Materialele sectiunii

BERD a publicat informații în detalii despre investițiile în portul Giurgiulești, care au început în 1995, și a negat zvonurile despre achiziționarea portului pentru doar 1.000 de euro.

BERD a publicat informații în detalii despre investițiile în portul Giurgiulești, care au început în 1995, și a negat zvonurile despre achiziționarea portului pentru doar 1.000 de euro.

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a reamintit, în mesajul său special, că în 1995 autoritățile moldovenești au decis să construiască un port în Giurgiulești, care trebuia să fie accesibil navelor maritime și dotat cu un terminal pentru depozitarea și transbordarea produselor petroliere rafinate. BERD a oferit un pachet financiar de 27,5 milioane de dolari constând dintr-un împrumut de investiții de capital pentru a sprijini dezvoltarea infrastructurii către terminalul SA-moldo-grec, care a semnat un contract de concesiune cu guvernul moldovean pentru construcția și exploatarea portului. Cu toate acestea, de la bun început au existat întârzieri în proiect. Ca urmare, activitatea fizică asupra dezvoltării sale a fost oprită, iar în 1999 gradul de finalizare a fost de 60%. Împrumutul BERD a fost clasificat ca depreciat și a fost transferat către Departamentul de gestionare a împrumuturilor adverse ale băncii. După ani de negocieri, la sfârșitul anului 2004 s-a ajuns la un compromis cu sprijinul tuturor părților implicate, inclusiv a guvernului moldovenesc. Ca urmare a decontării, 100% din investiția de capitaluri proprii și o parte semnificativă din datoria restantă au fost anulate. Terminalul SA și o serie de bănci grecești care au sprijinit investiția inițială sub auspiciile BERD s-au retras din proiect, au fost înlocuite de Azpetrol Group, deținut de cetățeanul azer Rafik Aliev. Primul vicepreședinte al Azpetrol Group la acea vreme era Thomas Moser, fost angajat al BERD. Grupul de companii, cunoscut la acea vreme sub numele Azertrans, Azpetrol Rafinărie și Azpetrol, a semnat un acord de investiții cu guvernul Republicii Moldova în decembrie 2004, angajându-se, printre altele, să construiască diverse terminale în port, o rafinărie de petrol și să creeze o rețea din aproximativ 50 de stații de alimentare din Moldova. Se aștepta ca investiția totală a celor trei companii menționate să ajungă la 250 de milioane de dolari în termen de 25 de ani de la acordul de investiții. Guvernul Moldovei - printre alte forme de asistență, a acordat o subvenție de 1 miliard de lei companiei Bemol Retail în perioada 2008-2015, pentru a facilita implementarea investițiilor convenite cu cele trei companii. În iunie 2006, grupul Azpetrol al Rafik Aliyev și-a vândut filialele moldovenești Easeur Holding BV și a redenumit Azertrans în Danube Logistics, Azpetrol Refinery în Bemol Refinery și Azpetrol către Bemol Retail. În noiembrie 2009, Thomas Moser a demisionat din funcția de administrator al Rafik Aliyev și a achiziționat Easeur, inclusiv filialele sale Danube Logistics, Bemol Retail și Bemol Refinery, de la New Ventures Capital NV, deținută de Rafik Aliev. În 2006, BERD a apelat la un fond dedicat pentru probleme, Credit Suisse, deoarece nicio instituție financiară comercială nu era dispusă să finanțeze finalizarea proiectului. Credit Suisse a început să finanțeze proiectul la începutul anului 2007. Easeur nu a reușit să refinanțeze o datorie restantă de 28,6 milioane dolari către Credit Suisse, care a fost utilizată pentru finanțarea dezvoltării infrastructurii portuare și a rețelei de benzinării. Împrumutul are dobânzi pentru plăți întârziate în valoare de 3,7 milioane USD. Pentru a evita lichidarea Easeur și a filialelor sale din Moldova, toate părțile au ajuns la un compromis care stipulează că Easeur și Bemol Retail vor achita datoria de 28,6 milioane USD la Credit Suisse în schimbul acțiunilor lor la Danube Logistics, care au fost transferate către Danube Logistics Holding BV. Aceste drepturi includeau o participație de 80% la Easeur în Danube Logistics, care a fost achiziționată pentru 344,6 dolari, un împrumut de primit de la Easeur către Danube Logistics, care a fost achiziționat