Deficitul bugetului de stat al Republicii Moldova pentru anul 2024 este planificat să fie majorat cu 1 miliard 187,8 milioane de lei - până la 16 miliarde 777,8 milioane de lei, pe fundalul unei diminuări a părții sale de venituri cu 801,5 milioane de lei și a unei majorări a părții de cheltuieli cu 386,3 milioane de lei.

Deficitul bugetului de stat al Republicii Moldova pentru anul 2024 este planificat să fie majorat cu 1 miliard 187,8 milioane de lei - până la 16 miliarde 777,8 milioane de lei, pe fundalul unei diminuări a părții sale de venituri cu 801,5 milioane de lei și a unei majorări a părții de cheltuieli cu 386,3 milioane de lei.

Acest lucru este stipulat de amendamentele la legea bugetului de stat pentru acest an, elaborate de Ministerul Finanțelor. Potrivit documentului, partea de venituri a bugetului de stat pentru anul 2024 urmează a fi redusă cu 801,46 milioane de lei. Se preconizează reducerea părții de venituri a bugetului de stat pentru anul 2024 cu 801,46 milioane de lei, sau cu 1,2% - de la 66 miliarde 632 milioane de lei la 65 miliarde 830,54 milioane de lei, partea de cheltuieli - să crească cu 386,34 milioane de lei, sau cu 0,5% - de la 82 miliarde 222 milioane de lei la 82 miliarde 608,34 milioane de lei, iar deficitul bugetului de stat să crească cu 1 miliard 187,8 milioane de lei, sau cu 7,6% - de la 15 miliarde 590 milioane de lei la 16 miliarde 777,8 milioane de lei. Potrivit Ministerului Finanțelor, principalul factor care a stat la baza modificărilor aduse bugetului de stat pentru anul 2024 este ajustarea indicatorilor bugetari privind veniturile, cheltuielile și deficitul bugetar, ținând cont de noua prognoză a indicatorilor macroeconomici pentru anul 2024, prezentată de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării în luna martie, precum și de execuția bugetului de stat în primele 5 luni ale anului în curs. Astfel, pe fondul unei relansări economice mai lente decât se preconiza în etapa de pregătire a bugetului pentru anul 2024, în prima jumătate a anului curent se înregistrează o reducere a colectării veniturilor din impozite directe și indirecte, inclusiv pe fondul măsurilor de politică fiscală aplicate începând cu anul 2023. Pentru menținerea nivelului cheltuielilor bugetului de stat în aceste condiții, precum și pentru asigurarea unor cheltuieli suplimentare, modificările propuse la bugetul de stat prevăd o creștere a deficitului bugetar, precum și redistribuirea unor fonduri din resursele bugetare identificate. Potrivit Ministerului de Finanțe, potrivit modificărilor, veniturile din impozite și taxe urmează să fie reduse cu 904 milioane de lei, respectiv cu 1,5%, până la 60 miliarde 194,9 milioane de lei, față de sumele aprobate inițial pentru anul 2024. Principala scădere este prevăzută la veniturile din impozitul pe profit - cu 650 milioane lei, ca urmare a impactului măsurii de politică fiscală de aplicare a cotei zero de impozitare a veniturilor întreprinderilor mici și mijlocii, nedistribuite sub formă de dividende, aferente profitului din perioada fiscală 2023; TVA la bunuri importate - cu 1 miliard 1.200 milioane lei, ca urmare a scăderii cu 6,6% a importurilor în primele 3 luni din 2024, comparativ cu primele 3 luni din 2024. 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Principalele tipuri de impozite și taxe, care se propun a fi majorate în buget, sunt următoarele: impozitul pe venitul persoanelor fizice - cu 105 milioane de lei, ca urmare a majorării cu 14,7% a salariului mediu lunar brut în termeni nominali în primul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent; TVA la bunurile produse și serviciile prestate pe teritoriul Republicii Moldova - 185 milioane de lei, ca urmare a progresului în colectarea în primele 5 luni ale anului curent, precum și a creșterii consumului privat; accizele la mărfurile importate - 503 milioane de lei. Creșterea respectivă se propune în primul rând datorită majorării veniturilor din accizele la importul de autovehicule și produse din tutun, ca urmare a creșterii numărului de autovehicule importate (+31,8%) și a creșterii volumului importurilor de produse din tutun (+40%). Comparativ cu sumele aprobate inițial, se propune ca veniturile din granturi să crească cu un total de 29,1 milioane de lei, granturile pentru sprijin bugetar scăzând cu 153,5 milioane de lei, iar granturile pentru proiecte finanțate din surse externe crescând cu 182,6 milioane de lei. Toate granturile sunt recalculate la cursul de schimb al monedei naționale, în concordanță