
În 2023, în Moldova au fost furate de pe cardurile bancare circa 28,7 milioane de lei, victimele fiind cele care au dat escrocilor acces la 75% din această sumă.
Aceste date au fost anunțate în cadrul unei ședințe a clubului de presă desfășurate în cadrul campaniei naționale de educație financiară. Campania a fost organizată de Banca Națională și Expert-Grup cu suportul Programului USAID "Reforme instituționale și structurale în Moldova". Victor Șușu, șeful Direcției Sisteme de Plăți a Băncii Naționale, a vorbit despre dezvoltarea segmentului operațiunilor fără numerar, subliniind că dinamica pozitivă din acest sector este asociată și cu riscuri de fraudă. De exemplu, în anul 2023, valoarea operațiunilor frauduloase a totalizat circa 28,7 milioane de lei, de 2,7 ori mai mult decât în anul precedent. În același timp, escrocii au avut acces la 21,6 milioane de lei (75% din suma totală retrasă de pe cardurile de plată) în urma așa-numitei inginerii sociale - prin minciuni și manipulări, escrocii au determinat oamenii să le furnizeze voluntar date confidențiale de plată (coduri de securitate, parole unice etc.) sau chiar să le transfere bani. În același timp, se comit mai puține fraude cu carduri furate, iar în 2023, pentru prima dată, nu au existat cazuri de falsificare a cardurilor. Expertul Marina Solovieva a declarat că au loc și fraude în tranzacțiile fără numerar: furtul de date confidențiale de plată (phishing), fraudele de plată anticipată (comision/colectare), vânzarea de bunuri/servicii fictive și atacurile de acces de la distanță. Directorul de program al Expert-Grup, Stas Madan, a menționat că astfel de cazuri apar, de cele mai multe ori, din cauza nivelului scăzut de educație financiară a populației. Experții au subliniat că implementarea unor măsuri minime de protecție de către populație poate contribui semnificativ la reducerea numărului de acțiuni frauduloase care vizează plățile electronice. Cetățenilor li se recomandă: să evite publicarea datelor personale în rețelele de socializare, să fie atenți la solicitarea datelor cardurilor bancare - nicio instituție financiară sau companie nu va solicita la telefon codul PIN, CVV sau alte informații confidențiale despre un card bancar. De asemenea, se recomandă actualizarea periodică a codului PIN, de exemplu, la fiecare 3 luni, etc. Respectarea acestor reguli simple poate contribui în mare măsură la protecția împotriva fraudei și la menținerea siguranței tranzacțiilor online. // 02.04.2024 - InfoMarket