Materialele sectiunii

Amcham solicită o restrângere a denumirii mărfurilor propuse pentru a fi incluse în lista bunurilor de importanță socială (BIS).

Amcham solicită o restrângere a denumirii mărfurilor propuse pentru a fi incluse în lista bunurilor de importanță socială (BIS).

În scrisoarea pe care Camera de Comerț Americană în Moldova (Amcham) a expediat-o Guvernului, Consiliului Concurenței și Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru menționează necesitatea unei argumentări economice mai detaliate a proiectului de extindere a listei de BIS-uri, descrierea alternativelor de soluționare a problemei accesibilității la anumite categorii de mărfuri și o evaluare mai detaliată a impactului acestui proiect de hotărâre de Guvern asupra activităților de afaceri. Amcham consideră că unele dintre liniile tarifare propuse în proiect conțin bunuri care nu fac parte din coșul minim de alimente și ar trebui excluse. De exemplu, poziția tarifară "0207" (păsări de curte) se propune excluderea cărnii de prepeliță, rață, gâscă și curcan; la poziția "0303 (pește congelat) lasă doar câteva poziții de bază, de exemplu, excluzând peștele roșu congelat, care nu este inclus în coșul minim de consum; de la poziția "1701" (zahăr din sfeclă) ar urma să fie excluse zahărul pudră, zahărul brun, zahărul porționat (zahăr în bucăți, bețișoare etc.). Amcham subliniază că autorii proiectului se referă la viitoarea tranziție de la un instrument de reglementare a prețurilor pentru bunurile de importanță socială la consolidarea mecanismelor de acordare a asistenței sociale. Cu toate acestea, în Moldova Policy Notes 2021 al Băncii Mondiale, la care face referire Amcham, se spune că nu este clar cum guvernul monitorizează prețurile BIS sau verifică conformitatea cheltuielilor companiilor. De asemenea, în ciuda controlului marjelor comerciale, costul mediu al unor BIS-uri este cu 53% mai mare decât în alte țări. Amcham consideră că, în formularea propusă, proiectul de hotărâre nu poate fi adoptat, deoarece afectează atât interesele publice, cât și cele private. Amintim că, Ministerul Finanțelor și Ministerul Afacerilor Economice au pregătit un proiect de extindere a listei de BIS, propunând includerea cărnii de porc cu os, cărnii de pasăre, peștelui congelat, zahărului din sfeclă, pastelor făinoase crude, ouălor proaspete de găină, cartofilor proaspeți, cepei proaspete, verzei albe proaspete, morcovilor și sfeclei proaspete, precum și a sării iodate pentru consumul uman. În prezent, aceste categorii de mărfuri sunt incluse în lista de BIS de la 1 martie până la sfârșitul stării de urgență prin decizia Comisiei pentru situații excepționale și li se aplică o suprataxă comercială limitată. Trebuie reamintit faptul că, în conformitate cu hotărârea de guvern, BIS sunt vândute la prețuri de achiziție/livrare cu o marjă comercială care nu depășește 20%, cu excepția pâinii și a chiflelor, pentru care marja comercială nu depășește 10%. În același timp, BIS atât cele importate, cât și cele naționale, care urmează să fie prelucrate în unități comerciale, se vând prin aplicarea unei marje comerciale globale care nu depășește 40% din prețul de cumpărare/vânzare. // 03.05.2022 - InfoMarket.

Noutați dupa tema