Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de Octombrie 31 a.2019Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Produsele petroliere: piața schimbărilor

Produsele petroliere: piața schimbărilor

 Comentariul agenției InfoMarket

Divergențele dintre regulator și operatori atrage în deosebi atenția când vine vorba despre piața produselor petroliere. De această dată, scumpirea carburanților a fost motivată de operatori prin devalorizarea valutei naționale și din partea lor acest lucru este logic și deja obișnuit. Amintim că majorarea prețurilor a avut loc în a doua jumătate a lunii septembrie, costul produselor petroliere la stațiile PECO a crescut cu 20-30 de bani sau cu 1,1 și 1,6%, respectiv.

Pe de o parte, Agenția Națională pentru Reglementări în Energetică, care potrivit regulamentului a fost informată cu trei zile înaintea majorării și a luat act de aceasta, pe de altă parte la conferința de presă a ieșit post-factum, deși din timp cunoștea informația despre scumpiri. Trei zile i se dau la dispoziție ANRE pentru a analiza informația venită de la operatori despre modificarea prețurilor și pentru a putea reacționa la noile scumpiri. În acest caz, nu se cunoaște de ce, reacția agenției a venit deja după majorarea prețului.

ANRE face trimitere la indicatorii publicați de agenția mondială specializată PLATT S, care vorbește despre o reducere a costului la benzină în iunie – septembrie cu 10 la sută – până la 918 dolari pentru o tună, iar la motorină – cu 6,4 la sută – până la 859 dolari pentru o tună. Dacă motivul principal al creșterii actuale este devalorizarea leului, atunci acest indice din iunie până în septembrie este de 4,5 la sută. De la începutul lunii iunie cursul leului față de dolar a fost de 13,83, la mijlocul lunii septembrie – deja 14,4. Dar de ce ANRE a luat perioada iunie – septembrie: Mai logic ar fi fost să facă trimitere de la ultima dată când au avut loc schimbări pe piață.

Astfel, prețul la benzină a crescut, ultima dată, la începutul lunii martie – cu 70 de bani – de la 17,75 la 18,85 lei pentru un litru. Cursul a fost atunci de 13,66 lei per dolar, adică din martie pînă în septembrie, devalorizarea a fost de 6,6 la sută. În expresie valutară, un litru de benzină costa în martie la stațiile PECO 1,38 dolari, iar în septembrie, calculat cu majorarea care a avut loc – 1,31 dolari.

Ceea ce ține de motorină, atunci pe 18 iulie (ceea ce cade sub incidența perioadei numite de ANRE) prețurile au fost reduse cu 50 de bani – de la 17,65 la 17,35 lei per litru.

Și astea sunt calculele potrivit cursului oficial, pe când valuta este cumpărată de importatorii de carburanți la curs comercial, iar băncile au o marjă mai mare pe lângă o dinamică de consolidare a leului sau devalorizarea lui.

Argumentul principal al importatorilor este că prețurile nu sunt statice, de aceea nu este întotdeauna corectă doar trimiterea la cotația PLATT S, care se schimbă în permanență și care nu poate fi un pilon exclusiv pentru orientările pieței interne. Dar, nici operatorii nu sunt corecți întotdeauna, mai ales atunci când prețurile internaționale se schimbă spre reducere. Urmărim acest lucru mult mai rar, decât modificările spre creșterea prețurilor.

Nu este un secret că din partea autorităților și asta a fost întotdeauna, mai ales în an electoral, fiecare Guvern prin toate modalitățile posibile încearcă să mențină creșterea prețurilor și nu doar la carburanți, pentru a obține dividende politice.

Potrivit importatorilor, în acest an ei au menținut prețurile cât a fost posibil și acum atestă o reducere a rentabilității cu 30-40% în comparație cu anul trecut. În consecință. Actuala majorare a prețurilor este calculată la nivel minim – aproape 1,5 procente. Totodată, de exemplu, cursul oficial pentru 25 septembrie a fost de 14,56 lei per dolar, băncile comerciale l-au vândut la preț de 14,62 lei și în vânzare această valută practic nu există, ceea ce vorbește despre o tendință de creștere a cursului sau despre necesitatea unor intervenții urgențe și mari din partea Băncii Naționale.

Între declarațiile celor două părți Adevărul este undeva la mijloc și el trebuie găsit.

