
BEI va aloca Moldovei 150 de milioane de euro pentru repararea mai multor drumuri naționale în cadrul proiectului ”Moldova drumuri IV” cu un cost total de 300 de milioane de euro.
Acesta prevede proiectul contractului de finanțare între Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții pentru implementarea proiectului ”Moldova drumuri IV”, semnarea căruia a fost aprobată de Guvern în ședința de marți. Ministrul Finanțelor, Dumitru Budeanschi a fost autorizat pentru semnarea contractului. Potrivit viceprim-ministrului, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spinu, proiectul ”Moldova drumuri IV” este o continuare logică a proiectelor implementate anterior pentru reabilitarea și construirea a circa 500 km de drumuri naționale, și are drept scop modernizarea prioritară a tronsoanelor din rețeaua rutieră, care fac parte din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T). În cadrul proiectului Moldova drumuri IV se preconizează reabilitarea următoarelor tronsoane de drum: M5 - graniță cu Ucraina-Criva-Bălți-Chișinău-Tiraspol-granița cu Ucraina, tronsonul Criva-Balți, lungime 133 km (restaurare). ) - cost aproximativ lucrari - 129 milioane euro; drumul M2 - centură în jurul Chișinăului pe tronsoanele 2 și 3, cu o lungime de 17,35 km (prelungire la 4 benzi) - cost aproximativ al lucrărilor - 52 milioane euro; drumul M3 Chisinau-Comrat-Giurgiulesti-granita cu Romania, tronson de ocolire in Cimislia km 0 + 000 - km 7 + 200 (constructie noua) - cost aproximativ de 9 milioane euro. Studiile de fezabilitate și documentația de proiect au fost deja elaborate pentru sectoarele menționate, prin urmare, procedurile de achiziție vor începe imediat după aprobarea finanțării acestora. Totodată, în vederea dezvoltării și continuării programelor finanțate din surse externe, proiectul prevede elaborarea studiilor de fezabilitate și documentație de proiect pentru următoarele tronsoane: drum M5, tronson Bălți - Rădeni (km 133 + 000 - km 189 + 000); realizarea sectorului lipsă între drumul național R1 și M5 (completând rețeaua de drumuri naționale inclusă în Rețeaua Transeuropeană de Transport); Drum M5, tronson Rădeni - Chisinau (km 189 + 000 - km 258 + 000); Drum M5, tronson Budești- granita cu Ucraina (85 km); Drum M2, tronsonul Chisinau – Budești (tronsonul 4 din centura Chisinaului); drum de ocolire M2 Chișinău, sectoarele 5 și 6 (tronsoanele lipsă cu lungimea de aproximativ 50 km); construirea autostrăzii Ungheni - Chișinău - Odesa; Drum M1, tronsonul Leuseni - Chisinau (km 0 + 000 - km 85 + 000); Drum M1, tronson Chisinau - Dubăsari(105 + 000 km - 154 + 000 km). BEI va aloca 150 de milioane de euro pentru implementarea proiectului Moldova drumuri IV. Este planificat ca Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare să asigure aceeași sumă pentru cofinanțarea proiectului. Contractul prevede și o componentă de grant de 10 milioane de euro, care va fi alocată de Uniunea Europeană. // 14.12.2021 — InfoMarket