Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2020Cum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaÎn ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

 Alexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vital

Alexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vital

Redactorul-șef al Agenției InfoMarket, președintele Clubului Presei Economice din Moldova, Alexandru Burdeinîi, își împărtășește opiniile despre cum va fi businessul după COVID-19, ”când se vor deschide” ușile și companiile vor trebui să activeze în condiții economice și general umane noi.
 
În mediul de afaceri a venit momentul care poate poate fi numit ”perioada CRI” – a cooperării, respectului reciproc și iertării. Această formulă a fost propusă încă în 1974  de filozoful și psihologul Anatoli Rapoport de la Universitatea Toronto. Ea a devenit cunoscută după ce a fost inclusă de scriitorul modern Berdard Weber în best-sellerul său ”Împărăția îngerilor”. 
 
CRI mai este numită legea comportamentului avantajos. Ideea sa constă în faptul că în relații (dintre oameni sau afaceri) unul îl ajută pe altul și primește ajutor în schimb; dar dacă cineva manifestă agresivitate, primește agresivitate. În acest ultim caz, următorul pas pentru părți trebuie să fie revenirea relațiilor ”la zero”: partenerii trebuie să se ierte reciproc și să continue relațiile pe baza principiilor respectului reciproc și intereselor reciproce. 
 
Nimeni nu pune la îndoială că lumea nu va mai fi la fel – oamenii, businessul, țările, întreaga planetă... Toți înțeleg aceste lucru și, din acest motiv, ideea că vom fi salvați numai de parteneriat pe bază de respect reciproc și interes comun găsește confirmare tot mai mult, inclusiv în mediul de afaceri. Pleacă în trecut timpul când cel care e mai puternic (în finanțe sau influență) exercită presiuni asupra partenerului său; iar partenerul, din anumite motive, tolerează aceasta. 
 
Ce atitudine va avea un om de afaceri din retail sau HoReCa, de exemplu, față de cel care îi oferă spațiu în locațiune și insistă pe achitarea integrală și la timp a plății chiriei pentru perioada în care afacerea a stagnat din motive administrative?
 
Cum va trata un om de afaceri banca ce doar în declarațiile sale de PR vorbește despre ”suport și parteneriat”, dar la modul practic stoarce fluxurile de bani și așa subțiate pe motiv că ”oricum aveți anumite intrări”?..
 
Ce atitudine va avea un om de afaceri față de statul în care a creat locuri de muncă, a plătit impozite (pentru că fără impozite nu există stat) și este în drept să conteze pe ”reciprocitate” în vremuri grele. Dar, la modul practic, a văzut numai vorbe goale și promisiuni deșarte de ”suport” și este forțat de facto să plătească salariile și impozitele și chiar să ia credite pentru aceasta?.. (cine îi va da?). 
 
Ce atitudine va avea un om de afaceri față de partenerul său de business, care sub paravanul reducerii cheltuielilor îl informează despre rezilierea contractului în favoarea unui alt om de afaceri; dar pe de altă parte, insistă dur pe continuarea ”cooperării” și îndeplinirea angajamentelor partenerului în favoarea sa?
 
Lista poate continua. Care dintre cele patru interacțiuni enumerate mai sus corespund formulei ”cooperare, respect reciproc și iertare?”. Anume aici este impasul pentru cei care nu acceptă CRI. Nu imediat, desigur, dar criza accelerează toate procesele.
 
Ce poate să facă reprezentantul din retail sau HoReCa în cazul unui proprietar încăpățânat de spații pe care le  închiriază? Poate să schimbe locația, să reducă spațiul închiriat, iar în anumite cazuri chiar să renunțe la ele. În condițiile izolării de nevoie, populația rapid a trecut la cumpărături online și numărul cumpărătorilor virtuali potențiali a crescut de câteva ori! Iar acest lucru înseamnă că nevoia de puncte fizice de vânzări va fi mai mică. Acest lucru va influența, la rândul său, reducerea prețului chiriei pe piață. Nu acum, dar într-un viitor apropiat. Un proprietar de spații comerciale pentru chirie cu viziuni raționale știe că singura sa șansă de supraviețuire vine de la aplicarea formulei CRI.
 
