
Niciun consiliu raional din Moldova nu a aprobat strategia de întreținere a drumurilor, iar evidența semnelor și obiectelor rutiere nu este deținută conform regulilor stabilite.
Acestea sunt rezultatele auditului efectuat de Curtea de Conturi a conformității utilizării de către unitățile administrative-teritoriale (UAT) a transferurilor bugetare în scopuri speciale pentru infrastructura rutieră. Auditorii Curții de Conturi au relevat numeroase neajunsuri în utilizarea banilor publici de către UAT pentru infrastructura rutieră, neconcordanțe în planificarea programelor în domeniul întreținerii și reparației drumurilor, precum și achiziții publice și monitorizarea lucrărilor efectuate, încălcări ale domeniul de raportare, etc. Potrivit raportului, autoritățile locale și centrale nu dețin informații relevante cu privire la lungimea, starea și calitatea străzilor și drumurilor cu semnificație locală și regională. Autoritățile raionale nu au o bază de date generalizată cu toate obiectele - nu există pașapoarte tehnice și rapoarte de evaluare tehnică, fișe contabile cu mijloace fixe și alte date. Auditorii au subliniat că un element important al gestionării infrastructurii rutiere a țării este Strategia de întreținere a drumurilor, care ar face posibilă planificarea corectă a activităților din acest domeniu, cu toate acestea, niciun consiliu raional nu a aprobat o astfel de strategie. Au fost depistate încălcări în implementarea achizițiilor publice. De exemplu, în 5 consilii raionale, s-au efectuat achiziții de servicii în locul achizițiilor de lucrări la întreținerea și repararea drumurilor. Acest lucru a indus în eroare ofertanții, iar contractele de milioane de dolari au fost atribuite în mod necorespunzător. De asemenea, termenii perioadei de garanție pentru fiecare contract au fost încălcați, iar darea finală în exploatare a obiectelor a fost efectuată în mod formal, fără respectarea tuturor cerințelor pentru documentație și monitorizarea lucrărilor efectuate. Consiliile raionale nu au înregistrat drepturi de proprietate asupra 3,5 mii km de drumuri în Registrul imobiliar. De asemenea, nu este dusă evidența pentru 69 de poduri și 839 de podețe, 133 pavilioane, aproape 2,2 mii de indicatoare rutiere și mai mult de 61 de mii de instalații rutiere. UAT, în calitate de administratori de drumuri, nu au ținut evidența tuturor semnelor și dispozitivelor. A fost scos la iveală că în 2019-2020, 8 consilii raionale și o primărie au cheltuit 0,8 milioane de lei pentru reînnoirea indicatoarelor rutiere, în timp ce nu dețineau documentații privind distrugerea/furtul, precum și pentru instalarea indicatoarelor pe noi porțiuni de drum. În același timp, la documente nu sunt atașate schemele de amplasare a semnelor rutiere. Potrivit legislației, UAT de gradul I primesc fonduri pentru întreținerea infrastructurii rutiere și a străzilor, în funcție de numărul de locuitori, și primesc, de asemenea, 50% din taxa pentru utilizarea drumurilor de către vehiculele neînmatriculate în Moldova. Cheltuielile pe infrastructura rutieră în 2020 a constituit 988,6 milioane de lei, cu 33 de milioane de lei mai puțin decât suma alocată. Dintre acestea, 20,7% din fonduri au fost utilizate de UAT de nivelul II în UTA Găgăuzia, municipiile Chișinău și Bălți, 51,6% din fonduri au fost transferate către bugetele raionale, iar 27,7% - către primăriile din sate. Cheltuielile totale pentru sectorul rutier, anul trecut, au constituit 2 miliarde de lei, dintre care aproape 66% - cheltuieli curente. // 21.07.2021 – InfoMarket.