
În Moldova sunt înregistrate 384 de categorii de facilități fiscale, dar doar 38% dintre acestea pot fi evaluate: este vorba de 147 de tipuri de facilități prevăzute pentru 12,9 miliarde de lei.
Acest lucru se precizează în concluzia Curții de Conturi, care a efectuat un audit al sistemului de facilități fiscale în perioada 2020-2021. Auditorii au identificat numeroase neajunsuri în managementul sistemului de stimulente fiscale, iar acest lucru are loc din cauza atât lipsei unui cadru de reglementare care să reglementeze toate etapele procesului de management al stimulentelor fiscale, cât și evaluării fragmentate a impactului stimulentelor fiscale asupra bugetului. Ca urmare, acest lucru reduce transparența cheltuielilor guvernamentale. De asemenea, nu există nicio evaluare a impactului stimulentelor fiscale oferite. În prezent, 384 de tipuri de facilități fiscale sunt înregistrate în Registrul Unic al Facilităților Fiscale întocmit de Ministerul Finanțelor în conformitate cu prevederile Codului Fiscal și alte reglementări. Cu toate acestea, doar 38% dintre ele - 145 de tipuri - sunt estimate la 12,9 miliarde de lei. În 2020, SFS a gestionat 217 categorii de facilități fiscale, dintre care 141 de beneficii nu au fost evaluate pentru cheltuieli. Cu toate că în Planul de acțiuni al Guvernului pentru 2020-2023 sunt prevăzute măsuri pentru dezvoltarea până în martie 2021 a unei baze de date unice cu toate facilitățile fiscale și vamale, cu o evaluare a tuturor cheltuielilor bugetare aferente acestora, chiar și o foaie de parcurs pentru implementarea acestei măsuri nu a fost încă elaborată. Se anunță că în 2020 Serviciul Fiscal de Stat a estimat costurile a 76 de facilități fiscale la 2,3 miliarde de lei, însă auditorii Curții de Conturi consideră că aceste date conțin erori semnificative. Astfel, pentru unele tipuri de prestații, costul a fost majorat incorect cu 519,7 milioane lei, dintre care cea mai semnificativă eroare s-a constatat în calculul prestațiilor acordate gospodăriilor țărănești. Serviciul Fiscal de Stat, în loc să calculeze scutiri de taxe, a reflectat incorect veniturile impozabile ale gospodăriilor, iar suma a fost majorată în mod eronat cu 345,4 milioane lei. Auditul a mai relevat că pentru alte tipuri de facilități fiscale, Serviciul Fiscal de Stat a subestimat costul cu 537,1 milioane lei. Acest lucru s-a întâmplat atât din cauza unor erori tehnice, cât și ca urmare a unei comunicări incorecte între Serviciul Fiscal de Stat și Ministerul Agriculturii. Totodată, potrivit încheierii CC, nu există metode de calcul și calcule rezonabile legate de impactul asupra bugetului a unor facilități fiscale de 1 miliard de lei. Auditul a precizat că unele stimulente fiscale au fost oferite fără justificare, de exemplu, scutirea de accize la azotul și oxigenul produs în țară. Astfel, în 2020, un agent economic a primit scutiri de taxe pentru circa 9 milioane de lei fără nicio claritate cu privire la scopul acordării acestui beneficiu și la consecințele acestuia. Există, de asemenea, o lipsă de documente de politică sau strategii privind dezvoltarea industriilor care beneficiază de stimulente fiscale. Drept exemplu, auditorii CC aduc situația care s-a dezvoltat la acordarea scutirii de accize la alcoolul etilic denaturat utilizat la fabricarea produselor de parfumerie și cosmetice. În 2018-2019, Ministerul Agriculturii a apelat periodic la Ministerul Finanțelor, propunând anularea acestei facilități ca fiind ineficient, însă Ministerul Finanțelor a ignorat această propunere. În același timp, nu există o reglementare clară a procesului de acordare a acestei facilități, al cărui cuantum în 2020-2021 a fost în valoare de 900 milioane lei. De asemenea, nu a existat o cooperare între Ministerul Agriculturii și Serviciul Fiscal de Stat în coordonarea acestui beneficiu. Curtea de Conturi a afirmat că instituțiile guvernamentale nu au acordat suficientă atenție procesului de evaluare a facilităților fiscale în ceea ce privește valabilitatea și caracterul rezonabil al acestora și a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătățirea situației în acest domeniu. // 05.08.2022 – InfoMarket.