Materialele sectiunii

Guvernul a aprobat amendamente la Legea bugetului de stat pentru anul 2024, care prevăd o creștere a deficitului acestuia cu 7,6% (+1,19 miliarde) - până la 16 miliarde 777,8 milioane de lei.

Guvernul a aprobat amendamente la Legea bugetului de stat pentru anul 2024, care prevăd o creștere a deficitului acestuia cu 7,6% (+1,19 miliarde) - până la 16 miliarde 777,8 milioane de lei.

Potrivit documentului, partea de venituri a bugetului de stat pentru 2024 urmează să fie redusă cu 801,46 milioane de lei. Se preconizează reducerea părții de venituri a bugetului de stat pentru anul 2024 cu 801,46 mil. lei (-1,2%) - de la 66 mld. 632 mil. lei la 65 mld. 830,54 mil. lei, partea de cheltuieli - să crească cu 386,34 mil. lei (+0,5%) - de la 82 mld. 222 mil. lei la 82 mld. 608,34 mil. lei, iar deficitul bugetului de stat - să crească cu 1 mld. 187,8 mil. lei (+7,6%) - de la 15 mld. 590 mil. lei la 16 mld. 777,8 mil. lei. Ministerul Finanțelor a precizat că principalul factor care a stat la baza modificărilor aduse bugetului de stat pe anul 2024 este ajustarea indicatorilor bugetari privind veniturile, cheltuielile și deficitul bugetar, ținând cont de noua prognoză a indicatorilor macroeconomici pentru anul 2024, prezentată de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării în luna martie, precum și de execuția bugetului de stat în 5 luni ale anului în curs. Astfel, pe fondul unei relansări economice mai lente decât se preconiza în etapa de pregătire a bugetului pentru anul 2024, în prima jumătate a acestui an se înregistrează o reducere a colectării veniturilor din impozite directe și indirecte, inclusiv pe fondul măsurilor de politică fiscală aplicate începând cu anul 2023. Pentru menținerea nivelului cheltuielilor bugetului de stat în aceste condiții, precum și pentru asigurarea unor cheltuieli suplimentare, modificările propuse la bugetul de stat prevăd o creștere a deficitului bugetar, precum și redistribuirea unor fonduri din guvernarea electronică identificată. Potrivit Ministerului de Finanțe, conform modificărilor, se propune reducerea veniturilor din impozite și taxe cu 904 milioane de lei (-1,5%), până la 60 miliarde 194,9 milioane de lei, față de sumele aprobate inițial pentru anul 2024. Principala diminuare este prevăzută la veniturile din impozitul pe profit - cu 650 milioane lei, ca urmare a impactului măsurii de politică fiscală de aplicare a cotei zero de impozitare a veniturilor întreprinderilor mici și mijlocii, nedistribuite sub formă de dividende, aferente profitului din perioada fiscală 2023; TVA la mărfurile importate - cu 1 miliard 1.200 milioane lei, ca urmare a scăderii cu 6,6% a importurilor în anul 3 luni 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Principalele tipuri de impozite și taxe, ale căror venituri se propun a fi majorate în buget, sunt următoarele: impozitul pe venitul persoanelor fizice - cu 105 milioane de lei, ca urmare a majorării cu 14,7% a salariului mediu lunar brut în termeni nominali în primul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent; TVA la bunurile produse și serviciile prestate pe teritoriul Republicii Moldova - 185 milioane de lei, ca urmare a progresului în colectarea în primele 5 luni ale anului curent, precum și a creșterii consumului privat; accizele la mărfurile importate - 503 milioane de lei. Creșterea respectivă se propune în primul rând datorită majorării veniturilor din accizele la importul de autovehicule și produse din tutun, ca urmare a creșterii numărului de autovehicule importate (+31,8%) și a creșterii volumului importurilor de produse din tutun (+40%). Comparativ cu sumele aprobate inițial, veniturile din granturi se propun a crește cu un total de 29,1 milioane lei, granturile pentru suport bugetar scăzând cu 153,5 milioane lei, iar granturile pentru proiecte finanțate din surse externe crescând cu 182,6 milioane lei. Toate granturile sunt recalculate la cursul de schimb al monedei naționale, în conformitate cu noua prognoză a indicatorilor macroeconomici pentru anul 2024. Conform așteptărilor, plățile granturilor pentru suport bugetar vor constitui 1 mlrd 753,4 mil. lei și se vor diminua cu 153,5 mil. lei față de cele aprobate inițial, ca urmare a revizuirii