
Export Morning: Companiile moldovenești s-au familiarizat cu potențialul și particularitățile pieței austriece.
Agenția de Investiții a organizat cel de-al 18-lea eveniment din ciclul "Export Morning", familiarizând antreprenorii moldoveni cu posibilitățile de a exporta pe piața austriacă și de a stabili relații comerciale cu antreprenorii din această țară. În cadrul evenimentului, Stela Corobceanu, reprezentanta companiei de consultanță CIvitta, a făcut o prezentare despre Austria ca piață de desfacere pentru produsele moldovenești, evidențiind caracteristicile acestei țări, potențialul ei, preferințele consumatorilor și particularitățile de vămuire a mărfurilor livrate pe această piață. Corobceanu a subliniat că relațiile bilaterale moldo-austriece au fost în scădere în ultimii ani și că există un mare potențial neexploatat și nișe unde producătorii moldoveni ar putea să se afirme. În 2022, cifra de afaceri comercială a celor două țări a totalizat 103,9 milioane de dolari, sau cu 12,8% mai puțin decât în anul precedent. La sfârșitul anului 2022, produsele din Republica Moldova reprezintă 0,2% din totalul importurilor austriece, în timp ce ponderea produselor din Austria pe piața moldovenească a scăzut de la 1,7% în 2018 la 0,8% în 2022. balanța comercială rămâne deficitară pentru Republica Moldova, în timp ce aceasta a crescut de la 40 de milioane de dolari în 2018 la 78 de milioane de dolari în 2022. Austria ocupă locul 22 din 77 de țări în care Republica Moldova își exportă produsele. Anul trecut, Moldova a exportat pe piața austriacă mărfuri în valoare de 21,3 milioane de dolari, adică cu 3,3% mai puțin decât în 2021 și cu 53% mai puțin decât în 2018. Anul trecut, patru categorii de mărfuri au reprezentat cea mai mare parte a exporturilor moldovenești în Austria: produse din fructe și legume (25% din exporturi), semințe și miezuri de nuci (25%), uleiuri esențiale, materii prime pentru parfumuri și produse cosmetice (9%), mașini și aparate (6%). În total, în 2022, Moldova a exportat 87 de categorii de produse în această țară. De exemplu, circa 3,8 la sută din exporturile moldovenești în Austria au fost uleiuri esențiale, 1,7 la sută - caise și cireșe, 1,5 la sută - sucuri de fructe. Totodată, Stela Corobceanu a menționat că, în ultimii cinci ani, pozițiile la export s-au diversificat: 23 de categorii de mărfuri pe care Moldova le-a livrat pentru prima dată pe piața austriacă (mașini, aparate electrice, lemn, mașini pentru cultivarea solului etc.). În cadrul evenimentului au fost prezentate avantajele anumitor categorii de mărfuri moldovenești și principalii factori de risc de care producătorii moldoveni trebuie să țină cont la intrarea pe piața austriacă. Pentru majoritatea mărfurilor exportate, Moldova poate oferi prețuri mai mici în comparație cu alte țări furnizoare, în timp ce principalul risc este reprezentat de concentrarea mare a companiilor pe piețe. Stela Corobceanu a subliniat faptul că Austria este de aproximativ 3,5 ori mai mare decât Republica Moldova din punct de vedere al populației și al teritoriului. Este o țară cu o putere de cumpărare mare, în același timp posedând resurse și activitate economică mare. Pentru comparație, PIB-ul Austriei în 2023, în prețuri curente, este de 447,6 miliarde de euro (cel al Moldovei - 14,8 miliarde de euro), iar PIB-ul pe cap de locuitor este de 44,5 euro (față de 5,15 euro în Moldova). Vorbind despre consumatori, Stela Corobceanu a remarcat că este în creștere ponderea "consumatorilor Z", care fac achiziții mai pragmatice, orientate spre stilul și dinamica lor de viață. Austria are o speranță de viață mai mare, o politică socială dezvoltată, locuitorii sunt orientați spre consumul de produse sănătoase și de calitate, apreciază produsele alimentare tradiționale. Aceștia preferă să cumpere bunuri în supermarketuri și magazine, schema de consum de bunuri "de la fermă la masă" este foarte dezvoltată etc. În cadrul evenimentului, Ilya Kleiman, expert în domeniul managementului calității și organizării producției, a vorbit despre importanța certificării și conformității calității produselor pentru companiile moldovenești în vederea intrării pe piața austriacă. De asemenea, producătorii de lavandă și produse din lavandă, producătorii de mobilă, fructe și legume, produse făinoase etc. și-au împărtășit experiența de lucru cu piața austriacă. Totodată, șefa Departamentului de promovare a exporturilor din cadrul Agenției de Investiții, Anastasia Ungureanu, a îndemnat companiile moldovenești să exploreze posibilitățile de a-și exporta mărfurile pe piața austriacă, subliniind disponibilitatea instituției de a oferi suportul necesar. // 16.11.2023 - InfoMarket.