Moldova trebuie să îndeplinească 12 condiții pentru a primi un împrumut extern de stat de 170,8 milioane de dolari de la FMI în cadrul noului mecanism de finanțare a sustenabilității și dezvoltării.

Moldova trebuie să îndeplinească 12 condiții pentru a primi un împrumut extern de stat de 170,8 milioane de dolari de la FMI în cadrul noului mecanism de finanțare a sustenabilității și dezvoltării.

Acest lucru se menționează în nota informativă a Ministerului Finanțelor la proiectul de lege privind atragerea acestui împrumut extern de stat de la FMI. Menționăm că, la 6 decembrie 2023, Consiliul de Administrație al FMI a aprobat un nou program RSF pentru Republica Moldova, Mecanismul de finanțare a rezilienței și sustenabilității pe termen lung, în valoare echivalentă cu 170,8 milioane de dolari. Potrivit raportului Consiliului de Administrație al FMI pentru decembrie 2023, Republica Moldova urmează să întreprindă 12 măsuri de reformă pentru a primi fonduri de la FMI în cadrul noului mecanism de finanțare a sustenabilității și dezvoltării. Printre acestea se numără adoptarea Legii privind acțiunile în domeniul climei pentru a asigura o dezvoltare cu emisii reduse de dioxid de carbon și reziliența la schimbările climatice, precum și înființarea unei Comisii naționale privind schimbările climatice în cadrul Cancelariei prim-ministrului pentru a gestiona schimbările climatice, cu sarcini, responsabilități și proceduri clare (inclusiv reuniuni și rapoarte periodice) definite într-un decret guvernamental relevant (martie 2024). În plus, cabinetul de miniștri ar trebui să aprobe un program de gestionare a riscului de dezastre (DRM) care să acopere întreaga gamă a Cadrului Sendai și să definească o structură instituțională cu roluri și responsabilități clare la nivel național și subnațional, inclusiv alocarea de roluri pentru coordonarea DRM și planificarea strategică în cadrul Biroului prim-ministrului (iulie 2024). În plus, guvernul ar trebui să elaboreze și să difuzeze hărți ale riscurilor de dezastre și ale vulnerabilității, inclusiv informații privind modul și locul în care pericolele climatice pot afecta teritoriile și regiunile, pentru a evalua riscurile și vulnerabilitățile populației, ale activelor de infrastructură, ale sectoarelor și ale economiei/întreprinderilor (iulie 2025). În același timp, Ministerul Energiei trebuie să determine rata de recuperare a costurilor pentru furnizarea de energie electrică și gaze naturale (care să reflecte pe deplin costurile de exploatare și de capital), să identifice orice neconcordanță între tarif și recuperarea costurilor, luând în considerare costurile fiscale, să efectueze o evaluare a impactului distributiv și să elimine orice decalaj prin ajustarea tarifului sau prin compensarea de la buget a companiei care funcționează în mod transparent (iulie 2024). De asemenea, se preconizează că, începând cu sezonul de încălzire 2024-2025, în coordonare cu Banca Mondială și cu alți parteneri de dezvoltare, Ministerului Muncii și Protecției Sociale i se va încredința administrarea asigurării plăților către furnizorii de energie și furnizarea de transferuri în numerar orientate către beneficiarii finali (iulie 2024). Se preconizează că, pe baza rezultatelor proiectului-pilot în curs de desfășurare de colectare a informațiilor privind contoarele inteligente, Ministerul Energiei va revizui opțiunile de diferențiere a tarifelor (de exemplu, tariful zi-noapte) ca instrument de gestionare a fluctuațiilor cererii pentru a facilita echilibrarea, inclusiv în contextul integrării energiei regenerabile (ianuarie 2025). În același timp, guvernul ar trebui să includă impactul schimbărilor climatice și evaluările vulnerabilității în metodologiile de evaluare (și de selecție a proiectelor) (iulie 2024). Ministerul Mediului trebuie să analizeze și să furnizeze un aviz scris cu privire la impactul asupra climei și vulnerabilitățile proiectelor și portofoliului de proiecte incluse în cererea de buget (ianuarie 2025). Ministerul Finanțelor va trebui să raporteze cu privire la alocarea cheltuielilor legate de climă în etapa bugetară, să raporteze cu privire la execuția cheltuielilor legate de climă și să includă o evaluare a riscurilor climatice în raportul privind riscurile bugetare, inclusiv în ceea ce privește riscul financiar cauzat de dezastrele naturale pentru populație și infrastructura întreprinderilor de stat (ianuarie 2025). Se planifică crearea unui comitet interministerial de coordonare (inclusiv BNM, Ministerul Finanțelor, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, CNPF, Asociația Băncilor din Moldova etc.) pentru finanțarea combaterii schimbărilor climatice (martie 2024). În același timp, Banca Națională a Moldovei ar trebui să elaboreze, să adopte și să înceapă punerea în aplicare a Strategiei de finanțare durabilă ("Foaia de parcurs") și a Planului de acțiuni pentru sectorul financiar din Moldova (martie 2024). În plus, BNM ar trebui să elaboreze un proiect preliminar al taxonomiei finanțelor durabile și să înceapă un proces de consultare publică pentru aprobarea taxonomiei până în decembrie 2025 (iulie 2025). Amintim că, Moldova intenționează să primească un împrumut extern de stat de 170,8 milioane de dolari de la FMI prin intermediul Facilității de finanțare a dezvoltării și sustenabilității. Împrumutul va fi utilizat pentru a finanța necesitățile bugetului de stat. Noul program RSF, cu o durată de 22 de luni, va sprijini eforturile Moldovei de a consolida rezistența la șocurile climatice, va contribui la implementarea reformelor în sectorul energetic și va mobiliza finanțarea durabilă. Împrumutul va fi rambursat în 20 de rate egale, după 10,5 ani de la data fiecărui debit din contul de împrumut. Scadența împrumutului este de 20 de ani. Dobânda aplicabilă la împrumutul în cauză va fi egală cu rata de bază a dobânzii în DST (drepturi speciale de tragere) plus o marjă de 0,75 %. Comisionul de deservire va fi de 0,25% din suma alocată. Noul program RSF este planificat pentru a sprijini investițiile Republicii Moldova în consolidarea rezistenței la șocurile climatice, stimularea finanțării pentru adaptare și atenuare, sprijinirea reformelor din sectorul energetic și creșterea gradului de pregătire a sectorului financiar național pentru mobilizarea finanțării durabile. // 16.04.2024 - InfoMarket.

Noutați dupa tema