Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 30 Iunie, a.2021Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaÎn ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Capcană pentru piața produselor petroliere

Capcană pentru piața produselor petroliere

Comentariu al agenției InfoMarket
 
În a doua jumătate a lunii iunie 2021, în Moldova se va produse deficit de produse petroliere. Nu este o amenințare, este practic un fapt împlinit. Nu e nevoie de explicat ce riscuri presupune aceasta pentru economie.
 
În lupta pentru ceea ce politicienii numesc ”preț corect” și împotriva a ceea ce ei numesc ”înțelegere de cartel”, nici una, nici alta până acum nu a fost demonstrat public și prin documente: piața produselor petroliere a ajuns în situație care în șah se numește pat. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) trebuie să elaboreze, în termen de o lună, o nouă metodologie de calculare a prețurilor pentru produse petroliere. Dacă e să ținem cont de faptul că modificările la legea privind piața produselor petroliere au intrat în vigoare la 14 mai 2021, atunci din 15 iunie 2021, piața trebuie să funcționeze deja în contextul noii metodologii. ANRE organizează audieri publice pe marginea proiectului elaborat al noii metodologii, îi invită să participe pe operatorii pieței, dar formatul discuției, desfășurată online, amintește despre discuția dintre un surd și un mut. Practic la modul direct.
 
Se creează impresia că ANRE organizează audierile publice doar pentru a respecta formalitățile. Pentru operatorii pieței produselor petroliere nu e ceva nou. Ei se confruntă cu așa ceva cel puțin de la începutul anului – mai întâi când își prezentau ministerelor propunerile pentru proiectul de lege al noii metodologii de calculare a prețurilor, apoi la guvern, apoi la parlament. Nicio propunere a operatorilor la nicio etapă de ”discuții” nu a fost luată în calcul. Cineva a decis să ”promoveze” legea, cineva a ”promovat-o”. Cei care au votat pentru ei acum se ocupă de campanie electorală. Conducerea ANRE, ”ca să nu se întâmple ceva”, execută legea cu strictețe. În final, piața reacționează adecvat situației.
 
La a doua audiere privind metodologia, care a avut loc săptămâna trecută, nu a participat niciun reprezentant al operatorilor pieței produselor petroliere. Și asta pentru că argumentele și propunerile lor au fost ignorate totalmente de către reprezentanții tuturor structurilor de stat. Dar interesele lor au fost prezentate de către directorul executiv al Asociației Investitorilor Străini (FIA), Ana Groza.
 
Și totuși, de ce piața e amenințată de colaps? În primul rând, după cum a menționat Ana Groza, legea adoptată de parlament, care prevede introducerea unei noi metodologii de calculare a prețurilor produselor petroliere, contravine legii privind evidența contabilă și raportare financiară. Noile prevederi ale legii privind produsele petroliere prevăd aplicarea metodologiei de calculare a prețului pentru fiecare lot de carburant importat în Moldova (benzină, motorină, gaz lichefiat), dar acest lucru contravine legislației financiare a țării.
 
”La implementarea acestei metodologii, companiilor nu vor putea ține evidența fiecărui lot, ajungând la o singură soluție: ca să nu încalce legea privind evidența contabilă – să suspende vânzările”, a subliniat Ana Groza.
 
Și nu e vorba despre amenințări. Alegând între a încălca legea privind piața produselor petroliere sau a încălca legea privind evidența contabilă, un agent economic rezonabil, înțelegând posibilele consecințe, va prefera să-și suspende activitatea. Reprezentanții a trei dintre cei patru cei mai mari operatori de pe piață au comunicat agenției InfoMarket că nimeni nu va accepta să încalce vreo lege, chiar și fiind amenințați cu retragerea licenței.
 
AMRE înțelege foarte bine situația conturată, dar funcționarii au decis să execute legea, de asta și sunt funcționari. Dacă parlamentul a decis, legea trebuie să fie executată. Comentând declarația Anei Groza, directorul ANRE Eugen Carpov a menționat că agenția își dă seama de contradicțiile logice și care contravin legii privind evidența contabilă din legea privind piața produselor petroliere.
 
