
Moldova va reduce birocrația în domeniul fiscal și vamal.
Promisiunea a fost făcută marți, în cadrul unui briefing, de șefa Ministerului Finanțelor, Veronica Sirețeanu, și viceprim-ministrul, ministrul Economiei și Digitalizării, Dumitru Alaiba. Cei doi miniștri au prezentat un nou pachet de măsuri menite să simplifice activitatea întreprinderilor și să reducă birocrația în domeniul fiscal și vamal. Pachetul de modificări legislative a fost elaborat pe platforma Consiliului Economic de pe lângă prim-ministru, ținând cont de problemele și dificultățile exprimate de comunitatea de afaceri. Se menționează că măsurile propuse vor economisi pentru întreprinderi cel puțin 0,5 miliarde de lei anual și 5 milioane de ore de muncă pe an. Ministrul Finanțelor a precizat că va fi introdusă posibilitatea deducerii TVA în baza cecurilor de casă emise de casele de marcat conectate la sistemul de monitorizare electronică a vânzărilor. În prezent, 21 de mii de case de marcat sunt conectate la acest sistem, adică o treime din toate casele de marcat utilizate în țară. De asemenea, va fi posibilă plasarea benzinei și motorinei sub regimul vamal de antrepozit vamal - această normă a fost propusă ca reacție la criza energetică de anul trecut. Se preconizează majorarea de la 100 la 500 de lei a cuantumului arieratelor fiscale admisibile; permiterea reimportării mărfurilor exportate anterior în cadrul unor proceduri simplificate; simplificarea procedurii de declarare a mărfurilor importate și exportate în și din Moldova prin intermediul trimiterilor poștale - va fi necesară completarea unei declarații vamale simplificate în locul unei declarații extinse. În același timp, vicepremierul Dumitru Alaiba a declarat că una dintre măsurile incluse în pachetul de debirocratizare este suprimarea înregistrării echipamentelor de casă și control, ceea ce va scuti antreprenorii de necesitatea de a întocmi rapoartele Z și va economisi cel puțin 5 milioane de ore de lucru pe an. Va fi introdusă posibilitatea de a utiliza un bon de casă pentru a deduce TVA pentru bunurile și serviciile achiziționate de întreprinderi care utilizează cărți de vizită. În prezent, sunt înregistrate aproximativ 19.000 de carduri de afaceri active; în 2022, au fost efectuate aproximativ 713.000 de tranzacții cu astfel de carduri. De asemenea, potrivit ministrului Alaiba, vor continua eforturile de digitalizare a tuturor procedurilor. De exemplu, vor fi eliminate cerințele legale privind schimbul de informații pe suport de hârtie, utilizarea semnăturii olografe, precum și obligația antreprenorilor de a se deplasa fizic la sediile Serviciului Fiscal de Stat. O altă măsură propusă este înjumătățirea obligației minime care poate fi atacată la Comisia de Contestații a Serviciului Fiscal de Stat: de la 500.000 la 250.000 de lei - pentru agenții economici și de la 250.000 la 125.000 de lei - pentru persoanele fizice. Potrivit lui Alaiba, plafonul înalt al obligațiilor în prezent nu permite utilizarea acestui mecanism de soluționare a litigiilor în toată amploarea sa. Astfel, anul trecut, Consiliul a examinat doar două plângeri, în timp ce antreprenorii și persoanele fizice au preferat să apeleze la instanțele de judecată - circa 700 de apeluri în 2022. De asemenea, asociațiile de business vor reprezenta majoritatea în Consiliu. Această măsură va ușura povara asupra sistemului judiciar și va simplifica accesul la Consiliul de Soluționare a Disputelor. Proiectul de lege propus de Ministerul Finanțelor și MEDC va fi supus consultărilor publice. //01.08.2023 - InfoMarket.