Noutaţi

Cum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaDatele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 30 Iunie, a.2020În ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

”Surpriză” cu iz de tutun în proiectul de lege a bugetului pentru 2020?

”Surpriză” cu iz de tutun în proiectul de lege a bugetului pentru 2020?

Comentariul agenției InfoMarket


Analizând proiectul bugetului pentru anul viitor, atragem atenția asupra modificării unor sau altor parametri, introducerea unor noi prevederi. Dar putem și să nu observăm lipsa unor anumiți indicatori, care erau prezenți, de exemplu, în bugetele anilor trecuți. Așa a fost și cu bugetul pentru 2020, aprobat de guvern la ședința de miercuri, 27 noiembrie. Este vorba despre piața tutunului: din buget a dispărut noțiunea de ”preț minim de referință” (PMR) pentru un pachet de țigări. Acest lucru este destul de straniu, ținând cont de concurența dură de pe piața de tutun, ponderea considerabilă a impozitelor și accizelor pentru tutun în bugetul de stat (în jur de 2-3%), acumulate de pe piață, dar și lupta dură cu fumatul în Moldova.
 
Noțiunea de preț minim de referință a fost introdusă în 2016 și a intrat în vigoare din 2017. Ca și în multe țări, acest mecanism este folosit, pe de o parte - pentru majorarea veniturilor bugetului, pe de altă parte – pentru limitarea prin preț a accesului la produse din tutun. Un alt efect al PMR este punerea producătorilor pe picior de egalitate în ceea ce ține de prețuri pentru a reduce din concurență neloială. Totodată, acest lucru corelează cu angajamentul Moldovei în fața Uniunii Europene de a aduce mărimea accizelor la 90 de euro pentru 1000 de țigări către 2025, adică în prețul unui pachet de țigări, 1,8 euro vor fi accizele, iar acestea reprezintă în jur de 70% din prețul de vânzare cu amănuntul. 
 
În 2018, prețul minim de referință pentru un pachet de țigări cu filtru a crescut de la 16 la 21 de lei, în 2019 – de la 21 la 25 de lei. Prețul minim al unui pachet de țigări fără filtru a crescut în 2018 de la 12 la 14 lei, iar în 2019 – de la 14 la 19 lei. Apropo, până la introducerea PMR, adică încă în 2016, pe piață puteau fi cumpărate țigări cu 7-9 lei pentru un pachet, iar calitate acestora lăsa mult de dorit și în timp ce mărimea accizelor la acel moment într-un pachet de țigări (cu filtru) era de aproximativ 8 lei.
 
Curios este faptul că nu toți jucătorii de pe piață au o poziție univocă în această problemă, altfel PMR ar fi păstrat și în bugetul pentru 2020. Producătorii și importatorii au refuzat să comenteze deschis situația, e și firesc, ținând cont de specificul pieței. Dar experiența mondială de dezvoltare a sectorului, interacțiunea sa cu statul pe latura de reglementare și impozitare ne permite să prognozăm ”extirparea” PMR din legea bugetului pentru 2020. 
 
Iată care sunt motivele de bază ce au dus, în 2016, la introducerea prețului minim de referință:
 
- PMR oferă garanții de venituri suplimentare la buget de la accize pentru țigări și din TVA. Pe lângă venituri la buget, consumatorul este protejat, într-o măsură mai mare, de produse contrafăcute, necalitative.
- PMR contribuie la dezvoltarea concurenței loiale pe piață și nu admite dumpingul.
- PMR limitează accesul la țigări a consumatorilor, în special a tinerilor, când prețul mare ține consumatorii departe de acest viciu.
 
Acum, să analizăm efectele inverse, dacă noțiunea de PMR nu se va regăsi în bugetul pentru 2020:
 
- Bugetul va rata o pondere considerabilă din contribuțiile din accize și TVA (250 – 350 mln lei). Cu alte cuvinte, pentru fiecare leu de preț redus de la cota actuală de 19 lei pentru un pachet, bugetul va rata milioane de lei (calculele sunt făcute în baza indicatorilor publici despre situația de pe piață și date statitsice).
- Va crește volumul producției contrafăcute vândute în Moldova și va fi reluată comercializarea țigărilor la prețul mai mic de presiunea fiscală.
- Unii jucători de pe piață vor dori să-și sporească ponderea din contul dumpingului pe anumite poziții, va apărea concurența neloială.
- În Moldova vor apărea din nou țigări ieftine, care vor fi mai atractive din punct de vedere financiar pentru consumatori, inclusiv pentru tineri.
 
Dacă e să ne referim la piață în general, volumul ei este estimat acum la 3,8 mlrd de țigări pe an și în fiecare an scade (în anii 1990, piața era de 6,5-7 mlrd țigări). Potrivit datelor ”RetailZoom Marketing Research”, în 2019, contracția pieței a fost de 0,5 mlrd și în anul viitor poate scădea până la 3,3 mlrd. Dacă va fi păstrat PMR. Dacă acesta va dispărea din buget, comportamentul pieței nu va putea fi, deocamdată, prezis.
 
În țările vecine, dimpotrivă, se examinează posibilitatea introducerii PMR. În Ucraina acest subiect este deocamdată la nivel de dezbateri, dar în Rusia, cel mai probabil, deja din 2020 va fi introdus prețul minim de referință. În acest context, este cu atât mai neclar ”pasul înapoi”, făcut în Moldova, care în cifre demonstrează succesul combaterii fumatului. Lipsa PMR nu se leagă deloc cu cea mai dură legislație anti-tabac din regiune, adoptată de Moldova în 2016. Sau chiar cu modificările operate la legea bugetului pentru 2019, care au intrat în vigoare imediat după ce au fost votate de parlament, în vara acestui an. Este vorba despre mai multe amendamente la legea privind controlul tutunului, care prevăd că accizele pentru tutunul tăiat fin (pentru răsucirea țigărilor) au fost majorate de la 147 de lei pentru 1 kg la 1000 de lei, iar din 2020 – până la 1200 de lei pentru 1 kg. 
 
Totodată, încă în 2017 a fost aprobat graficul de majorare a accizelor pentru 2017, 2018, 2019 și 2020, care nu a fost anulat de nimeni. Potrivit acestui grafic, pentru țigările cu filtru, advaloarea accizului (din preț) se majorează în 2020 de la 12% la 13%, iar partea specifică a accizului (lei pentru 1000 de țigări) – de la 460 de lei în 2019 la 540 de lei în 2020. Acest lucru este legat, inclusiv, de angajamentul Moldovei de a implementa către 2025 Directiva europeană, prin care suma totală a accizelor pentru țigări trebuie să fie de 90 de euro (aproximativ 1800 de lei) pentru 1000 de țigări.
 
Nu credem că ”extirparea” noțiunii de preț minim de referință din legea bugetului pentru 2020 este o coincidență, dar ne miră faptul că la ședința guvernului la care acest proiect a fost aprobat, nimeni nu a atras atenția asupra acestui detaliu. Așteptăm examinarea proiectului de lege în parlament. //02.12.2019