”Înțelegem și am încercat să analizăm sub diferite aspecte aceste prevederi, dar nu am găsit posibilitate fizică sau juridică pentru a merge pe altă linie. Legea a fost adoptată. Este o lege organică. Și dacă ea contravine altor legi, contradicțiile trebuie să fie corectate de către legislatori, ceea ce acum este imposibil”, a subliniat Eugen Carpov. El a mai menționat că, din acest motiv, ANRE nu va putea exclude din noua metodologie prevederea ce ține de stabilirea prețului pentru fiecare lot de marfă.
 
Eugen Carpov a mai subliniat, în repetate rânduri, că la prima și a doua audiere a fost invitat autorul legii, fostul deputat Alexandru Oleinic, care ar putea face lumină în această situație, dar el nu a dat curs invitației ANRE.
 
Soarta acestei legi este foarte interesantă. Ea a fost votată printre ultimele de parlamentul dizolvat și totul s-a produs pe fundalul unei confruntări politice. Totul a fost elaborat conform schemei standard: mai întâi se provoacă un val de nemulțumire față de majorarea prețurilor produselor petroliere, acuzații privind înțelegere de cartel, audieri parlamentare. La finalul acestor audieri, care au avut loc pe 12 martie 2021, parlamentul a exprimat vot de neîncredere ANRE și Consiliului Concurenței și a cerut ca șefii instituțiilor, Veaceslav Untilă și Marcel Răducan, să demisioneze. Dar procedura oficială de demitere nu a fost inițiată. Consiliul Concurenței a primit o lună la dispoziție pentru a prezenta un raport dacă este sau nu înțelegere de cartel pe piața produselor petroliere.
 
Apropo, unul dintre deputați ulterior a publicat o parte din raportul Consiliului Concurenței și a declarat că există dovezi privind înțelegerea de cartel. Totuși, el a făcut trimitere la ”taina anchetei” și nu a prezentat niciun exemplu concret și nicio denumire  de companie.
 
Peste o săptămână după votul de neîncredere pentru ANRE și Consiliul Concurenței, pe 18 martie, parlamentul votează modificări la legea cu privire la piața produselor petroliere în prima lectură, iar pe 9 aprilie – în lectură finală. Este de menționat că în timpul audierilor parlamentare, deputații au votat ca prețurile să fie stabilite de ANRE, iar la final a apărut un alt document, care prevede că ANRE aprobă metodologia prin care operatorii pieței trebuie să calculeze prețul pentru fiecare lot importat.
 
Pe 5 mai, președintele a publicat legea care după publicarea în Monitorul Oficial, intră în vigoare pe 14 mai 2021. Președintele a declarat atunci că legea are nevoie de îmbunătățiri și noul parlament va trebui să o revadă.
 
Adică responsabilitatea pentru ceea ce se va produce pe piața produselor petroliere din Moldova începând cu 15 iunie va aparține tuturor: deputaților care au votat pentru lege și președintelui, care a promulgat documentul.
 
Și cum a menționat la audieri publice privind metodologia directorul ANRE Eugen Carpov, ”legea adoptată ne lasă foarte puțin spațiu de manevră. Acesta este foarte mic, include prevederi exacte și dure, pe care nu avem posibilitate și nici competențe să le ocolim sau să le interpretăm altfel decât modul în care a fost prevăzut de legislatori”.
 
Tudor Copaci, care a condus ANRE în perioada 2017 – 2019, așa a comentat pentru agenția InfoMarket metodologia propusă: ”Cu regret, parlamentul a adoptat modificări la lege fără coordonare finală cu ANRE și consultații cu sectorul. Din acest motiv și au apărut contradicțiile. În opinia mea, cea mai bună practică de reglementare a prețurilor pe piața produselor petroliere a fost cea, când ANRE stabilea tarifele, acum trei ani, o dată la două săptămâni. Dar și o dată la două săptămâni e mult, piața și atunci nu reușea să reacționeze și din acest motiv, ar fi optim ca prețurile să fie stabilite o dată pe lună. Chiar și când pe piețele internaționale se produc fluctuații sau se schimbă puternic cursul leului moldovenesc pe parcursul unei luni, astfel de fluctuații sunt absorbite de prețul mediu pentru această perioadă”.
 
