Materialele sectiunii

Roman CHIRCĂ: Produsele de nicotină cu risc redus ar trebui să beneficieze de o impozitare mai mică

Roman CHIRCĂ: Produsele de nicotină cu risc redus ar trebui să beneficieze de o impozitare mai mică

 Interviul agenţiei InfoMarket  

 
Acum câţiva ani, Moldova și-a luat angajamentul de a aplica Directiva UE 2011-64, potrivit căreia până în 2025 accizele la țigări ar trebui să fie de cel puțin 90 de euro pentru 1000 de bucăți. Prin urmare, în fiecare an, accizele se măresc treptat, iar în 2019 au ajuns la aproximativ 25 de euro pentru 1000 de țigări. Cresc şi veniturile bugetare din produse din tutun: în 2014 – au constituit aproximativ 1 miliard de lei; în 2015 - 1,6 miliarde lei; în 2016 - 1,58 miliarde lei; în 2017 - 2,04 miliarde lei; în 2018 - 1,86 miliarde de lei.  Declinul din ultimul an are, de asemenea, o explicație - țigările devin din ce în ce mai scumpe, fumători sunt tot mai puţini, iar mulți dintre ei trec la produse alternative pe bază de nicotină. În ajunul Zilei Mondiale fără Tutun, care este marcată anual începând cu 31 mai 1998, directorul Institutului Economiei de Piaţă, Roman Chircă, a oferit un interviu pentru Agenția InfoMarket cu privire la politicile de reglementare de stat. 
 
InfoMarket: În cinci ani, luând în considerare accizul minim de 90 de euro, un pachet de țigări va costa 90-100 de lei (5 euro), ceea ce este comparabil cu prețurile din Uniunea Europeană. Este vorba despre grija statului pentru sănătatea populației sau există un pretext economic important la acest capitol?
 
Roman CHIRCĂ: Într-adevăr, statul nu deschide toate parantezele atunci când vorbește despre sănătatea publică, majorând prețul la țigări și încurajând fumătorii să renunțe la acest viciu. Accizele sunt o sursă majoră de venituri la bugetul de stat. Acest lucru este propriu mai multor țări, nu doar pentru Republica Moldova.
 
Impozitarea produselor din tutun în țara noastră are două componente: acciza pentru 1000 țigarete, plus procentul din valoarea bunurilor. Cu un astfel de sistem, există o mare diferență între prețul la țigările ieftine și cele scumpe. Începând cu anul 2017, la recomandarea OMS, sistemul existent de impozitare a fost modificat, fiind introdus un preț minim la țigări pentru a echilibra concurența și gama de produse. Acest preț se mărește în fiecare an, iar astăzi este de 25 de lei pentru țigările cu filtru și 19 de lei pentru țigările fără filtru. 
 
Doar că toate instrumentele fiscale trebuie să aibă anumite limite - este imposibil să reduci consumul de tutun la zero printr-o creștere infinită a accizelor, deoarece există o mare probabilitate de apariţie a pieţei tenebre, a cazurilor de contrabandă (prin regiunea transnistreană), a produselor fabricate în condiții casnice și a altor soluții într-o societate, unde nu sunt disponibile țigările. Abordarea de stat ar trebui să fie mai complexă, nu una simplă. 
 
Dacă anterior consideram că majorarea substanțială a prețurilor la țigări reprezintă o problemă pentru fumători, în ultimul timp situaţia e alta -  modalitatea de consum a nicotinei se schimbă semnificativ, oamenii dependenți de nicotină au la dispoziție mai multe produse alternative, majoritatea dintre acestea se referă la noile dispozitive inovative.
 
Acum, că există modalități alternative de livrarea a nicotinei, care sunt mai puțin dăunătoare, cred că povara fiscală asupra țigărilor este o presiune bună asupra consumatorilor să se lase de fumat, sau să treacă la dispozitive alternative. Mai ales că există dovezi din partea mai multor organizații reputabile precum este OMS și FDA, precum că aceste alterntive sunt mai puțin nocive, deoarce livrează în organism nicotină fără alte mii de chimicale provenite din procesul de ardere a tutunului. Eu, spre exemplu, am ales un produs alternativ cu șapte ani în urmă, când încă nu era atât de popular și pot spune că mă simt mult mai bine decât în cei 25 de ani în care am fumat țigări obişnuite. Desigur, ar fi mai bine să renunți, dar nu toți fumătorii dependenți de nicotină o pot face. 
 
