Materialele sectiunii

În Moldova, achiziționarea  energiei electrice pe piața angro va fi asigurată din cel puțin două surse.

În Moldova, achiziționarea energiei electrice pe piața angro va fi asigurată din cel puțin două surse.

Iar cota de achiziție a acesteia va fi stabilită în funcție de diferența de preț oferită de furnizori. Acest lucru este stipulat de amendamentele la Legea energiei electrice, adoptate vineri de Parlament în prima lectură. Viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că modificările la lege au fost elaborate de minister pentru a îmbunătăți fiabilitatea aprovizionării cu energie electrică a Republicii Moldova și pentru a diversifica sursele de aprovizionare cu energie electrică. Acesta a explicat că, în ultimii ani, Moldova a cumpărat energie electrică de la un singur furnizor. Cu toate acestea, criza de aprovizionare cu gaze naturale din octombrie 2021 a evidențiat riscurile pentru securitatea energetică a Moldovei, cu o dependență semnificativă de importul de resurse energetice de la un singur furnizor. Această criză a afectat nu doar piața gazelor, ci și piața energiei electrice, o piață pe care în prezent principalul furnizor de energie este CERS Moldovenească, situată în regiunea transnistreană și deținută de compania rusă Inter RAO. Având în vedere că întreprinderea a redus producția în timpul crizei gazelor naturale, fiind un producător care utilizează în principal gaze naturale, doar în luna octombrie 2021 au fost importate 32,4 GWh de energie electrică din Ucraina fără contract, pentru a acoperi consumul național de energie electrică. Viceprim-ministrul a menționat că situația actuală evidențiază necesitatea existenței a cel puțin doi câștigători la licitațiile organizate pentru achiziționarea de energie electrică de către furnizorii care revând energia electrică achiziționată la prețuri reglementate către consumatorii finali. Deoarece normele generale de licitație au ca rezultat un singur câștigător, pentru a îmbunătăți securitatea aprovizionării cu energie electrică, se propun mai multe modificări pentru a crea un echilibru între obținerea celui mai mic preț și obținerea unui grad ridicat de securitate a aprovizionării. În acest scop, legea propune înlocuirea criteriului unic al "prețului minim" cu un set de obiective urmărite prin licitație, inclusiv obiective de securitate a aprovizionării, creând astfel posibilitatea de a determina mai mulți câștigători în cadrul licitațiilor specializate. Astfel, ofertanții de la următoarele licitații vor trebui să achiziționeze energie electrică din cel puțin două surse, ca o măsură de îmbunătățire a securității aprovizionării cu energie a țării. Se preconizează că Agenția Națională de Reglementare în Energetică va elabora instrucțiuni care vor stabili ratele cantitative pentru achizițiile de la primii doi ofertanți importanți, în funcție de diferența procentuală dintre prețurile propuse de aceștia. De exemplu, dacă diferența dintre primii doi ofertanți este mai mică de 5%, aceștia vor primi contracte în proporție de 70-30%, dacă diferența dintre prețurile oferite este de 5-15%, raportul contractual va fi de 80-20%, iar dacă diferența este mai mare de 30%, se va stabili un singur câștigător. După cum a subliniat Andrei Spînu, aceste modificări urmează să fie aplicate începând cu licitațiile pentru cumpărarea energiei electrice, care vor avea loc în februarie-martie 2022, în timp ce actualele contracte de cumpărare a energiei electrice vor expira la 31 martie 2022 // 21.01.2022- InfoMarket.

Noutați dupa tema