
Radu Marian: Exporturile Moldovei au crescut cu 44% în ultimii 4 ani - de la 2,47 miliarde de dolari în 2020 până la 3,55 miliarde de dolari în 2024, inclusiv luând în considerare creșterea bruscă a reexporturilor către Ucraina în 2022, iar în prezent se observă o corectare naturală a indicatorilor de export în sens descendent
Acest lucru a fost anunțat de președintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, comentând dinamica exporturilor moldovenești. El a menționat că în 2022 a avut loc o creștere artificială rapidă a exporturilor moldovenești, aproape de două ori în 1,5 ani, cauzată de războiul din Ucraina. Moldova a început să reexporte în Ucraina mai multe produse de care vecinii aveau mare nevoie, de exemplu, produse petroliere, deoarece nu le puteau transporta prin porturile lor bombardate sau deoarece depozitele lor de petrol au fost bombardate. „La un moment dat, 75% din exporturile Moldovei către Ucraina erau reexporturi (medicamente, alcool etilic, produse agricole etc.). De atunci se observă o corectare naturală a indicatorilor de export în sens descendent”, a spus Radu Marian. El a atras atenția și asupra faptului că în prezent are loc o reorientare profundă a exporturilor moldovenești către servicii, ceea ce este benefic pe termen lung. Exportul de servicii (IT, transport, turism) a crescut constant și a compensat parțial scăderea exporturilor de bunuri – în 2024, acesta a atins 2,7 miliarde de dolari, dublu față de 2020. „Avem un sold pozitiv al balanței comerciale în sectorul serviciilor, în valoare de 1 miliard de dolari. Acest lucru înseamnă că exportăm cu 1 miliard de dolari mai multe servicii decât importăm. Pentru prima dată, exportul de servicii a depășit 45% din totalul exporturilor Moldovei, ceea ce reflectă trecerea treptată a economiei noastre către o valoare adăugată mai mare, creșterea competitivității globale și o dependență mai mică de factorii agricoli sau de comerțul exterior”, a declarat parlamentar. Potrivit acestuia, acest lucru nu înseamnă că totul este bine și că ne putem relaxa. Este evident că există probleme foarte mari, iar scăderea exporturilor de produse autohtone este influențată și de: instabilitatea economică la nivel european și mondial, provocată de politica tarifară incertă și de războiul care se desfășoară chiar lângă noi; scăderea prețurilor la cereale și uleiuri în întreaga lume (-13% conform datelor FAO) – un produs cheie pe care îl exportăm; saturarea piețelor europene după pandemie (industria auto, îmbrăcăminte, echipamente electrice), războiul din Ucraina, care a dus la stagnarea economică și reducerea exporturilor și importurilor în cele mai mari economii europene, cu care avem un volum mare de comerț (de exemplu, Germania); reorganizarea lanțurilor logistice către Ucraina, care are acum o mai mare libertate comercială decât în 2022. „Toate aceste elemente nu sunt create de guvern, ci sunt factori ai pieței internaționale asupra cărora Moldova nu poate exercita nicio influență”, a subliniat Radu Marian. El a menționat, de asemenea, câteva măsuri luate de autorități pentru a sprijini economia și exportatorii. „Suntem 100% concentrați pe accelerarea aderării la Uniunea Europeană în următorii 4 ani, ceea ce ne va oferi numeroase oportunități de sprijinire a afacerilor noastre. Un exemplu recent este Programul de creștere economică în valoare de 1,9 miliarde de euro pentru următorii 3 ani, pe care îl vom utiliza în primul rând pentru a sprijini companiile noastre. Colaborăm și mai strâns cu piața europeană – reducem barierele la export pentru producătorii noștri din UE, eliminând cotele și oferind mai multă libertate exportatorilor noștri. Implementăm programe precum „Ajutor de stat”, prin care subvenționăm până la 50% din investițiile strategice, sau „373”, prin care subvenționăm dobânzile la investițiile noi. Găsim noi piețe nu numai pentru produse, ci și pentru servicii în afara Europei. Guvernul PAS va continua să aibă grijă de companiile moldovenești”, a declarat președintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe. // 16.05.2025 — InfoMarket