Materialele sectiunii

UE intenționează să construiască o cale ferată europeană de la Iași la Chișinău pentru a îmbunătăți comunicațiile feroviare între Moldova și România.

UE intenționează să construiască o cale ferată europeană de la Iași la Chișinău pentru a îmbunătăți comunicațiile feroviare între Moldova și România.

Datele sunt parte a unui studiu publicat de Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții. Documentul propune utilizarea ecartamentului european pe liniile de cale ferată spre Liov și Chișinău, ceea ce ar trebui să fie primul pas spre îmbunătățirea legăturilor feroviare între Polonia și Ucraina, precum și între România și Republica Moldova. Studiul face parte din planul de acțiune "Drumuri de solidaritate UE-Ucraina", care vizează consolidarea conectivității internaționale și asigurarea fluxurilor de marfă în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei. În primul rând, studiul propune crearea unei căi ferate europene de la Cracovia/Katowice (Polonia) la Lviv (Ucraina) și de la Iași (România) la Chișinău (Moldova). Studiul descrie, de asemenea, opțiuni pentru extinderea ulterioară a rețelei de ecartament. Studiul evaluează, de asemenea, modul în care noile căi ferate cu ecartament european din Ucraina și Moldova se vor potrivi cu rețeaua din alte țări în care se va continua să se utilizeze ecartamentul larg. "Construirea primului ecartament feroviar cu ecartament european în Ucraina și Moldova, care va conecta căile lor ferate cu Polonia și România, le va aduce mai aproape de piața unică a UE", a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi. Aceasta a precizat că studiul pune bazele unor soluții pe termen lung, sprijinind Ucraina în comerțul și redresarea sa postbelică. "Asigurarea interoperabilității pe ruta din Polonia prin Ucraina, Moldova și România va însemna, de asemenea, călătorii mai convenabile pentru cetățeni", a mai spus Adina Welian. După cum a relatat anterior InfoMarket, Adina Vălean a menționat, în cadrul unei conferințe de presă la Chișinău, că Uniunea Europeană ar putea finanța construcția unei noi linii de cale ferată Lviv - Iași - Chișinău - Odesa cu ecartament european. Ea a precizat că implementarea acestui proiect important cu sprijinul UE va fi posibilă după finalizarea și prezentarea unui studiu de fezabilitate privind conectarea rețelelor feroviare din Moldova și Ucraina la Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). Adina Velian a subliniat că proiectul privind construcția liniei de cale ferată Lviv - Iași - Chișinău - Odesa cu ecartament european are o importanță strategică în acest domeniu. Amintim că, Uniunea Europeană va acorda Moldovei un grant de 20 de milioane de euro pentru reabilitarea căilor ferate. Delegația UE în Republica Moldova a precizat că acest ajutor financiar este acordat sub formă de grant și are drept scop conectarea Republicii Moldova la Rețeaua Trans-Europeană de Transport (TEN-T). A fost subliniat faptul că Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții au inițiat anterior elaborarea unui studiu de prefezabilitate pentru a evalua modul în care se poate realiza o mai bună conectare a rețelelor feroviare ucraineană și moldovenească la Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T), ceea ce va contribui la asigurarea unei conexiuni feroviare continue a Moldovei și Ucrainei cu Uniunea Europeană și la creșterea securității alimentare globale. După cum a remarcat Comisia Europeană, ecartamentul utilizat în majoritatea țărilor UE este diferit de cel din Europa de Est, ceea ce face dificilă livrarea de bunuri în ambele direcții. O soluție la această problemă ar fi adoptarea ecartamentului feroviar utilizat în UE și în aceste țări vecine, și anume din Polonia și România către Ucraina și Moldova. // 13.07.2023 – InfoMarket

Noutați dupa tema