Materialele sectiunii

Moldova în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aceeași perioadă din 2021, a crescut volumele exporturilor de 1,7 ori - până la 2 miliarde 290,4 milioane dolari.

Moldova în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aceeași perioadă din 2021, a crescut volumele exporturilor de 1,7 ori - până la 2 miliarde 290,4 milioane dolari.

Potrivit Agenției InfoMarket, datele Biroului Național de Statistică arată că, în același timp, exportul mărfurilor autohtone timp de 6 luni curent a însumat 1 miliard 705,5 milioane dolari (74,5% din total), crescând de 1,7 ori față de aceeași perioadă a anului precedent. În același timp, reexportul de mărfuri în ianuarie-iunie a acestui an a fost de 584,9 milioane dolari (25,5% din total), ceea ce este, de asemenea, de 1,7 ori mai mult decât în aceeași perioadă din 2021. În același timp, reexportul de mărfuri după prelucrare (îmbrăcăminte, încălțăminte, piese de încălțăminte, scaune, cabluri și cabluri electrice, alte produse pentru industria auto, nuci decojite, scaune și alte piese de mobilier, valize, produse textile, jucării, etc.) a însumat 11,4% din totalul exporturilor, iar reexportul clasic de mărfuri străine (medicamente, țigări, distilate de vin, whisky, gin, vodcă, lichior, bere, combustibil, țesături, tricotaje, uleiuri esențiale, parfumuri și cosmetice, vehicule, mobilier, etc.) - 14,1%. Potrivit BNS, pentru exportul de mărfuri în străinătate în perioada precizată, cel mai des a fost utilizat transportul rutier - 73,1% din total, urmat de transportul maritim - 16,6%, feroviar - 9,6%, aerian - 0,7%. În general, exporturile moldovenești către țările UE în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aceeași perioadă din 2021, au crescut de 1,6 ori - până la 1 miliard 410,3 milioane dolari, către țările CSI - au crescut de 2 ori - până la 409,9 milioane dolari, iar către alte țări - a crescut de 1,8 ori - până la 470,1 milioane dolari. Ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești în perioada specificată a scăzut de la 64,54% la 61,57%, ponderea țărilor CSI a crescut de la 15,65% la 17,9%, iar ponderea altor țări a crescut de la 19,81% până la 20,53%. Potrivit BNS, principalele destinații pentru exporturile moldovenești în perioada de raportare au fost: România (29% din totalul exporturilor moldovenești), Ucraina (10,8%), Turcia (9,2%), Italia (8,5%), Germania (5,6%), Rusia (5,1%), Bulgaria (4,9%), Polonia (2,8%), Elveția (2,4%), Cehia (2,2%), Țările de Jos (2%), Iran și Marea Britanie (câte 1,6%), Belarus (1,4%), Ungaria (1,2%), Franța (1%), SUA și Grecia (câte 0,9%), Liban (0,7%), Spania și Portugalia (câte 0,6%). Cu toate acestea, în primele 6 luni ale anului 2022, comparativ cu aceeași perioadă din 2021, Moldova a crescut exporturile către România (de 1,8 ori), Ucraina (de 6,7 ori), Italia (de 2,1 ori), Turcia (de 1, 8 ori), Bulgaria (de 6,8 ori), Elveția (de 3,5 ori), Iran (de 2115,8 ori), Olanda (de 2,4 ori), Marea Britanie (+45,2%), Polonia (+21,7%), SUA (de 1,9 ori), Ungaria (+42,5%), Cehia (+18,1%), Cipru (de 2,8 ori), Grecia (+44,7%), Franța (+30,9%), Serbia (de 1,6 ori), Egipt (de 2,4 ori), Iordania (de 6,5 ori), Canada (de 1,6 ori), Arabia Saudită (de 2,2 ori), Mexic (de 64,4 ori), Irak (+45,6%), Lituania (+40,4%), Tunisia (de 6,9 ori), Coreea de Sud (de 3,5 ori). Totodată, în perioada specificată, Moldova a redus exporturile către Rusia (-9%), Emiratele Arabe Unite (-87%), Germania (-4,3%), Spania (-21,0%), Georgia (-34,9%), China (-37,3%), Libia (-97,7%), Israel (-29,9%), Portugalia (-9,7%), Finlanda (-86,5%). În structura exporturilor pentru perioada ianuarie-iunie 2022, următoarele grupuri de mărfuri au avut cele mai semnificative ponderi: cereale și preparate pe baza acestora (14,6%); mașini și aparate electrice și piese ale acestora (12,3%); semințe și fructe oleaginoase (11,2%); grăsimi și uleiuri vegetale (10%); petrol, produse petroliere și produse conexe (8,7%); legume și fructe (8,3%); îmbrăcăminte și accesorii (6,4%); mobilierul și piese ale sale (3,3%); băuturi alcoolice și nealcoolice (3,2%); fire, țesături, textile și produse conexe (2%), vehicule rutiere (2%). // 17.08.2022 – InfoMarket.

Noutați dupa tema