mobiliare de stat pentru a redirecționa acest excedent de lichidități pentru un amplu program de suport firmelor și populației în valoare de până la 20 mlrd. lei”, - au menționat experții. Potrivit lor, pe măsura epuizării eventuale a lichidităților în sistemul bancar, BNM ar putea procura valori mobiliare de stat pe piața secundară (să utilizeze mai activ operațiunile de tip REPO), în vederea susținerii Guvernului în finanțarea programului anti-criză.Expert-Grup consideră că în vederea susținerii canalizării lichidităților din sistemul bancar în economia reală, este necesară emiterea de garanții de stat pentru creditele care finanțează fluxul de numerar acordate companiilor a căror activitate a fost sistată de măsurile restrictive stabilite pentru perioada situație excepționale. Analiștii punctează că îmbunătățirea relațiilor cu partenerii de dezvoltare va permite contractarea a circa 530 mln. dolari agreate în cadrul programului cu FMI, mln. euro din asistența macrofinanciară cu UE și alte resurse externe care pot fi obținute în schimbul realizării unor reforme asumate de către Moldova în cadrul acordurilor intonaționale. Aceasta ar permite mobilizarea a peste 10 mlrd. lei în condiții preferențiale. // 05.04.2021 – InfoMarket.