Materialele sectiunii

Veaceslav Ioniță: Moldovenii citesc tot mai mult ziare, reviste și cărți românești

Veaceslav Ioniță: Moldovenii citesc tot mai mult ziare, reviste și cărți românești

Expertul în politici economice la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS Viitorul), Veaceslav Ioniță a realizat o ediție specială a emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, prilejuită sărbătorii ”Ziua Limbii Române”, celebrată pe 31 august. În pofida faptului că astăzi locuitorii țării citesc presa scrisă de 3-4 ori mai puțin decât acum 15 ani, expertul constată o creștere semnificativă a interesului pentru literatura română. În 1995, în Republica Moldova existau 287 de periodice tipărite. În 1998, numărul lor a crescut la 331, atingând un maxim istoric de 518 ediții în 2008. în 2018, însă, numărul lor a scăzut din nou la 331, iar în 2023 la un minim istoric de 222 de ediții. „Din 2008, aproximativ 20 de publicații periodice au fost închise în Moldova în fiecare an. Cel mai mare declin a avut loc în 2015, când au fost închise 60 de ziare și reviste. Criza bancară, creșterea prețurilor, deprecierea monedei și inflația ridicată au afectat negativ și presa scrisă”, a declarat expertul. În perioada 1996-2000, în țară existau 292 de publicații periodice, dintre care 205 erau ziare și 87 erau reviste. În perioada 2006-2010, numărul acestora a crescut la 478 (221 de ziare și 257 de reviste), dar în perioada 2021-2023, a scăzut la 250 (96 de ziare și 154 de reviste). „Numărul de ziare a scăzut de la 205 la 96, în timp ce numărul de reviste a crescut de la 87 la 154. Ziarele pe hârtie practic dispar”, a menționat Veaceslav Ioniță. Analizând preferințele lingvistice, expertul notează că în perioada 1996-2000, din 292 de publicații, 134 (45,9%) erau în limba română, iar 159 în rusă și alte limbi. În perioada 2006-2010, din 478 de publicații, 222 (46,4%) au fost în limba română, iar în perioada 2021-2023. - 105 (42%) din 250. Veaceslav Ioniță constată o scădere a numărului de ziare achiziționate. În perioada 2001-2005, un locuitor adult mediu al Republicii Moldova cumpăra 19 ziare pe an, dintre care 8 erau în limba română și 11 în limba rusă și alte limbi. În 2021-2023, acest număr a scăzut la 6,6 ziare pe an, dintre care 3,1 erau în limba română și 3,4 în limba rusă. „Deși 78% dintre moldoveni vorbesc limba română, majoritatea ziarelor pe care le cumpărau erau în limba rusă. Totuși, din 2001, numărul ziarelor în limba rusă a scăzut de 4 ori”, a spus Veaceslav Ioniță. Vorbind despre reviste, expertul menționează că în perioada 1996-2000 moldovenii cumpărau în medie 13 reviste pe an, dintre care 3 erau în limba română și 10 în limba rusă. În 2021-2023, moldovenii au cumpărat în medie 5 reviste, dintre care 3 au fost în limba română și 2 în limba rusă. Analizând importurile de presă, expertul a spus că în 2021-2023, volumul importurilor a fost de 500 mii de dolari pe an, ceea ce este de 10 ori mai puțin decât în 2006-2010, Importul de cărți a crescut de 5 ori, în 1996-2000 a fost de 2,2 milioane de dolari, iar în 2021-2023 - 8,7 milioane de dolari pe an, iar doar în 2023 Moldova a importat cărți în valoare de peste 10 milioane de dolari. Principalele țări furnizoare de cărți în 2023 au fost România (34,9%), Rusia (20,4%) și Ucraina (11%). O treime din cărțile importate sunt scrise în limba română, o treime în limba rusă și o treime în celelalte limbi ale lumii, în principal în limba engleză. Statisticile Camerei Naționale a Cărții din Moldova arată că, în 2023, în țară au fost publicate 2 521 de cărți, dintre care 1 832 (72,7%) în limba română și 689 (27,3%) în alte limbi. Totodată, 44,1% din cărți au fost tipărite în edituri private; 15,9% - în edituri de stat; 12,2% - în străinătate la comanda editurilor moldovenești; 3,3% - de către tipografii în calitate de edituri; 0,6% - de către centrele de învățământ superior de stat; 0,4% - de către centrele de învățământ superior private; 0,3% - de către editurile autorităților de stat; 0,2% - de către editurile religioase; 23,2% din cărți au fost publicate fără indicarea editurii. „Ideea nu este că moldovenii au încetat să mai citească presa și cărțile, ci că piața este înghițită de internet”, a conchis expertul. // 30.08.2024 - InfoMarket.

Noutați dupa tema