pentru 14,9 milioane dolari, și un împrumut de primit de la Bemol către Danube Logistics, care a fost achiziționat pentru 163 milioane lei (echivalentul a 13,7 milioane dolari). Acordul s-a bazat pe o evaluare independentă a unei renumite companii olandeze de evaluare portuară, care s-a consultat cu administratorii Rafik Aliyev și cu consilierul lor financiar. Deoarece datoriile companiei au fost semnificativ mai mari decât valoarea companiei stabilite independent, Danube Logistics Holding BV a achiziționat 80% din acțiunile Easeur pentru 344,6 USD. Această sumă a fost echivalentă cu investiția cumulată de capital atribuită acestui bloc de acțiuni în acel moment. Potrivit BERD, Credit Suisse a devenit principalul beneficiar economic al Danube Logistics Holding BV și, în schimbul unui angajament de a nu accelera rambursarea împrumutului, a acceptat să primească venituri de până la 65% din dividendele viitoare, precum și din orice vânzare de active sau acțiuni ale Danube Logistics. Thomas Moser a fost numit director general al portului Giurgiulești. Acordul a fost finalizat în noiembrie 2011, în urma unui compromis pașnic între toate părțile. În februarie 2013, BERD a refinanțat datoria restantă a Danube Logistics Holding BV către Credit Suisse și a înlocuit Credit Suisse ca principal beneficiar economic al acțiunii Danube Logistics Holding BV în Danube Logistics, având dreptul la 65% din orice vânzare de acțiuni sau venituri din dividende pe baza un acord de participare încheiat în conformitate cu legislația engleză. De când Rafik Aliev a preluat grupul Easeur în 2014, Easeur, Bemol Retail și New Ventures Capital NV au făcut numeroase încercări de a inversa compromisul pentru a încerca să obțină controlul portului Giurgiulești, susținând că acordul a subestimat Danube Logistics. Această cerere a fost respinsă printr-o decizie definitivă și irevocabilă a Curții de Apel din Amsterdam, în septembrie 2018. În același an, Înalta Curte din Anglia și Țara Galilor a respins, de asemenea, o acțiune personală împotriva lui Thomas Moser în legătură cu această tranzacție. Încă două cereri ale Easeur și Bemol Retail au fost respinse de instanțele moldovenești în decembrie 2018 și martie 2019. Pe lângă cererea de invalidare a achiziției Danube Logistics de către Danube Logistics Holding BV în 2011, compania lui Rafik Aliyev, Bemol Retail, l-a acționat personal pe Thomas Moser, cerând despăgubiri pentru presupusa pierdere de profit pe care Bemol Retail o susține ca urmare a administrării de către Moser a Bemol Retail până în august 2012. În octombrie 2019, Curtea de Apel Chișinău a decis împotriva lui Moser, care îi obligă personal acesta să plătească despăgubiri în valoare de 177,4 milioane de lei pentru Bemol Retail. Plângerea lui Moser împotriva acestei decizii este în curs de soluționare în fața Curții Europene a Drepturilor Omului. După cum s-a menționat în mesajul BERD, deși revendicarea Bemol Retail este îndreptată personal împotriva lui Thomas Moser și nu are nimic de-a face cu Danube Logistics și Danube Logistics Holding BV, cu toate acestea, executorii judecătorești din Moldova care acționează în numele Bemol Retail au confiscat acțiuni din Danube din 2019 Logistics Holding BV în Danube Logistics a dispus confiscarea plăților Danube Logistics către Danube Logistics Holding BV și gestionarea obligatorie a Danube Logistics. BERD a prezentat dovezi documentare instanțelor moldovenești care confirmă faptul că este principalul beneficiar economic al părții Danube Logistics Holding BV în Danube Logistics din 2013 și că acțiunile Danube Logistics au fost gajate ca garanție pentru împrumutul restant de la Danube Logistics către BERD. Litigiile privind legalitatea executorilor judecătorești continuă la 18 martie 2021, BERD a anunțat că întreprinde acțiuni legale pentru a se asigura că drepturile sale legale de a-și proteja investițiile sunt respectate și că operațiunile aflate în desfășurare în Portul Giurgiulești continuă să funcționeze. La 7 mai 2021, BERD a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics și a devenit astfel singurul proprietar final al Danube Logistics, operatorul