Ce poate să facă un om de afaceri cu un credit bancar, pe care nu mai este în stare să-l plătească în condițiile vechi? Să se recrediteze, mai ales că există concurență dură pe piață, iar băncile au lichidități foarte mari. El poate să vândă unele active pentru rambursarea împrumutului, să anunțe procedura de faliment și, în așa mod, să forțeze banca să apeleze la procedura de recuperare a creditului prin vânzarea gajului, care poate dura  ani de zile, etc. În paralel, el  poate începe o nouă afaceri pentru că businessul este o trăsătură pentru totdeauna. În oricare dintre scenariile de mai sus, banca va pierde clientul, dar va pierde și timp. În majoritatea cazurilor, banca cel mai probabil își va recupera toți banii, dar care va fi prețul? Situația ar putea fi salvată prin aplicarea formulei CRI, nu credeți?
 
Ce poate face un om de afaceri în cazul statului care i-a pus pe umeri grijile pentru ocuparea oamenilor și acumulările la buget, dar s-a dovedit a fi impotent în ceea ce ține de ajutorul real pentru business în situație de criză? El poate recurge la toate modalitățile legale ca să plătească mai puțin (uneori și ilegale), evitând sistemul de oprimare. Aici, evident, e mai dificil, ținând cont de penetrarea tehnologiilor informaționale în viața de zi c zi și control asupra oamenilor și afacerilor, dar un businessman întotdeauna va găsi modalități de a supraviețui. Impozitele se plătesc acolo, unde există încredere în stat, iar  unde încredere nu este, începe războiul. Cooperarea, respectul reciproc și iertarea pot fi baza pentru relansarea businessului și a încrederii sare față de  construcția statului, respectiv, față de dezvoltarea afacerilor și creșterea acumulărilor. Cu timpul, desigur.
 
Finalmente, ce să facă omul de afaceri cu ”partenerul său”, care din poziție de forță renunță la obligațiunile sale față de el, dar cere în schimb îndeplinirea angajamentelor și continuarea ”cooperării”? Aici totul e foarte simplu: un așa ”parteneriat” nu are viitor. Pe piața noastră există o concurență destul de acerbă în toate domeniile și nimeni nu-și poate permite luxul ”de a sta în genunchi”. Și dacă din anumite motive cineva este nevoit să o facă, se va ridica și va pleca la prima ocazie. Chiar și atunci când vorbim despre un monopolist, putem găsi opțiuni. Farmecul formulei CRI este că un partener care pare acum mai slab, devine cel mai important pentru cel mai puternic, pentru că pe viitor situația se poate schimba!
 
Trecerea la interacțiunea conform formulei CRI nu poate trece fără probleme pentru una din părți. Dar se pare că e singura opțiune disponibilă de supraviețuire pentru business. Consolidarea de care a dat dovadă businessul din Moldova (mic, mediu, maare, autohton, străin...) în perioada carantinei este uluitoare! Putema afirma cu certitudine că perioada când un om de afaceri era tratat de altul ca un răpitor a trecut. Și cu cât mai repede vom înțelege acest lucru, cu atât mai repede ne vom putea ajuta reciproc să ne revenim.  
 
Criza a determinat o reevaluare a valorilor și a dus la creșterea eticii în relații. Cine va acționa în mod meschin - va avea parte de un răspuns în oglindă; cine va fi agresiv – se va confrunta cu agresivitate; cine va căuta cooperare, interacțiune, oferind o abordare respectuoasă, fără a încerca să înșele - se va bucura de respect reciproc, ceea ce înseamnă că va avea posibilitatea să se dezvolte și să crească.//15.04.2020 — InfoMarket.