Parlamentul  a aprobat în primă lectură un nou pachet de măsuri pentru reducerea birocrației în domeniul fiscal și vamal.

Parlamentul a aprobat în primă lectură un nou pachet de măsuri pentru reducerea birocrației în domeniul fiscal și vamal.

Acesta este cel de-al doilea pachet de legi, care prevede facilitarea mediului de afaceri prin eliminarea barierelor administrative existente în cadrul de reglementare. Una dintre noile măsuri propuse în domeniul fiscal se referă la posibilitatea deducerii TVA în baza cecurilor fiscale emise de casele de marcat conectate la Sistemul Informațional Automatizat "Monitorizarea Electronică a Vânzărilor" pentru achizițiile a căror valoare per cec nu depășește 2000 de lei cu TVA, dar nu mai mult de 10 mii de lei într-o perioadă fiscală, cu condiția ca acestea să fie achitate cu un card de plată pentru întreprinderi. Totodată, limita sumei care nu este considerată drept datorie fiscală va fi majorată de 5 ori. Astfel, sumele de până la 500 de lei nu vor fi considerate datorie la buget. În prezent, această limită este de 100 de lei. O altă prevedere a pachetului II, menită să reducă birocrația în mediul de afaceri, este anularea jurnalului echipamentului de casă de marcat, ceea ce îi va scuti pe antreprenori de necesitatea lipirii rapoartelor Z și va economisi cel puțin 5 milioane de ore de lucru pe an. Legislația fiscală va prevedea, de asemenea, digitalizarea raportărilor cu autoritățile fiscale. Pentru interacțiunea cu SFS vor fi utilizate documente electronice și comunicarea la distanță, va fi eliminată obligația de a utiliza doar semnătura olografă sau de a prezenta unele documente doar pe suport de hârtie. Autorii proiectului de lege propun, de asemenea, revizuirea procedurii de aplicare a scutirii de TVA legată de reimport în cazul comerțului electronic, în conformitate cu practica europeană. De asemenea, va fi eliminată bariera prevăzută pentru examinarea contestațiilor în cadrul Comisiei de Contestații prin înjumătățirea obligației minime care poate fi atacată în cadrul Comisiei de Contestații la SFS: de la 500 de mii la 250 de mii de lei - pentru agenții economici și de la 250 de mii la 125 de mii de lei - pentru persoanele fizice. Nivelul ridicat al obligațiilor de astăzi nu permite utilizarea acestui mecanism de soluționare a litigiilor în toată amploarea sa. Totodată, Consiliul de soluționare a litigiilor va fi compus din cel puțin 50 la sută din reprezentanți ai asociațiilor de afaceri legate de sectorul vamal. O altă inovație este includerea benzinei și a motorinei în lista de produse permise în cadrul regimului de antrepozit vamal. Acest lucru va facilita operațiunile de import și export, de depozitare, încărcare și descărcare a produselor petroliere și a gazelor lichefiate. De asemenea, va fi eliminat dreptul autorității vamale de a accepta garanții bancare numai de la o bancă autorizată, urmând să fie acceptate garanțiile emise de orice bancă autorizată din țară. O altă acțiune vizează simplificarea procesului de declarare a mărfurilor importate pe teritoriul Republicii Moldova și exportate prin mandate poștale. Astfel, cetățenii vor fi scutiți de obligația de a depune o declarație vamală detaliată și vor putea depune o declarație vamală simplificată. Potrivit estimărilor autorităților, pachetul legislativ propus va permite mediului de afaceri să economisească anual cel puțin 500 de milioane de lei, ceea ce reprezintă circa 0,2% din PIB. Inițiativa legislativă de modificare a Codului Fiscal și a Codului Vamal a fost elaborată de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării în comun cu Ministerul Finanțelor, în colaborare cu Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru, cu suportul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) și GIZ Moldova - filiala din Moldova a fundației germane de stat pentru cooperare internațională. // 26.10.2023 - InfoMarket.

Noutați dupa tema