Materialele sectiunii

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în a doua lectură proiectul Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse de vehicule.

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat în a doua lectură proiectul Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse de vehicule.

Legea va intra în vigoare la 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial, perioadă în care autoritatea de supraveghere va aduce actele sale normative în conformitate cu noua lege. Proiectul de lege a fost elaborat de Comisia Națională a Pieței Financiare în colaborare cu experții Băncii Mondiale în contextul reformei pieței asigurărilor din Republica Moldova. Proiectul de lege are drept obiectiv racordarea cadrului legal la prevederile UE, fiind stabilite condițiile generale și particulare ale acoperirii asigurării răspunderii civile auto, modalitatea și termenele de plată a despăgubirilor de asigurare. Prin proiect se urmărește stabilirea unui mecanism clar și predictibil de monitorizare continuă a pieței asigurărilor obligatorii auto prin intermediul instrumentelor adecvate și specifice sectorului financiar. Cele mai relevante elemente incluse în proiect vizează: prevederi speciale cu privire la suspendarea, rezoluțiunea și încetarea contractului RCA; norme cu privire la modul de aplicare a asigurării RCA; dispoziții cu privire la legislația aplicabilă în funcție de locul de producere a accidentului; mecanismul constatării amiabile de accident; obligațiile asigurătorului RCA cu privire la comunicarea solicitantului asigurării a cuantumului primei de asigurare, dar și a altor detalii care țin de calculul primei de asigurare, coeficienților de rectificare, precum și obligativitatea asigurătorilor de a informa părțile privind soluționarea cererii de despăgubire. Potrivit proiectului, contractul de asigurare RCA internă se încheie pe un termen de 12 luni, iar contractul de asigurare RCA externă (Carte Verde) poate fi încheiat pentru perioade de asigurare mai mici de 12 luni, dar nu mai mici de 15 zile, în funcție de opțiunea asiguratului. Plata primelor de asigurare se face integral. Contractul RCA se perfectează pe suport de hârtie sau prin mijloace tehnice electronice în regim on-line și se încheie între asigurător și asigurat fără indicarea persoanelor admise să utilizeze vehiculul, adică cu un număr nelimitat de utilizatori. Și cererea de despăgubire va putea fi completată prin utilizarea mijloacelor electronice. Vor fi majorate limitele de răspundere acoperite prin asigurarea RCA de la un milion de lei la un nivel de 100 de mii de euro, în cazurile de avariere sau distrugere a bunurilor. La fel, pentru vătămări corporale și decese produse în unul și același accident, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente la un nivel de 100 de mii de euro – pentru o parte vătămată sau la un nivel de 500 de mii euro – indiferent de numărul părților vătămate, echivalent în lei la cursul oficial de schimb al leului moldovenesc, comunicat de Banca Națională a Moldovei pentru data producerii accidentului. Un capitol nou vizează achitarea despăgubirilor pentru prejudiciul moral ca urmare a vătămării sau decesului persoanelor implicate în accidentul rutier. Proiectul prevede instituirea unui mecanism de reglementare a pieței asigurărilor obligatorii auto prin stabilirea nivelului primelor de către autoritatea de supraveghere, precum și posibilitatea utilizării procedurii de decontare directă în cazul RCA. Astfel, asiguratul se va putea adresa asigurătorului său RCA pentru a primi despăgubiri pentru prejudiciul cauzat. Ulterior, acesta din urmă va putea rambursa costul prejudiciului plătit din contul celui vinovat. Sistemul de decontare directă nu limitează dreptul victimei unui accident de a solicita în mod direct despăgubiri la asigurătorul RCA al persoanei responsabile de accident. Sunt resetate organizarea și funcționarea Biroului Național al Asigurătorilor de Autovehicule - are ca principale atribuții, cea de birou național auto – asigură apartenența Republicii Moldova la Sistemul Internațional de Asigurări și îndeplinește obligațiile general recunoscute față de organizațiile autorizate din țările membre ale acestui sistem. Pentru îndeplinirea atribuțiilor de birou național auto, de organism de plată a despăgubirilor și de organism de compensare, Biroului Național al Asigurătorilor de Autovehicule dispune de structuri proprii - Fondul de protecție a victimelor străzii și Fondul de compensare, prin contribuția tuturor membrilor, proporțional cu volumul primelor brute încasate din vânzarea contractelor RCA/Carte Verde. Proiectul de lege prevede, de asemenea, că asigurătorii licențiați pentru RCA în străinătate vor fi autorizați să elibereze certificate de asigurare ”Carte Verde” asiguraților în format electronic, conform mostrelor aprobate de Consiliul biroului. // 22.04.2022 – InfoMarket.

Noutați dupa tema