Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 30 Septembrie, a.2020Cum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaÎn ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Valorile mobiliare de stat: cât de mare este sacul?

Valorile mobiliare de stat: cât de mare este sacul?

Comentariul agenției InfoMarket

Ministerul Finanțelor crește emisia valorilor mobiliare de stat. În Legea privind bugetul de stat pentru anul curent inițial a fost prevăzut un venit de 430 mil lei din vânzarea VMS pe piața primară, care erau preconizate pentru finanțarea bugetului de stat. Însă, la finalul primului semestru curent această sumă a fost depășită și a constituit 536,7 mil lei. Legea permite creșterea pe parcursul anului a volumul plasărilor pentru acoperirea temporară a decalajului numerar cu aducerea lui în conformitate cu bugetul la finele anului. Sau, așa cum arată practica, ministerul Finanțelor iese cu o propunere de modificare a cifrei expuse în buget, adică are loc corectarea acesteia în conformitate cu situația de pe piață și necesitățile bugetului.

În acest an, ratificarea a avut loc în luna iulie, când au intrat în vigoare modificările bugetului, prin care a fost majorată suma plasărilor primare din anul curent de aproape două ori – de la 430 mil la 830 mil lei.

Potrivit datelor de la începutul lunii noiembrie ale ministerului Finanțelor, de la plasarea VMS pe piața primară, pentru finanțarea bugetului au fost asigurate 556,5 mil lei. Luând în considerare faptul că în ianuarie și februarie sumele care au suplinit bugetul de pe piața primară a valorilor mobiliare au constituit 223,5 mil lei și 129,4 mil lei, respectiv, nivelul de 830 mil lei planificate este destul de real.

Involuntar în memorie vine anul 2009, când în perioadă de criză economică și schimbarea puterii, care a corespuns cu aceasta, se rezolvau problemele de suplinire a deficitului bugetului, care a crescut brusc. În același timp, bugetul anului 2009 planifica păstrarea ”poziției zero”. Adică, ministerul Finanțelor nu planifica să emită valori mobiliare, nici să crească volumul acestora pentru acumularea mijloacelor necesare pentru susținerea bugetului. Însă realitatea dictează alte acțiuni.

Dinamica volumului de finanțare a bugetului de stat din contul plasării VMS pe piața primară (1999 - 2014)

Până în anul 2009, ministerul Finanțelor a controlat creșterea volumului valorilor mobiliare aflate în circulație îp7nă la 200 mil lei pe an. În 2008, s-a reușit chiar finalizarea anului cu un rezultat negativ – reducerea sumei datoriei de stat interne pe poziția VMS.

În 2009, emisia valorilor mobiliare a salvat situația. Alegerile din aprilie și mai apoi cele din noiembrie a adus bugetului cheltuieli suplimentare directe, dar și indirecte. Unele afaceri au fost lichidate din motive economice sau politice, iar în rezultat acumulările fiscale la buget s-au redus. În același timp, activitățile de creditare au înghețat. Băncile au bani puțini, iar doritori de a contracta credite sunt tot mai puțini.

Pe acest fundal, atunci când statul trebuie să plătească pensii și salarii, iar în perioada alegerilor acest proces trebuie să fie asigurat la timp, bugetul a decis să se împrumute de la bănci. Pentru că anume băncile sunt investitorii principali pe piața VMS. În condițiile unei inflații zero în anul 2009 randament mediu ponderat la titlurile de stat este de 9,35% anual.

Randamentul mediu ponderat al VMS (anul 2000 – 10 luni 2014)

Dar nu întotdeauna ratele la valorile mobiliare au depășit nivelul inflației. În 1999, 2000, 2004, 2005, 2006 și 2010, randamentul mediu al valorilor mobiliare nu acoperea nivelul inflației, ceea ce se compensa în alți ani, mai ales în 1997, 1998 și 2009

Anul

Rata medie pentru VMS

Nivelul anual al inflației

Diferența randamentului  VMS și al nivelului inflației

1997

23,42%

11,90%

11,52%

1998

29,15%

7,79%

21,36%

1999

28,59%

39,17%

-10,58%

2000

22,18%

31,15%

-8,97%

2001

14,46%

9,64%

4,82%

2002

5,75%

5,25%

0,50%

2003

15,10%

11,62%

3,48%

2004

11,96%

12,48%

-0,52%

2005

3,81%

11,77%

-7,96%

2006

7,37%

12,87%

-5,50%

2007

13,07%

12,14%

0,93%

2008

17,96%

12,90%

5,06%

2009

9,35%

0,00%

9,35%

2010

6,99%

7,35%

-0,36%

2011

11,43%

7,61%

3,82%

2012

6,10%

4,64%

1,46%

2013

5,55%

4,64%

0,91%

Astfel, în 2009 din motivele menționate mai sus, o susținere considerabilă pentru bugetul aproape gol la acel moment erau banii obținuți din vânzarea VMS pe piața primară. La finele anului 2009, Fondul Monetar Internațional, pentru prima dată în istoria sa mondială, a acordat Moldovei un împrumut, care de fapt erau niște bani dăruiți – 130 mil USD. Acești bani au permis atunci noului Guvern să suplinească bugetul gol și să asigure salarii și pensii.

În 2010, situația pe piața valorilor mobiliare trebuia să se normalizeze. Suplinirea deficitului bugetului din contul vânzării VMS pe piața primară a fost adusă din nou la nivel de 200 mil lei pe an. Este adevărat că acest lucru s-a reușit abia în 2010 și 2011.

