Materialele sectiunii

Auditul achizițiilor publice din sistemul de sănătate în 2019 a relevat neconformități în valoare de peste 39,1 mln. lei din cauza nerespectării legislației în acest domeniu la etapele de planificare, atribuire și executare a contractelor de achiziție publică.

Auditul achizițiilor publice din sistemul de sănătate în 2019 a relevat neconformități în valoare de peste 39,1 mln. lei din cauza nerespectării legislației în acest domeniu la etapele de planificare, atribuire și executare a contractelor de achiziție publică.

Despre aceste este menționat în Raportul auditului conformității achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și la unele entități din subordine, precum și la alte părți implicate în anul 2019. Acest document, realizat de Curtea de Conturi, a fost analizat marți în cadrul ședinței Comisiei parlamentare de control al finanțelor publice. Raportul constată nerespectarea criteriilor de transparență la etapa de planificare a achizițiilor publice. Instituțiile medicale au planificat și au înaintat necesități exagerate către Centrul de Achiziții Publice Centralizate în Sănătate, ceea ce a condiționat cheltuieli suplimentare. În timpul auditului, s-a constatat că necesitățile înaintate de către instituțiile medico-sanitare publice sunt, în unele cazuri, inexacte, formale și exagerate, care, ulterior, au generat neexecutarea contractului la unele poziții în proporție de 12%-54%. Nerespectarea prevederilor normative a determinat divizarea achizițiilor publice prin încheierea unor contracte separate, în scopul aplicării altei proceduri de achiziție decât cea care urma a fi utilizată. Atribuirea contractelor de achiziții s-a efectuat cu acceptarea de către grupul de lucru a actelor justificative eronate, iar operatorul economic nu a fost inclus în lista de interdicție. Procesele de evaluare, atribuire și arhivare au fost realizate cu admiterea unor neconformități. Instituțiile publice nu au calculat și nu au încasat regulamentar penalități pentru întârzierea livrării bunurilor. Instituțiile medico-sanitare publice au acceptat cantități de medicamente cu termenul de valabilitate restant mai mic decât cel stabilit în contract. În același timp, utilajele procurate de către 4 instituții medicale (151,2 mii de lei) nu au fost utilizate conform destinației, fiind păstrate în depozite (1,5 ani). Planificarea necorespunzătoare a necesităților de mijloace financiare pentru medicamentele compensate nu oferă date privind facilitarea acoperirii mai multor grupe de cetățeni care necesită compensarea medicamentelor. Curtea de Conturi a recomandat ca Ministerul Finanțelor să inițieze o procedură de revizuire și ajustare a cadrului legislativ în domeniul achizițiilor publice, pentru a elimina inexactitățile, în special pentru a reglementa procedura pentru achizițiile cu costuri reduse, în cazul publicării și evaluarea ofertelor, inclusiv obligația membrilor grupului de lucru de a semna o declarație de confidențialitate și imparțialitate. Auditorii CC au făcut o serie de recomandări către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și au auditat instituțiile de sănătate publică. Despre măsurile luate aceștia trebuie să informeze Curtea de Conturi în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii. Auditurile au fost efectuate de: Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Compania Națională de Asigurări în Medicină, Agenția Achiziții Publice, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, Centrul de Achiziții Publice Centralizate în Sănătate, Instituțiile Medico-Sanitare Publice Institutul Oncologic, Institutul Mamei și Copilului, Spitalul Clinic Republican, Centrul Stomatologic Municipal de Copii, Spitalul Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco”, Spitalul Raional Cimișlia, Centrul de Sănătate Hîncești. Președintele Comisiei de control al finanțelor publice, Igor Munteanu, a accentuat importanța depunerii eforturilor pentru a rezolva problemele depistate la toate etapele – planificare, executare, evaluare, etc. Totodată, el a propus organizarea unei ședințe în care să fie examinat subiectul privind volumul de achiziții în perioada pandemică, dar și privind cheltuielile legate de achitarea indemnizațiilor lucrătorilor medicali care s-au infectat cu noul coronavirus la locul de muncă și urmașilor personalului medical decedat în urma desfășurării activității medicale în lupta cu COVID-19. // 09.02.2021 - InfoMarket.

Noutați dupa tema