portului Giurgiulești. Schimbarea referinței la proprietarul efectiv final al Dunării Logistice a fost înregistrată în Registrul de stat al persoanelor juridice din Moldova la 18 mai 2021. Răspunzând la cele mai frecvente întrebări, BERD a reiterat în mesajul său că din 7 mai 2021 BERD a devenit singurul proprietar legal al Danube Logistics, operator al portului Giurgiulești, iar scopul acestui pas este protejarea operațiunilor portului, un activ strategic pentru Moldova, și protejarea intereselor financiare ale BERD în proiect. Se subliniază că portul datorează BERD o sumă semnificativă de bani după restructurarea financiară, care a fost necesară pentru a depăși dificultățile cu care s-a confruntat activul de la bun început. La întrebarea de ce BERD a cumpărat portul, știind că proprietatea asupra acestuia este în litigiu, banca a clarificat că proprietatea portului nu era supusă litigiilor. Disputa cu privire la această chestiune a fost deja luată în considerare și în cele din urmă soluționată de instanțele de judecată olandeze și moldovenești. Cu toate acestea, în prezent se fac eforturi pentru a soluționa pretinsa creanță personală împotriva lui Thomas Moser prin utilizarea activelor și acțiunilor Danube Logistics deținute de Danube Logistics Holding BV, care, în opinia BERD, în calitate de principal beneficiar economic efectiv, este eronată și incorect. BERD, răspunzând la alte întrebări frecvente, a menționat că banca nu a privatizat portul. Terenul pe care se află portul aparține Moldovei. Danube Logistics construiește, operează și extinde portul Giurgiulești sub o concesiune de 99 de ani. Răspunzând întrebării dacă portul este acum o proprietate străină prin BERD, banca a subliniat că încă de la început, în anii 1990, autoritățile moldovenești au căutat să atragă investiții străine pentru proiectarea, dezvoltarea și funcționarea proiectului portului Giurgiulești. Investitorii internaționali au deținut proiectul de la înființarea sa. La întrebarea dacă BERD a primit aprobarea guvernului pentru achiziționarea operatorului portuar, banca a atras atenția asupra faptului că acordul de investiții nu necesită o astfel de aprobare. La întrebarea de ce tranzacția a avut loc în Cipru, unde s-a încheiat mandatul BERD, banca a răspuns că investiția BERD este ghidată de impactul pe care îl are asupra economiilor țărilor în care operează. Prin achiziționarea unui beneficiar final înregistrat în Cipru al unui operator portuar moldovenesc, BERD contribuie la dezvoltarea infrastructurii cheie a Moldovei în conformitate cu mandatul său. În același timp, BERD a negat zvonurile că ar fi plătit doar 1.000 de euro pentru port. "Nu este adevarat. Documentul, difuzat în unele mass-media, indică valoarea nominală a acțiunilor Thomo Invest Ltd, fostul proprietar indirect al Danube Logistics, care au fost achiziționate de BERD la 7 mai 2021. Valoarea tranzacției este diferită și rămâne confidențială ”, A notat BERD. De asemenea, a negat vehement acuzațiile că BERD a depus documente false pentru a înregistra chitanța portului / executarea cauțiunii. „BERD, personalul său și avocații aderă la cele mai înalte standarde etice, integritate și bună guvernanță în toate operațiunile comerciale. Am cerut Ministerului Justiției să clarifice discrepanța dintre documentul de înregistrare a gajului emis de BERD și documentul care a fost vehiculat în mass-media. Ne rezervăm dreptul de a întreprinde acțiuni în justiție împotriva oricărei acuzații defăimătoare sau false ”, a spus BERD. Comentând că personalul BERD a fost acuzat personal de abateri, iar banca a fost acuzată că l-a susținut pe Thomas Moser în deturnarea bunurilor, BERD a spus că respinge categoric orice astfel de acuzații, subliniind că personalul BERD respectă cele mai înalte standarde etice, integritate și buna gestionare. în toate operațiunile comerciale și bucurați-vă de încrederea deplină a băncii. BERD este deținut de 69 de țări, inclusiv Moldova, precum și Banca Europeană de Investiții. Cu o investiție totală de 1,4 miliarde EUR, BERD este cel mai mare investitor instituțional din Moldova. // 29.06.2021 - InfoMarket

Noutați dupa tema