InfoMarket: Creșterea prețurilor în Moldova are impact asupra costului la țigări (fără filtru și cu filtru), dar există și tutun derulat, care aparent crește? 
 
Roman CHIRCĂ: Este exact ceea ce am subliniat deja: odată cu majorarea constantă a prețurilor la țigări, piața găsește oportunitatea de a evita achitarea texelor, iar fumătorii cumpără tutun și își confecţionează ţigări. Impozitarea acestei poziții este cu mult în urmă: astăzi este de 143,17 lei pentru 1 kg, ceea ce ar reprezenta aproximativ 160 - 170 lei la 1000 de țigări, în timp ce acum accizele reale la țigări în acest an sunt de aproximativ 400 - 500 lei. 
 
Problema impozitării tutunului în țările UE este relevantă, probabil, doar în cazul Bulgariei și României. În aceste două state impozitul pentru tutunul derulat este echivalentă cu accizile la țigări. Și după exemplul acestor țări, Moldova ar trebuie să majoreze și rata minimă a accizelor per kilogram. Această rată ar trebui să fie chiar mai mare decât la țigări, deoarece tutunul, folosit adesea inclusiv şi pentru pipă, este premium, adesea aromatizat. Astfel, această nișă de pe piață, unde se poate  scăpa de presiunea fiscală, va dispărea pur și simplu. Până în prezent, rata scăzută la accize pentru tutun roll-up, pentru pipele de fumat creează o concurență neloială țigărilor obișnuite. 
 
InfoMarket: Dar există și produse alternative ce conţin nicotină, accizele pentru acestea tot trebuie să fie egalate cu cele aplicate la ţigări?  
 
Roman CHIRCĂ: Asta ar fi total greșit! Legislația noastră nu aplică taxe vamale la importul mașinilor electrice, la fel ca în întreaga lume. Astfel este încurajată protecția mediului, dezvoltarea industriei în acest domeniu, iar aerul din orașe devine mai curat. La fel şi în acest caz: inovațiile și tehnologiile alternative de consum a nicotinei destinate fumtorilor care nu pot renunța la acest viciu, pot reduce semnificativ riscurile asociate fumatului. Inovațiile reprezintă un instrument important pentru cei dependenți de nicotină și pot îmbunătăți calitatea vieții lor, deoarece dăunează mai puțin sănătății. 
 
Abordarea învechită a autorităților de reglementare - "vom stabili astfel de taxe, încât ori renunţaţi, ori plătiți" - cred că, de principiu este incorectă. Dacă există metode pentru a ușura viața oamenilor, acest lucru ar trebui susținut. Aceste produse alternative care conțin nicotină ar trebui să beneficieze de o impozitare mai mică, spre deosebire de țigările tradiționale. Astfel se vor crea condiții în care oamenii vor renunța la fumat sau, sau cei care nu sunt în stare vor trece la alterntive. 
 
În multe țări, acest lucru a fost înțeles: în Marea Britanie, medicii prescriu fumătorilor să treacă la metode alternative ca un pas spre renunţarea la consumul de nicotină.  Și vorbind în cifre, mărimea accizelor la 1000 de țigări, de exemplu, la vecinii noștri Bulgaria și România este de 90,5 euro, respectiv 104,8 euro; în timp ce accizele pentru dispozitivile de încălzire a tutunului sunt semnificativ mai mici - 36,4 și, respectiv, 25,4 euro. Dar cea mai mare diferență este în Regatul Unit, unde accizele constituie 354,3 euro și, respectiv, 44,4 euro. 
 
Cu alte cuvinte, dacă există o posibilitate de a trece la alte produse de nicotină care au un risc redus pentru sănătate, ar trebui să existe și stimulente fiscale. Statul trebuie să demonstreze că îi ajută pe oameni să reducă impactul negativ a  produselor de tutun, oferind soluții funcționale. Dacă statul știe cum să poţi scăpa complet de fumat, ar fi grozav, dar realitatea este că nu tuturor fumătorilor le reușeşte. 
 
InfoMarket: Dar, în același timp, există o opinie conform căreia noile dispozitive   deven populare şi atrag tinerii, care nu au fumat niciodată? 
 