Dar în ceea ce ține de metodologie, ANRE are totuși spațiu de manevră. Pe lângă faptul că importatorii nu vor putea fizic, din cauza legii privind evidența contabilă, să stabilească prețuri pentru fiecare lot de carburant importat, ANRE a stabilit în proiectul metodologiei că este vorba nu doar despre prețul angro, dar și cel cu amănuntul. În lege este menționat doar prețul cu amănuntul, așa că includerea în formulă a prețului angro este o inițiativă exclusiv a specialiștilor ANRE. Operatorii de pe piață nu sunt de acord cu aceasta: marja comercială în caz de vânzare angro și cu amănuntul nu este relevantă, în opinia lor. Toate companiile au posibilități și priorități diferite și, din acest motiv, este important prețul final, de la pompă. Și în acest caz, din punctul lor de vedere, inițiativa ANRE este neactuală și incorectă.
 
În formula de calculare propusă în metodologie ANRE propune să se țină cont de marja comercială (profitul companiei), reieșind din mărimea ei medie pentru ultimii 5 ani. Adică, să fie aplicat în calcularea prețului indicatorul egal cu marja pe care a avut-o compania în ultimii cinci ani. Operatorii consideră că pentru primul an trebuie să se țină cont de marja pentru anul precedent, nu să fie extinsă pe 5 ani. Și iată de ce.
 
În ultimii 5 ani, piața a fost expusă influenței negative, inclusiv politice. În perioada iunie 2018 – martie 2019, prin hotărâre de judecată au fost înghețate prețurile pentru produse petroliere și în această perioadă nu în fiecare lună companiile aveau cel puțin un profil minim, care era acoperită de pierderile pentru alte luni. Iar situația pandemică extraordinară din anul trecut a obligat companiile să majoreze cheltuielile la solicitarea comisiei pentru situații excepționale din domeniul sănătății, concomitent cu reducerea drastică a vânzărilor – cu 40%, fapt care a dus la o reducere considerabilă a profitabilității sectorului.
 
De asemenea, orice perioadă care durează mai mult de un an trebuie să țină cont de majorarea anuală a unor cheltuieli care nu depind de companii: creșterea impozitelor locale, salariului mediu pe economie, reducerile pe care le cer organizațiile bugetare, achitarea garanțiilor bancare obligatorii în timpul licitațiilor. De asemenea, participanții de pe piață trebuie să îndeplinească cerințele privind controlul emisiilor substanțelor organice prin investiții în surse regenerabile de energie. Iată de ce operatorii consideră că este oportun cel puțin pentru primul an de valabilitate a metodologiei să fie luată în calcul perioada marjei pentru un an, ținând cont de cheltuielile de facto și profitul potențial, dacă companiile au avut pierderi. Se menționează că este nevoie de luat în calcul inflația anuală, iar acest indicator în general nu a fost luat în calcul de ANRE la elaborarea noii metodologii.
 
În numele celor mai mari operatori ai pieței, Ana Groza evidențiază că sectorul optează pentru reglementare, dar una transparentă și previzibilă, pentru ca firmele să poată asigura continuitatea proceselor inițiate.
 
La ce am ajuns? În afară de unele prevederi ce țin de formula proiectului de metodologie (includerea în ea a prețului angro, stabilirea marjei comerciale pentru ultimii 5 ani, lipsa evidenței indicatorilor economici anuali), principala întrebare rămâne imposibilitatea stabilirii prețului pentru fiecare lor de carburant importat, fără a încălca legislația în vigoare.
 
Faptul că această prevedere a legii privind produselor petroliere contravine legii privind evidența contabilă și raportare financiară este recunoscut și de ANRE: Eugen Carpov a menționat acest lucru la audierile publice. Dar ANRE are de gând să execute legea buchie cu buchie. Și dacă importatorii vor refuza să importe carburanți (cel puțin în volumul actual) în baza noii metodologii, ca să nu încalce nicio lege și să nu primească pe urmă amenzi, atunci, cu un mare grad de probabilitate, Moldova se va confrunta cu o criză de carburanți. // 31.05.2021 -  InfoMarket.