Materialele sectiunii

Parlamentul Moldovei a adoptat în a doua lectură proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2023 cu un deficit de 18 miliarde 327,3 milioane lei.

Parlamentul Moldovei a adoptat în a doua lectură proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2023 cu un deficit de 18 miliarde 327,3 milioane lei.

Este de remarcat faptul că în a doua lectură a proiectului de lege a fost completată cu o serie de amendamente inițiate de deputații în Parlament și a primit aviz pozitiv din partea Guvernului. Modificările au fost însă realizate prin redistribuirea fondurilor bugetare, fără ajustarea indicatorilor bugetari de ansamblu - venituri, cheltuieli și deficite. În total, deputații au înaintat 16 amendamente, care presupun cheltuieli suplimentare pentru buget în valoare de 2,6 miliarde de lei, dar Guvernul a susținut integral sau parțial 11 amendamente, iar 5 nu a aprobat. Spre exemplu, s-a susținut un amendament care să aloce 40 de milioane de lei pentru implementarea Programului Național de Împădurire și 500 de mii de lei pentru asigurarea Oficiului Național de Implementare a Proiectelor în Domeniul Mediului, în timp ce Guvernul nu a susținut cererile de costuri suplimentare ale autorităților locale în valoare de circa 2,4 miliarde lei, care nu sunt fundamentate și nu este indicată sursa finanțării acestora, etc. Anterior a fost anunțat că, partea de venituri a bugetului de stat anul viitor se va ridica la 64 miliarde 868 milioane 382,2 mii lei (+5,5 miliarde lei sau o creștere de 9,3%, față de cifrele revizuite pentru 2022), partea de cheltuieli - 83 miliarde 195 milioane 682,2 mii lei (+9,3 miliarde lei sau o creștere de 12,5%), iar deficitul - 18 miliarde 327,3 milioane lei (+3,7 miliarde lei sau o creștere cu 25,6%). Deficitul bugetului de stat în valoare de peste 18,3 miliarde lei este planificat să fie acoperit în principal prin împrumuturi externe, care se preconizează a fi primite în condiții de concesii, la o dobândă scăzută. În structura veniturilor bugetului de stat pentru anul 2023, cea mai mare pondere va cădea în mod tradițional impozite și taxe - peste 56,9 miliarde lei sau 87,8% (+4,97 miliarde lei sau +9,6%). Totodată, este planificată să fie încasate peste 34,1 miliarde lei din TVA (+4,48 miliarde lei sau +15,1%). Sub formă de granturi, bugetul urmează să primească 5 miliarde 505,3 milioane lei, cu 19,4% (894,1 milioane lei) mai mult decât indicatorul ajustat pentru 2022 și se va ridica la 8,5% din veniturile totale în 2023. Totodată, se preconizează primirea de granturi pentru susținerea bugetului în valoare de 4 miliarde 322,4 milioane lei (echivalentul a 186 milioane euro și 17 milioane dolari). În plus, în 2023, Moldova intenționează să primească granturi pentru finanțarea proiectelor din surse externe în valoare de 1 miliard 182,9 milioane lei (echivalentul a 59,1 milioane dolari). De asemenea, Moldova intenționează să primească în 2023 împrumuturi externe pentru susținerea bugetului și implementarea proiectelor finanțate din surse externe, în valoare totală de 18 miliarde 651,5 milioane lei (echivalentul a 932,1 milioane dolari). Totodată, este planificată primirea de împrumuturi externe pentru sprijin bugetar în valoare de 12 miliarde 548 milioane lei (echivalentul a 627,1 milioane dolari), și pentru implementarea proiectelor finanțate din surse externe - 6 miliarde 103,5 milioane lei (echivalentul a 305 milioane dolari). TVA-ul va fi cea mai importantă sursă de venituri, reprezentând mai mult de jumătate din totalul acestora. Cea mai mare parte a cheltuielilor va fi direcționată către cheltuielile sociale, creșterea salariilor și a pensiilor, plata compensațiilor pentru reducerea vulnerabilității energetice și introducerea altor programe importante. Principalele măsuri politice prevăzute în proiectul bugetului de stat pentru anul 2023 sunt: acordarea compensațiilor pentru achitarea facturilor la energie; acordarea sporului lunar pentru bugetari, în mărime de 1300 lei; acordarea plății compensatorii persoanelor ale căror salariu lunar va fi mai mic de 4000 lei; realizarea programului Prima Casă; programele START pentru TINERI și PARE 1+1; asigurarea majorării normelor financiare pentru alimentarea copiilor și elevilor din instituțiile de învățământ; majorarea burselor elevilor, studenților și sportivilor; susținerea activității teatrelor, a circului și a organizațiilor concertistice și altele. Din totalul cheltuielilor bugetului de stat pentru anul 2023, circa 51,1% sunt transferuri către alte bugete: bugetul asigurărilor sociale de stat; Fondul de asigurare obligatorie de asistență medicală, autoritățile publice locale, care este de 42 miliarde lei. În 2023 vor fi implementate 154 de proiecte finanțate din surse externe, costurile acestora fiind estimate la 4,5 miliarde lei. Bugetul de stat pentru anul 2023 a fost elaborat ținând cont de numeroasele crize pe care le traversează țara noastră. Principala lege economică pentru anul viitor se bazează pe noi prognoze ale indicatorilor macroeconomici conveniți cu experții FMI, conform cărora în 2023 se preconizează creșterea PIB-ului cu 2% - până la 308,8 miliarde lei, inflația medie anuală - 15,7%, creșterea exporturilor - cu 1,4%, importurile - cu 3,2%, o creștere a salariului mediu - cu 13,8% - până la 11700 lei. // 22.12.2022 - InfoMarket.

Noutați dupa tema