contribuției preferențiale în cadrul DPO și a granturilor acordate de Fondul fiduciar multidonator "Creștere, durabilitate și oportunități pentru îmbunătățirea bunăstării în Moldova (M-GROW)". În același timp, noi granturi în valoare de 231,1 milioane de lei primite prin intermediul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (oferite de Italia și Suedia) au fost incluse în buget pentru finanțarea Fondului de reducere a vulnerabilității energetice. Granturile pentru proiectele finanțate din surse externe se vor ridica la 670,8 milioane de lei în bugetul din acest an, după revizuirea acestuia. Estimarea este ajustată ținând cont de nivelul de implementare a proiectelor finanțate din surse externe pe parcursul a 5 luni ale anului în curs și de intrarea în vigoare a unor noi acorduri. Veniturile din alte venituri se estimează la 3 miliarde 207,4 milioane lei, cu o creștere de 88,2 milioane lei, ca urmare a majorării cu 42,9 milioane lei a veniturilor din vânzarea de bunuri și servicii, ca urmare a creșterii veniturilor din veniturile încasate de instituțiile bugetare; din donații benevole - cu 16,8 milioane lei, ca urmare a majorării sumei donațiilor primite de instituțiile bugetare; din alte venituri - cu 61,7 milioane lei, ca urmare a creșterii veniturilor din alte venituri la proiectele finanțate din surse externe. Totodată, capitolul propune o diminuare cu 23,5 milioane de lei a veniturilor din venituri din proprietate, în special în urma revizuirii estimării încasărilor din dobânzi la creditele recreditate de la bugetul de stat. În ansamblu, cheltuielile curente ale bugetului de stat în anul 2024 sunt preconizate să crească cu circa 520,5 milioane de lei (+0,7%), comparativ cu suma aprobată anterior, până la 76 miliarde 013,4 milioane de lei. Cheltuielile de capital vor scădea cu circa 134,2 milioane de lei (-2%), față de volumul aprobat de 6729,1 milioane de lei. Ca urmare a realocării economiilor identificate, principala creștere a deducerilor prevăzute în proiectul de lege va fi pentru: Fondul Rutier - 500 milioane de lei, destinat pentru reparația și întreținerea drumurilor naționale și regionale; Fondul de reducere a vulnerabilității energetice - 761,5 milioane de lei, dintre care 416,1 milioane de lei sunt destinate compensațiilor energetice reflectate în facturile de achitat, inclusiv 231,1 milioane de lei sub formă de granturi primite prin intermediul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și 345,4 milioane de lei pentru compensații energetice sub formă de plăți în numerar, inclusiv pentru începutul sezonului de încălzire 2024-2025. majorarea sumelor pentru plata indemnizațiilor de naștere din bugetul asigurărilor sociale de stat - 200 milioane de lei; transferuri către bugetele locale pentru asigurarea cheltuielilor de personal în instituțiile de învățământ și școlile sportive - 663,7 milioane de lei; acoperirea cheltuielilor aferente majorării valorii normative de calculare a salariilor personalului din instituțiile de învățământ de stat care activează în regimul autonomiei, subordonate autorităților publice centrale - 140 milioane de lei. Cheltuielile aferente proiectelor finanțate din surse externe au fost propuse a fi reduse cu 59,7 milioane de lei (până la 3 miliarde 551,3 milioane de lei) față de nivelul aprobat, în conformitate cu propunerile înaintate de autorități și ca rezultat al evaluării potențialului de capitalizare a resurselor în cadrul proiectelor până la finele anului. În același timp, cele mai mari reduceri vor fi efectuate în următoarele proiecte: proiectele de susținere a programelor din sectorul rutier - 229,8 milioane de lei; proiectul "Programul sectorial energetic" - 168,2 milioane de lei; proiectele de alimentare cu apă și canalizare - 105 milioane de lei. Totodată, se propune o majorare a cheltuielilor în cadrul unor proiecte: proiectul "Finanțarea suplimentară a proiectului "Răspuns de urgență la COVID-19" - 148,4 milioane de lei; proiectul "Învățământ superior" - 91 milioane de lei; proiectele de susținere a unor măsuri în sectorul agricol ("Aprovizionarea fermierilor cu îngrășăminte" și "Modernizarea utilajelor și echipamentelor agricole") - 145 milioane de lei. // 21.06.2024 - InfoMarket.

Noutați dupa tema