Materialele sectiunii

Guvernul a aprobat modificări la o serie de reglementări pentru îmbunătățirea infrastructurii pieței financiare

Guvernul a aprobat modificări la o serie de reglementări pentru îmbunătățirea infrastructurii pieței financiare

Proiectul de lege a fost elaborat de Banca Națională a Moldovei și este promovat de Ministerul Finanțelor în vederea îmbunătățirii legislației naționale în domeniul infrastructurii pieței financiare, pentru a se conecta mai ușor la piața financiară a UE. Potrivit ministrului Finanțelor, Veronica Sirețeanu, principalele prevederi ale proiectului de lege se referă la consolidarea atribuțiilor de monitorizare și supraveghere ale Băncii Naționale în domeniul infrastructurii pieței financiare și a sistemelor de plăți, repartizarea clară a responsabilităților de reglementare și supraveghere a Depozitarului Central Unic al Valorilor Mobiliare între BNM și CNPF, ajustarea cerințelor privind conectarea DCU-ului cu depozitarele din alte țări și a condițiilor de autorizare de către BNM a acestor conexiuni pentru asigurarea interoperabilității etc. Punerea în aplicare a acestei legi este menită să contribuie la realizarea unui număr de angajamente ale Republicii Moldova privind dezvoltarea pieței financiare a țării. După cum se menționează în materialele Ministerului Finanțelor, datorită necesității de a consolida și dezvolta funcțiile de monitorizare și supraveghere în domeniul infrastructurii pieței financiare și a plăților, Banca Națională a Moldovei beneficiază de asistența tehnică a UE - proiectul de twinning "Consolidarea supravegherii, guvernanței corporative și managementului riscurilor în sectorul financiar din Moldova", finanțat de UE. Supravegherea infrastructurii pieței financiare și a plăților în general este o responsabilitate fundamentală a Băncii Naționale. Aceasta include promovarea obiectivelor de siguranță și eficiență în supravegherea sistemelor planificate sau existente, evaluarea acestora în raport cu aceste obiective și efectuarea de modificări acolo unde este necesar. În conformitate cu standardele internaționale, infrastructurile pieței financiare ar trebui să facă obiectul unei monitorizări eficiente, deoarece acestea pot cauza riscuri sistemice dacă nu sunt suficient protejate de riscurile la care sunt expuse. În consecință, unul din rezultatele proiectului de asistență tehnică a fost elaborarea unor cadre juridice primare și secundare referitoare la infrastructurile piețelor financiare și la plăți, noi norme aliniate la legislația UE și la cele mai bune practici internaționale. Astfel, sistemul de reglementare, monitorizare și supraveghere a DCU a fost revizuit pentru a detalia domeniul de activitate al acesteia, iar competențele BNM și ale Comisiei Naționale a Pieței Financiare în ceea ce privește reglementarea și supravegherea DCU au fost mai clar definite și separate. În plus, se propune completarea Legii cu privire la Banca Națională a Moldovei cu prevederi care să reflecte în mod clar funcția de monitorizare a BNM (în ceea ce privește definiția și competențele), precum și a Legii nr. 114/2012 cu detalii privind supravegherea serviciilor de plată. Proiectul de lege propune, de asemenea, completarea Legii cu privire la Banca Națională a Moldovei cu noțiunile de emitent de instrumente de plată, administrator al infrastructurii pieței financiare, organism de administrare, schemă de plată, procedură de plată, precum și monitorizare a activității; ajustează competențele de bază ale BNM pentru a acoperi mai clar domeniul de competență al BNM, inclusiv schemele, mecanismele și instrumentele de plată; acordă dreptul BNM de a aplica măsuri corective/sancțiuni participanților la infrastructura pieței financiare. Prevede sancțiuni, inclusiv amenzi pentru nerespectarea dispozițiilor Legii privind Banca Națională și a normelor emise de BNM, pentru entitățile care nu respectă măsurile corective care le sunt impuse. Se stipulează că valoarea maximă a amenzilor va fi stabilită la un nivel care să asigure eficacitatea, proporționalitatea și efectul disuasiv al sancțiunilor și este în concordanță cu capitalul/ cifra de afaceri a infrastructurii/sistemului pieței financiare/pieței financiare sau a participanților la aceasta. Alte modificări la Legea privind serviciile de plată și moneda electronică o completează cu obligația societății de plată de a obține aprobarea prealabilă a BNM pentru externalizarea unor funcții importante (conform ghidurilor privind externalizarea emise de Autoritatea Bancară Europeană - ABE). Legea este completată de obligația societății de plată de a încheia contracte pentru servicii de audit numai cu organizații aprobate de BNM, precum și de a efectua anual și la cererea BNM un audit extern al activităților/operațiunilor externalizate. De asemenea, se introduce o formulă mai echitabilă pentru calcularea pragului superior al amenzii aplicate de BNM prestatorilor de servicii de plată. În Legea privind piața de capital, în contextul clarificării competențelor de supraveghere ale CNPF asupra DCU, se introduce obligația de a asigura accesul CNPF la sistemul electronic al DCU. Legea privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăți și de decontare a instrumentelor financiare a propus o definiție mai precisă a conceptului de "risc sistemic" și a extins lista entităților acoperite de conceptul de "instituție" pentru a include societățile de plăți sau societățile emitente de monedă electronică. Legea privind depozitarul central unic de valori mobiliare prevede separarea responsabilităților BNM și CNPF în partea legată de reglementarea și supravegherea DCU-ului, și anume: NCFM va fi responsabilă de reglementarea și supravegherea DCU în ceea ce privește responsabilitatea pentru domeniul pieței valorilor mobiliare corporative, și NBM - pentru alte aspecte ale activității DCU. În același timp, funcțiile BNM au fost suplimentate cu funcția de monitorizare a DCU ca element esențial al infrastructurii financiare (conform recomandărilor experților din cadrul proiectului Twinning). // 20.09.2023 - InfoMarket

Noutați dupa tema