cu noua prognoză a indicatorilor macroeconomici pentru anul 2024. Granturile pentru suport bugetar se preconizează a fi în sumă de 1 mld. 753,4 mil. lei, în scădere cu 153,5 mil. lei față de cele aprobate inițial, din cauza revizuirii contribuției preferențiale în cadrul DPO și a granturilor oferite de fondul fiduciar multidonator "Creștere, Durabilitate și Oportunități de Îmbunătățire a Bunăstarei în Moldova (M-GROW)". În același timp, în buget au fost incluse noi granturi în valoare de 231,1 milioane de lei primite prin intermediul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (oferite de Italia și Suedia) pentru finanțarea Fondului de reducere a vulnerabilității energetice. Granturile pentru proiectele finanțate din surse externe vor fi în valoare de 670,8 milioane de lei în bugetul din acest an, după revizuirea acestuia. Estimarea va fi ajustată ținând cont de nivelul de implementare a proiectelor cu finanțare externă în primele 5 luni ale anului curent și de intrarea în vigoare a unor noi acorduri. Încasările din alte venituri se estimează la 3 miliarde 207,4 milioane lei, cu o creștere de 88,2 milioane lei, ca urmare a majorării cu 42,9 milioane lei a încasărilor din venituri din vânzarea de bunuri și servicii, ca urmare a creșterii încasărilor din veniturile încasate de instituțiile bugetare; din donații benevole - cu 16,8 milioane lei, ca urmare a majorării cuantumului donațiilor încasate de instituțiile bugetare; din alte venituri - cu 61,7 milioane lei, ca urmare a creșterii încasărilor din alte venituri pe proiecte finanțate din surse externe. Totodată, capitolul propune reducerea veniturilor din venituri din proprietate cu 23,5 milioane de lei, în special în urma revizuirii estimării încasărilor din dobânzi la creditele recreditate de către bugetul de stat. În ansamblu, cheltuielile curente ale bugetului de stat în anul 2024 sunt preconizate să crească cu circa 520,5 milioane de lei, sau 0,7%, față de suma aprobată anterior, până la 76 miliarde 013,4 milioane de lei. Cheltuielile de capital vor scădea cu circa 134,2 milioane de lei, sau cu 2%, față de volumul aprobat de 6729,1 milioane de lei. Ca urmare a realocării economiilor identificate, principala creștere a deducerilor prevăzute de proiectul de lege va cădea pe: Fondul Rutier - 500 milioane de lei, destinat pentru reparația și întreținerea drumurilor naționale și regionale; Fondul de reducere a vulnerabilității energetice - 761,5 milioane de lei, dintre care 416,1 milioane de lei sunt destinate compensațiilor energetice reflectate în facturile de achitat, inclusiv 231,1 milioane de lei sub formă de granturi primite prin intermediul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și 345,4 milioane de lei pentru compensații energetice sub formă de plăți în numerar, inclusiv pentru începutul sezonului de încălzire 2024-2025; majorarea sumelor pentru achitarea din bugetul asigurărilor sociale de stat a indemnizațiilor la nașterea copiilor - 200 milioane de lei; transferuri către bugetele locale pentru asigurarea cheltuielilor de personal în instituțiile de învățământ și școlile sportive - 663,7 milioane de lei; acoperirea cheltuielilor aferente majorării valorii normative de calculare a salariilor personalului din instituțiile de învățământ de stat care activează în regim de autoguvernare, subordonate autorităților publice centrale - 140 milioane de lei. Cheltuielile aferente proiectelor finanțate din surse externe au fost propuse a fi reduse cu 59,7 milioane de lei (până la 3 miliarde 551,3 milioane de lei) față de nivelul aprobat, în conformitate cu propunerile înaintate de autorități și ca rezultat al evaluării potențialului de capitalizare a resurselor în cadrul proiectelor până la finele anului. În același timp, cele mai mari reduceri vor fi efectuate în următoarele proiecte: proiectele de susținere a programelor din sectorul rutier - 229,8 milioane de lei; proiectul "Programul sectorial energetic" - 168,2 milioane de lei; proiectele de alimentare cu apă și canalizare - 105 milioane de lei. În același timp, se propune o majorare a cheltuielilor în cadrul unor proiecte, cum ar fi: proiectul "Finanțarea suplimentară a proiectului "Răspuns de urgență la COVID-19" - 148,4 milioane de lei; proiectul "Învățământ superior" - 91 milioane de lei; proiectele de susținere a unor măsuri în sectorul agricol ("Aprovizionarea fermierilor cu îngrășăminte" și "Modernizarea utilajelor și echipamentelor agricole") - 145 milioane de lei. // 17.06.2024 - InfoMarket.

Noutați dupa tema