Materialele sectiunii

Industria auto din Moldova trece prin vremuri grele și este nevoie de un dialog B2G pentru a trece prin această perioadă cu pierderi minime.

Industria auto din Moldova trece prin vremuri grele și este nevoie de un dialog B2G pentru a trece prin această perioadă cu pierderi minime.

Declarația a fost făcută în cadrul sesiunii de discuții Dialog Pro-Business, organizată de Agenția pentru Investiții, unde s-a discutat despre situația din industria auto. În prezent, industria auto din Moldova valorează investiții de 300 mln. de euro, iar peste 20 de mii de persoane sunt angajate în ramură, cu un salariu mediu lunar de 10 mii de lei. Cele șapte zone economice libere existente în Moldova asigură aproape 50% din producția industrială a țării. În același timp, întreprinderile din industria auto care activează în ZEL "Bălți" asigură 33% din exportul de mărfuri industriale din Moldova și 15% din exportul total al țării. Potrivit lui Marin Ciobanu, administratorul ZEL Bălți, din cauza războiului din Ucraina, investitorii rezidenți s-au confruntat cu probleme de logistică, lanțurile de producție s-au întrerupt, multe companii au încetat să producă automobile, inclusiv din cauza întreruperii aprovizionării cu sub-componente, produse în Rusia și Ucraina. Cei mai mari rezidenți ai ZEL Bălți spun că există riscul de a pierde până la 50% din volumul de producție plasat în Moldova. "Sarcina noastră este de a colecta toate informațiile, de a le furniza participanților din industrie și guvernului, astfel încât să se poată lua decizii adecvate în funcție de situația actuală", a spus Ciobanu. El a menționat că una dintre probleme, intensificată în timpul crizei militare din regiune, este lipsa forței de muncă calificate pentru industria auto din Moldova și a sugerat luarea în considerare a experienței altor țări în soluționarea acestei probleme (oferirea plății pentru locurile de muncă create de investitor, subvenții din fonduri speciale etc.). Directorul general al Draexlmaier, Guido Mailnet, a declarat că societatea pe care o reprezintă lucrează în regim just-in-time, când livrările se fac de pe roți, iar această activitate este bine pusă la punct. "Este important să menținem actualele proceduri și structuri vamale și să evităm orice reorganizare care ar putea afecta negativ activitatea noastră. Și apoi vom putea aduce noi investitori. Guvernul trebuie să creeze programe anticriză pentru a sprijini industria auto din Moldova. Mai devreme sau mai târziu, criza va trece, în timp ce în Europa industria auto este motorul dezvoltării economice - această industrie este o locomotivă în țară și va atrage dezvoltarea producției industriale", crede el. Ivan Tornea, directorul executiv al Asociației patronale a industriei prelucrătoare consideră că criza din industria auto prezintă un risc de pierdere a 50% din producție, care reprezintă 15-20% din exporturile țării. "Sectorul are 20.000 de angajați, dintre care jumătate riscă să își piardă locurile de muncă. Cu greu ne putem aștepta să protejăm în totalitate industria auto, dar dacă se iau măsuri, efectele negative pot fi minimizate", a declarat Tornya. // 14.03.2022 – InfoMarket

Noutați dupa tema