Aici apar banalele dezbateri despre faptul că formarea prețurilor pe piața carburanților trebuie să fie modificate. În situația când operatorii sunt impuși în două – trei zile să informeze regulatorul despre intenția de modificare a prețului de vânzare, este imposibil să se reacționeze la cotațiile mondiale. Importatorii aduc drept exemplu piața Austriei, unde prețurile pe panou pot fi schimbate de două – trei ori pe zi, sau piața română care este și mai mobilă, unde tarifele sunt revăzute zilnic.

Potrivit importatorilor, ei nu pot reacționa mobil la prețurile mondiale și la cursul leului. Poate, anume din această cauză pe piață circulă zvonuri că prețurile sunt stabilite cu rezervă, pentru ca în situația unor schimbări să nu deranjeze nici ANRE, nici consumatorii și să treacă la operațiuni concrete doar atunci când piața deja trece un nou punct critic. Pe de altă parte, dacă operatorii ar avea posibilitate să reacționeze zilnic la cotările carburanților și la valută, atunci ar avea de câștigat în primul rând consumatorii.

Pe acest fundal, astăzi nu fără motiv s-au consolidat dezbaterile privind introducerea noii metodologii de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere. Adică stabilirea noilor reguli de joc pe piață.

Directorul ANRE, Sergiu Ciobanu: ”Metodologia existentă a fost elaborată încă în anul 2006. Ea este învechită și trebuie să fie modificată. Eu aș vrea ca toate companiile să participe la elaborarea acestui document. Este important ca piața produselor petroliere, care este prioritară pentru ANRE, să se dezvolte”                                    

Autorii proiectului metodologiei au divizat vânzările angro și cele cu amănuntul, prevăzând rata profitului maxim.  Astfel, pentru cheltuielile legate de activitatea de import și vânzare angro al produselor petroliere (inclusiv taxele pentru procedurile vamale și cele ecologice), norma profitului se propune să fie limitat la 55 USD pentru o tonă de benzină și motorină și până la 120 USD – pentru o tonă de gaz lichefiat.

Pentru vânzările cu amănuntul al produselor petroliere această limită se propune în mărime de 150 USD pentru o tonă. În afară de asta, se impune calcul în litri și tone și nu doar în tone. Prețurile cu amănuntul pentru produsele petroliere, în conformitate cu proiectul metodologiei, vor fi recalculate o dată la 14 zile, iar prețurile noi vor fi stabilite săptămânal, în noaptea spre marți. Și acest lucru va aduce dinamism pe piață, așa cum i se cuvine în contextul păstrării oazelor temporare de stabilitate, ceea de ce are nevoie consumatorul.

Importatorii sunt șocați! În primul rând mulți au menționat că actuala metodologie nu este atât de proastă așa cum se încearcă să o prezinte. Cea nouă, în actualul ei proiect, este incorectă, deoarece nu ia în calcul multe cheltuieli adiacente. De exemplu, nicio uzină nu vinde carburanți la prețul PLATT S, acesta este doar un punct de orientare pentru cumpărături pe malul Mării Mediterană.

Prima uzinei, unde se cumpără carburanții, la prețul PLATT S se adaogă de la 15 la 30 de dolari la tonă, dar acest lucru nu se ia în calcul în proiectul noii metodologii. La fel cum nu sunt luate în calcul nici cheltuielile pentru transportare de la fabrica de prelucrare a produselor petroliere până la baza petroliere în Moldova.

Părerea unui operator de pe piață: ”Dacă noua metodologie va fi adoptată în reacția actuală, acest lucru va duce la refuzul importatorului de a vinde carburanții la prețuri angro. Segmentul va deveni nerentabil și situația va duce la deficitul produselor petroliere. Și asta nu e șantaj, ci realitate. În final, agrarienii vor fi nevoiți să cumpere carburanți la preț cu amănuntul”.

Așa cum s-a menționat anterior, noul val de dezbateri pe piața petrolieră întotdeauna se ridică înaintea alegerilor. Autoritățile nu vor să supere alegătorii cu creșterea prețurilor, iar produsele petroliere sunt un punct de reper pentru formarea prețurilor la toate mărfurile și serviciile.

Dar, de această dată lucrurile sunt și mai interesante. În sfârșit Moldova se va putea debarasa de încă o urmă a economiei socialiste planificate – tichete pentru carburanți.

