
Sergiu Litvinenco: Aeroportul Chișinău revine în proprietatea statului
Ministrul Justiției a precizat că acest lucru este stipulat în decizia Curții de Apel Chișinău privind anularea contractului de concesiune a Aeroportului Chișinău, adoptată astăzi. "Decizia este definitivă și obligatorie. Felicit poporul moldovean. Este meritul lor!", a subliniat ministrul Justiției. Amintim că Avia Invest a obținut concesiunea Aeroportului Chișinău în august 2013 pentru 49 de ani. Pe parcursul a 7 ani, compania și-a schimbat proprietarii de mai multe ori, ultimul fiind Komaksavia Airport Invest Ltd. În 2020, autoritățile moldovenești au decis să rezilieze contractul de concesiune a aeroportului din cauza nerespectării de către concesionar a obligațiilor contractuale, în special a investițiilor în prima și a doua fază. În plus, după cum s-a menționat, societatea nu a furnizat o garanție de bună execuție a obligațiilor sale de investiții în valoare de 1 milion de euro. Cu toate acestea, Komaksavia Airport Invest Ltd. s-a adresat în instanță, iar arbitrajul de la Stockholm a interzis ulterior rezilierea contractului de concesiune a aeroportului din Chișinău până la pronunțarea unei decizii finale privind procesul intentat împotriva Moldovei și a interzis orice executare a notificării de reziliere a concesiunii trimise către Avia Invest. Ulterior, Ministrul Justiției, Sergiu Litvinenkco, a declarat că, la 3 august curent, Curtea de Arbitraj a Camerei de Comerț din Stockholm (Suedia) a respins procesul intentat de Komaksavia Airport Invest împotriva Moldovei. În același timp, instanța a decis că societatea trebuie să plătească 216,67 mii de euro guvernului moldovean drept compensație pentru cheltuielile plătite în timpul procedurii de arbitraj. Ministrul a reamintit că, la 15 mai 2020, Komaksavia s-a adresat Curții de Arbitraj a Republicii Moldova. Komaksavia a cerut Curții de Arbitraj să oblige Republica Moldova să continue executarea contractului de concesiune cu privire la activele gestionate de întreprinderea de stat Aeroportul Internațional Chișinău și teritoriile adiacente. În subsidiar, Komaksavia a cerut ca guvernul să plătească companiei 883,7 milioane de euro ca despăgubire pentru exproprierea presupuselor investiții în cadrul acordului de concesiune. Potrivit lui Sergiu Litvinenco, instanța a respins aceste cereri ale Komaksavia și a decis că societatea nu a investit în activele aeroportului din Chișinău. Comentând decizia Curții de Arbitraj de la Stockholm și un comunicat de presă emis de Ministerul Justiției din Moldova, Komaksavia Airport Invest Ltd (Cipru) a declarat că decizia procedurală de respingere a cauzei este una provizorie și va fi atacată în fața unei instanțe superioare din Suedia. S-a remarcat faptul că nu există "constatări" și "decizii" potrivit cărora compania nu și-a dovedit cauza împotriva Moldovei, pur și simplu pentru că aceasta nu a fost încă adusă în fața instanței. "În acest arbitraj sau în altul, dar va fi examinată mai devreme sau mai târziu. Subliniem faptul că Curtea de Arbitraj de la Stockholm nu a examinat fondul litigiului, ci doar chestiuni procedurale de admisibilitate în conformitate cu Convenția privind protecția reciprocă a investițiilor între Moldova și Cipru", a declarat Komaksavia Airport Inves Ltd., într-un comunicat. În ceea ce privește pretinsa lipsă de investiții, Komaksavia Airport Invest a subliniat că nu au existat astfel de constatări, iar arbitrajul a concluzionat doar că investițiile efectuate nu au îndeplinit criteriile specifice ale Convenției dintre Moldova și Cipru privind protecția investițiilor, și nimic mai mult. Și pe această bază, arbitrajul a pus capăt litigiului, mai devreme decât să declare o victorie pentru Moldova. Komaksavia Airport Inves Ltd. a declarat că poziția Ministerului Justiției al Republicii Moldova exprimată în comunicatul de presă privind decizia Curții de Arbitraj de la Stockholm a fost o manipulare a opiniei publice. "Strategia statului de a apăra "procedura cauzei" mai degrabă decât "fondul cauzei" este doar o pauză în dispută, nu și sfârșitul acesteia. Nu se pune problema rezilierii contractului de concesiune. Deoarece Moldova a decis să nu inițieze un proces complet în fața Tribunalului de Arbitraj de la Stockholm, ci să retragă cererea "conform procedurii", Komaksavia Airport Invest își va continua apărarea în fața altor instanțe internaționale. În cazul în care tribunalul a constatat că investițiile realizate în perioada 2014-2020 nu se încadrează în termenii uneia dintre convențiile existente în lume, aceasta nu înseamnă că investiția nu a avut loc în modul prevăzut de contract. Fiecare pasager vede totul cu ochii lui. Și să vă reamintim cel puțin că investiția este confirmată printr-un protocol al Comisiei de Stat pentru Monitorizarea Concesiunilor, care are încă efecte juridice depline. Komaksavia Airport Invest califică această decizie drept nefondată și motivată politic", a declarat compania. La rândul său, conducerea Agenției Proprietății Publice a declarat recent că statul are șanse mari să recupereze Aeroportul Internațional Chișinău în gestiunea sa, deoarece după decizia Curții de la Stockholm, care a respins procesul intentat de Komaksavia împotriva Republicii Moldova, nu va mai exista o altă instanță care să decidă altfel. "Litigiul privind contractul de concesiune a proprietății Aeroportului Chișinău se află la Curtea de Apel, care va lua o decizie finală și va fi executorie, iar după decizia instanței vom putea recupera proprietatea. Dacă decizia va fi în favoarea statului, există o companie care se numește Aeroportul Internațional Chișinău, care funcționează, are angajați, are un buget și această companie va prelua administrarea aeroportului", a declarat fostul director general al Agenției Proprietății Publice, Eugen Cozonac. În ceea ce privește afirmația Avia Invest că a investit sute de milioane în aeroportul capitalei, el a subliniat că în arbitraj s-a demonstrat că fondatorul Komaksavia nu a fost un investitor de bună credință și, mai mult, contractul a fost reziliat deoarece Avia Invest nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale pentru investiție în modul stabilit în contract. //22.11.2022 - InfoMarket.