
În ianuarie-octombrie 2022 exporturile de mărfuri au însumat 3629,6 milioane dolari SUA, cu 47,8% mai mult comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021.
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-octombrie 2022 au constituit 2529,8 milioane dolari SUA (69,7% din total exporturi), fiind în creștere cu 35,7% față de perioada similară din anul 2021, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 27,1%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-octombrie 2022 s-au cifrat la 1099,8 milioane dolari SUA (30,3% din total exporturi), sau cu 86,1% mai mult, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi, cu 20,7%. Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci comune decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 11,9% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, benzine auto, autoturisme, nuci comune decojite, medicamente, ulei de floarea soarelui, semințe de floarea soarelui, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, votcă, whisky, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare, genți de voiaj, truse de toaleta, rucsacuri și genți sportive, ceasuri de mână și alte ceasuri, porumb) – 18,4%. Mijloacele de transport rutier, în ianuarie-octombrie 2022 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (76,3% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (13,9%), transportul feroviar (8,3%), transportul aerian (1,0%) și instalații fixe de transport (0,5%). Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27), în ianuarie-octombrie 2022, au totalizat 2148,3 milioane dolari SUA (cu 42,3% mai mult, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021), deținând o pondere de 59,2% în total exporturi, în descreștere cu 2,2 puncte procentuale față de ianuarie-octombrie 2021. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în ianuarie-octombrie 2022, au avut o valoare de 828,1 milioane dolari SUA (de 2,2 ori mai mult4, în raport cu perioada similară din anul 2021), care echivalează cu o cotă de 22,8% în total exporturi, în creștere cu 7,6 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-octombrie 2021. În ianuarie-octombrie 2022 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (28,5% din total exporturi), Ucraina (15,5%), Italia (7,9%), Turcia (7,5%), Germania (5,4%), Federația Rusă (4,6%), Bulgaria (3,7%), Polonia (2,8%), Cehia (2,3%), Belarus și Elveția (câte 1,7%), Regatul Țarilor de Jos (Netherlands) (1,6%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (1,5%), Iran (1,4%), Ungaria (1,2%), Statele Unite ale Americii (1,0%), Spania și Franța (câte 0,9%), Grecia (0,8%), Portugalia (0,6%), Kazahstan, Austria și Irak (câte 0,5%). Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-octombrie 2022, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021, relevă majorarea livrărilor de mărfuri în Ucraina (de 7,6 ori, generată, în principal, de creșterea livrărilor (reexporturilor) de produse petroliere și gaze lichefiate), România (+58,5%), Italia (+48,6%), Bulgaria (de 2,3 ori), Iran (de 2910,1 ori, datorită unor livrări semnificative de ulei de semințe de floarea soarelui, în valoare de 51,8 milioane dolari SUA), Turcia (+14,7%), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (de 2,0 ori), Cehia (+30,3%), Polonia (+15,2%), Statele Unite ale Americii (+49,1%), Irak (de 3,3 ori), Ungaria (+31,7%), Belarus (+19,1%), Kazahstan (de 1,7 ori), Cipru (de 2,2 ori), Franța (+23,9%), Portugalia (+36,7%), Lituania (de 2,0 ori), Canada (de 1,8 ori), Spania (+14,1%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+8,0%), Egipt (de 1,9 ori), Arabia Saudită (de 1,9 ori), Serbia (+31,2%), Iordania (de 3,8 ori), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 52,7%. În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Federația Rusă (-25,0%), Elveția (-25,0%), Germania (-6,1%), Emiratele Arabe Unite (-78,4%), Indonezia (-94,9%), Liban (-26,0%), Malaysia (-95,2%), Israel (-36,9%), China (-32,3%), Bangladesh (-97,5%), Belgia (-15,3%), atenuând astfel, majorarea pe total exporturi cu 5,2%. În structura exporturilor, din ianuarie-octombrie 2022 (Figura 6 și Anexa 6), ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: mașini și aparate electrice și părți ale acestora (12,3%); petrol, produse petroliere și produse înrudite (12,1%); cereale și preparate pe bază de cereale (11,2%); semințe și fructe oleaginoase (9,7%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (8,9%); legume și fructe (8,0%); îmbrăcăminte și accesorii (6,8%); băuturi alcoolice și nealcoolice (4,0%); mobilă și părțile ei (3,3%); fire, țesături, articole textile și produse conexe (2,2%); vehicule rutiere (2,1%); articole din minerale nemetalice (2,1%). // 15.12.2022 — InfoMarket