În 2012, volumul VSM realizate la licitație a crescut de 3,5 ori în comparație cu anul precedent; în 2013 – cu încă 10 la sută, în acest an se planifică o creștere a plasării valorilor mobiliare cu încă 36 la sută – până la 830 mil lei, care adunate la licitație, trebuie să suplinească bugetul de stat.

Dinamica volumului finanțării bugetului de stat din contul plasării VMS pe piața primară (1999 – 2014)

Crește considerabil și volumul valorilor are se află în circulație curentă. Dacă în 1999 – 2007 creșterea era una lină, atunci din 2008 volumul valorilor plasate a crescut de 2,1 ori pe an. Linia roșie sunt valorile vândute la licitație, adică plasarea primară a VMS. Lina albastră reprezintă numărul total al valorilor de stat în circulație. În 2008, nu a avut loc o plasare a valorilor la licitație, dimpotrivă Ministerul Finanțelor a achitat 120 mil lei împrumutate în baza valorilor plasate anterior. În același timp, volumul valorilor mobiliare aflate în circulație a crescut de peste două ori.

Volumul total constă nu doar din valorile care se vând săptămânal la licitație. Tot aici mai intră și datoriile convertite în VMS, Obligațiuni de stat prin subscriere, valori mobiliare de stat cu destinație specială. Dar tot ce nu se vinde la licitație nu poate fi caracterizat de piață drept Obligațiuni de stat în sensul direct al cuvântului, deoarece restul valorilor sunt plasate ca proiecte separate, fără aplicarea directă a mecanismului de piață.

Așa, de exemplu, în octombrie 2011, ministerul Finanțelor a plasat VMS pentru asigurarea stabilității financiare în sumă de 428,5 mil lei. Este vorba despre valori cu care ministrul Finanțelor a acoperit datoria Investprivatbank față de Banca de Econonii, care la rândul ei a închis creditul față de Banca Națională.

 Încă în 2009, Banca de Economii a luat un credit de la Banca Națională pentru a stinge datoriile Investprivatbank, care a falimentat, față de persoanele fizice. Acum această datorie stă pe umerii bugetului de stat în conformitate cu Legea din 30 septembrie 2011, adoptată de Parlament. Răscumpărarea acestor OS are loc trimestrial până în decembrie 2015

Dinamica valorilor plasate, total (inclusiv a valorilor plasate în cadrul licitațiilor primare)

În rezultatul anului 2007, în circulație erau valori de peste două miliarde de lei, dintre care 78 la sută au fost vândute în cadrul licitațiilor de plasare primară. În 2008, sub presiunea crizei politice și economice bugetul a simțit gustul banilor obținuți din vânzarea VMS (în special a celor special orientați, cu destinație specială, convertirea datoriei de stat în valori mobiliare, decât a celor din licitații) și volumul lor aflat în circulația a crescut simțitor. În perioada 1999 – 2007 volumul valorilor plasate a crescut de trei ori, iar din 2008 până în noiembrie curent creșterea a ajuns la 3,8 ori. Dacă facem o comparație a situației actuale cu indicii din 1999, atunci în ultimii 15 ani volumul valorilor mobiliare aflate în circulație a crescut de 11,5 ori!

În general, la începutul și la mijlocul anilor 90 exista o practică când Guvernul împrumuta bani de la Banca Națională sub formă de credite. La finele anilor 90 au cercat o altă practică – au fost convertite 400 mil lei credite în Valori Mobiliare, deținătorul cărora a devenit BNM. Iar în 2008, au decis convertirea tuturor creditelor de la acel moment în VMS, or, asta reprezenta o sumă de aproape două miliarde de lei. Și din acel an, nu a mai existat termenul de credit împrumutat de Guvern de la BNM, acum există valori mobiliare ale Guvernului, care sunt plasate în portofoliul BNM.

 La finele anului 2008, în portofoliul BNM era 2,36 mlrd lei valori mobiliare, iar în noiembrie 2014 volumul acestora s-a redus până la 2,2 mlrd lei, Adică în aproape șase ani, ministerul Finanțelor a răscumpărat de la Banca Națională obligațiuni de doar 160 mil lei. De fapt, răscumpărarea acestor valori este prevăzută de Legea bugetului anual, dar în realitate, BNM este investitorul care merge în întâmpinarea debitorului în dependență de situația financiar – economică curentă din țară.

În acest an, așa cum s-a menționat mai sus, de la suma inițială de 430 mil lei care a fost prevăzută de buget din plasarea VMS, ministerul Finanțelor a crescut-o până la 830 mil lei. În același timp, modificările prevăd că această sumă va fi acordată bugetului doar în cazul în care până la finele anului din diferite motive în Moldova nu va ajunge tranșa planificată de la organizațiile financiare internaționale. Nu trebuie să explicăm de ce tranșa planificată nu ar putea ajunge în țară...pe 30 noiembrie în Moldova vor avea loc alegeri parlamentare.

Creșterea considerabilă totală a volumului de VMS plasate în ultimii șapte ani este explicată de experți, inclusiv și de criza financiar – economică internațională. În această perioadă multe țări ale lumii, care nu au posibilitate să împrumute de pe piețele internaționale, încearcă să găsească mijloace pe piața internă. Întrebarea este până când statul poate deservi datoria curentă, în timp ce face împrumuturi noi, or, asta are legătură directă cu creșterea economică a țării.

 

InfoMarket «În temă» - proiect comun al agenției cu postul de televiziune MBC.

Emisiunea poate fi vizionată la postul TV MBC

- vineri, ora 19.30;

- luni, ora 07.15 (reluare)