IMM-urile din Moldova preferă metodele tradiționale de finanțare și nu au suficientă cultură financiară pentru a utiliza instrumente alternative.

IMM-urile din Moldova preferă metodele tradiționale de finanțare și nu au suficientă cultură financiară pentru a utiliza instrumente alternative.

Acestea sunt concluziile generale ale unui studiu privind nevoile și practicile legate de instrumentele financiare, prezentat de Oana Stanciu, director de consultanță în management la PwC România, în cadrul celei de-a treia conferințe fiscale e-TAXCON'2022. Studiul, implementat de PwC și PNUD, a fost conceput pentru a afla în ce măsură IMM-urile moldovenești cunosc și utilizează instrumentele financiare tradiționale, cum ar fi împrumuturile bancare și împrumuturile de la prieteni și cunoștințe, precum și cele alternative (leasing, factoring, capital privat, crowdfunding, business angels etc.). Studiul a arătat că reprezentanții IMM-urilor cunosc cel mai bine și au utilizat în ultimele șase luni produsele bancare, leasingul, factoringul, în timp ce instrumente precum emisiunile de obligațiuni, împrumuturile fintech, finanțarea mezzanină etc sunt foarte puțin utilizate din cauza lipsei sau a cunoașterii insuficiente a acestora. În ceea ce privește cunoașterea subiecților financiari, a organizării acestora și a modalităților de comunicare cu aceștia, 45,8% dintre respondenți au o bună înțelegere a companiilor de leasing, 40,2% a instituțiilor de creditare bazate pe active (bănci, asociații de economii și împrumut) și 35% a partenerilor de dezvoltare, în timp ce cunoașterea platformelor de crowdfunding, a capitalului de risc, a business angels și a instrumentelor hibride variază între 8,3% și 18,2% dintre respondenți. Cu toate acestea, se remarcă faptul că toate categoriile de IMM-uri ar prefera să apeleze mai mult la credite bancare sau la subvenții guvernamentale/asistență din partea partenerilor de dezvoltare. În același timp, microîntreprinderile și întreprinderile mici acceptă mai multe instrumente de finanțare diferențiate (35-46%), în timp ce întreprinderile mijlocii sunt mai conservatoare (mai puțin de 20% dintre cei chestionați ar prefera instrumente alternative). Respondenții au identificat ratele ridicate ale dobânzilor ca fiind principalele bariere în calea obținerii de finanțare, respondenții din zonele rurale fiind mult mai predispuși decât cei din mediul urban să întâmpine dificultăți în pregătirea unui plan de afaceri, percepând procesul de obținere a finanțării ca fiind complicat și birocratic și inaccesibil la nivel local. În general, studiul a arătat un nivel scăzut de educație financiară, care joacă un rol major în diversificarea instrumentelor utilizate în activitățile de afaceri. Autorii studiului au recomandat dezvoltarea pieței bursiere în Moldova, lansarea portalului de crowdfunding, crearea unui fond de factoring pentru anumite industrii și promovarea educației financiare și a accesului la informație. La sondaj, organizat prin metoda interviului și a consultării, au participat 318 respondenți, dintre care 86% provin din microîntreprinderi, 12% din întreprinderi mici și 2% din întreprinderi mijlocii. Aproximativ 79% dintre aceștia lucrează în zonele urbane și 21% în zonele rurale. // 16.09.2022 – InfoMarket

Noutați dupa tema