Roman CHIRCĂ: Studiile arată că procentul celor care încep să consume nicotină prin intermediul dispozitivelor noi este extrem de mic și constă din acea parte a consumatorilor care în caz contrar ar începe să fumeze. Rolul statului este de a reaminti în mod constant că orice consum de nicotină dezvoltă dependență. Prin urmare, există diferite tipuri de restricții, avertizări despre pericolul pentru sănătate, crearea ambalajelor neatractive. 
 
Statul ar trebui să informeze în permanență despre faptul că aceste produse reprezintă un element al tranziției - la un consum mai puțin dăunător, pentru a reduce daunele provocate de țigări. Pentru cei care au o dependență severă de nicotină, trecerea la dispozitive alternative este o modalitate foarte eficientă de a-şi îmbunătăți calitatea vieții. Chiar și cea mai strictă organizație din lume pentru protecția sănătății - Food and Drug Administration - a permis comercializarea pe piaţa SUA a dispozitivelor  alternative, reglementând aceast segment de piață. 
 
Putem compara metodele de consum a nicotinei în Evul Mediu, când frunza de tutun era înfășurată în hârtie, arsă și inhalată (proces care, în general, nu este foarte diferit de consumul de țigări tradiționale de astăzi) și modul modern de a livrare a nicotinei în organizm, fără fum, fără chimicale – cu mult mai inovativ. Cu toate acestea, oricum vorbim despre dependență. La etapa actuală a dezvoltării umane, dacă suntem capabili să trecem mai întâi la dispozitive alternative și să ne retragem complet de la țigările tradiționale, atunci în viitor putem lua în considerare noi metode de interacțiune în societate pentru a minimiza numărul consumatorilor de nicotină. 
 
InfoMarket: Moldova este o țară în care la nivel legislativ sunt adoptate cele mai drastice interdicții cu privire la fumat față de alte țări din Europa. Viteza adoptării pachetului de legi anti-tutun, ridică mai multe semne de întrebare și creează impresia că cineva ar avea interese în acest sens …
 
Roman CHIRCĂ:  Trebuie să recunoaștem că există o luptă globală a lobbyiștilor, inclusiv a companiilor farmaceutice cu cele din industria tutunului: ambele  luptă pentru aceeași piață și au viziuni diferite. Prin urmare, grupurile de interese farmaceutice își promovează interesele prin țări mici ca Moldova. Într-adevăr, nicăieri în Europa nu veți vedea astfel de interdicții ca aici. Lobbyștii au reușit să promoveze aceste idei pentru a crea un precedent pentru promovarea lui în alte țări. Într-un final, aceleași companii farmaceutice dețin pe piață produse de nicotină, oferind rețetele și preparatele lor ca pași tranzitorii spre eliminarea dependenței. 
 
Dispozitivele alternative oferă consumatorilor senzații tactile asemănătoare fumatului    și multe companii farmaceutice, pe lângă patch-urile de nicotină cunoscute, încearcă să introducă noi dispozitive care, prin evaporare sau pulverizare, reprezintă o alternativă de furnizare a nicotinei în plămâni. 
 
Cel mai mare pericol pentru sănătate nu reprezintă nicotina, ci chimicalele provenite din procesul de ardere. Apropo, nicotina nu este inclusă de FDA în lista substanțelor cancerigene, spre deosebire de alcool. Există un concept de nicotină farmaceutică, care este utilizat atât în medicină, cât și în mai multe dispozitive alternative. 
 
Prin urmare, cei mai mari lobbyiști - concurenți pentru companiile de tutun - sunt companiile farmaceutice, care încearcă să monopolizeze piața imensă de luptă împotriva fumatului, dar numai prin metode medicale. Consumatorul trebuie să aibă întotdeauna o alegere. Sarcina statului este de a stimula renunţarea la fumat, iar pentru cei care nu pot – trebuie să existe acces la produse alternative care conțin nicotină. Iar veniturile obținute din impozitare ar trebui să fie orientate către lupta împotriva fumatului și promovarea unui stil de viață sănătos, astfel încat fumătorii să înțeleagă că o parte din cheltuielile pe viciul lor este îndreptat în beneficiul societății.// 29.05.2019 – InfoMarket.
 

Noutați dupa tema