În 2026 se preconizează elaborarea unei strategii de dezvoltare a aeroporturilor din Chișinău și Mărculești, care fac parte din structura aeroportului capitalului.
Declarația a fost făcută de ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Vladimir Bolea, care a menționat că acest masterplan global va asigura o abordare științifică și analitică pentru realizarea de investiții sistematice și eficiente în aeroporturile din Chișinău și Mărculești, astfel încât Moldova să își consolideze în continuare poziția pe piața regională a transportului aerian. Compania care va elabora masterplanul va fi selectată în urma unui tender deschis. Vladimir Bolea a reamintit că traficul de pasageri al aeroportului din Chișinău crește rapid pe fondul apariției biletelor mai ieftine, extinderii geografiei zborurilor, lansării de noi destinații, creșterii cererii pentru serviciile aeroportului din capitală din partea cetățenilor din Moldova, Ucraina și alte țări. În același timp, autoritățile au decis să renunțe la construirea unui nou terminal al aeroportului din Chișinău, având în vedere durata îndelungată a acestui proiect, costul ridicat al acestuia, necesitatea atragerii de investiții mari sub formă de împrumuturi, pentru a căror rambursare ar fi trebuit să se majoreze taxele și tarifele aeroportuare, ceea ce ar fi avut un impact negativ asupra prețului biletelor și asupra concurenței companiilor aeriene pe piața regională. În final, s-a decis extinderea aeroportului din Chișinău cu aproximativ 5 mii mp (+30%) și implementarea acestui proiect din fondurile proprii ale aeroportului din capitală, fără a se recurge la credite și împrumuturi. Proiectul de extindere a terminalului aeroportului din capitală prevede modernizarea infrastructurii, creșterea numărului de ieșiri de îmbarcare (de la 7 la 13) și crearea de spații mai confortabile pentru pasageri, ceea ce va asigura servicii mai eficiente și un flux mai bun de pasageri. Anterior s-a anunțat că aeroportul din Mărculești va fi modernizat pentru a deservi atât zborurile de marfă, cât și cele de pasageri. Acest lucru este prevăzut în amendamentele corespunzătoare la Legea privind Aeroportul Internațional Liber „Mărculești”, adoptate de parlament în scopul creării condițiilor optime pentru diversificarea infrastructurii aeroportuare. Proiectul de lege prevede transferul aeroportului din Markulești în administrarea întreprinderii publice „Aeroportul Internațional Chișinău”, ceea ce va permite o coordonare mai eficientă a activității și a investițiilor în modernizarea infrastructurii aeroportului din Mărculești. După cum s-a menționat în cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, având în vedere cererea crescândă de servicii de transport aerian, este necesar să se creeze toate condițiile necesare pentru a asigura accesul pe piață a unui număr mai mare de transportatori aerieni economici. Aeroportul din Mărculești este situat la 150 km de Chișinău, iar pista sa permite aterizarea avioanelor de pasageri și de marfă. În prezent, activitatea economică a aeroportului include următoarele activități conexe: servicii de operator aeroportuar prin perceperea de taxe aeroportuare; servicii de închiriere a activelor întreprinderii (terenuri, hangare, spații de birouri). Având în vedere infrastructura de care dispune aeroportul, cu sprijinul statului și cu unele investiții, va fi posibilă lansarea transportului comercial de pasageri, precum și dezvoltarea segmentului de marfă, negocierile cu companiile aeriene interesate fiind deja în curs. Conform estimărilor preliminare, costul total al măsurilor necesare pentru începerea transportului aerian de pasageri la aeroportul din Mărculești este de aproximativ 4,2 milioane de euro (lucrări de reparații la pista de decolare și aterizare, căile de rulare, platformele și parcările pentru avioane, terminalul de pasageri, sistemul de securitate aeronautică din complex, sistemul de iluminat). Vladimir Bolea a menționat că aeroportul din Mărculești are potențialul de a deveni un punct cheie pe harta regională a transporturilor, cu perspective clare de transformare într-un hub logistic regional multimodal (rutier, feroviar, aerian), situat strategic pe coridorul extins al rețelei TEN-T. Investițiile inițiale vor fi realizate de Aeroportul Chișinău. // 24.12.2025 — InfoMarket.