Acest atavism nu există de mulți ani nici în succesorul URSS - Federația Rusă. Ultima din zona post-sovietică a renunțat la tichete Ucraina, din 1 ianuarie 2010.

Încercări serioase de a anula tichetele au fost întreprinse și de ministerul Finanțelor la începutul anului 2010. Ministerul a calculat atunci că tichetele aduc pierderi la buget din TVA de 270 mil lei. Însă, autorii inițiativei s-au ciocnit de o rezistență dură din partea ministerului Economiei. Gurile rele vorbesc că motivul ar fi fost în afara relațiilor de piață...Dar într-un final inițiativa a eșuat.

 De fapt, taloanele sunt un surogat monetar. La finele anului 2013, în țară au fost importate 640 mii tone de carburanți, iar două treimi au fost vândute pe tichete. În expresie monetară ar însemna 7-8 mlrd lei. De facto, tichetele sunt valută lichidă, cu care unii se răsplătesc cu funcționarii pentru ”servicii mici”. Iar la multe stații PECO aceste tichete puteau fi vândute la prețuri reduse, sau se putea face plinul automobilului personal din banii companiei, fără știrea șefilor. Adică, de facto, un anumit volum al masei monetare din țară se exprimă în ”valută” practic necontrolată.

Până la sfârșit nu este clar de ce Guvernul a avut nevoie de cinci ani pentru a anula, în sfârșit, tichetele și pentru a trece la practica europeană. Poate, pentru că în acești ani s-au schimbat proprietarii unor rețele mari? Sau poate nu a avut timp....

Astfel, în iunie Guvernul a anulat tichetele. De pe 1 septembrie a fost interzisă vânzarea lor, iar cele care au rămas în circulație pot fi folosite până la finele anului.

Cel mai important, potrivit importatorilor, reducerile prevăzute anterior de tichete, se vor reflecta acum pe panourile stațiilor PECO. Și fiecare companie, în dependență de volumul de carburanți folosit, la finele lunii va motiva într-un fel sau altul cumpărătorii fideli.

De exemplu, cel care va face plinul mașinii cu o tonă de benzină pe lună, va avea un bonus de 30 de litri, sau de o reducere de 3 la sută.  Și pe contabilitate acest lucru poate fi trecut ca o factură în minus.

Dar despre detaliile și mecanismele programului de loialitate, trebuie să întrebați operatorii de la care vă alimentați.

Într-un final se realizează ideea ministerului Finanțelor, care tinde spre impozitarea mărfii din momentul livrării ei, iar toate bonusurile și reducerile companiilor petroliere să fie prezentate de companii deschis, inclusiv din contul profitului lor (din punct de vedere al formei de impozitare). Cu alte cuvinte, este vorba despre monetizarea pieței produselor petroliere. Locul hârtiilor va fi ocupat de bani.

 Și odată ce concurența va apărea pe panou,  prețurile se vor schimba pe ele mult mai rapid decât acum și vor depinde direct de achiziționarea unei sau alte partide de carburanți. Și clienții vor fi atrași nu doar de prețuri, dar și de servicii.

Anularea taloanelor este primul pas spre modificări pozitive pe piața produselor petroliere. Crearea unei noi metodologii trebuie să aducă pași următori. Da, există temeri că odată ce scapi piața produselor petroliere la libertate, ne-am putea ciocni de înțelegeri de cartel între jucătorii mari. Și probabil, o altă metodă decât monitorizarea permanentă pentru a nu permite acest lucru, astăzi încă nu există. La fel cum nu există și o piață deschisă, pe care cu adevărat ar fi creat un preț real în rezultatul cererii și ofertei.

 De exemplu, în Rusia, la nivel legislativ toate întreprinderile de stat sunt obligate să procure nu mai puțin de 15% din carburanți la bursa de mărfuri. Evident, în acest caz licitația merge spre reducere și începe o concurență sănătoasă. La noi operatorii stabilesc prețurile și aici deja care și cum s-a înțeles. Iar dacă toți importatorii s-ar întâlni cu cumpărătorii angro și cu amănuntul la bursă, atunci nimeni nu ar putea vorbi despre înțelegeri de cuise și prețul ar fi format de piață în rezultatul cererii și ofertei.

Apropo, achizițiile de state care au avut loc la Bursa Universală de Mărfuri din Moldova în anii 2008-2010 și atunci se vindeau și carburanți, a demostrat că în timpul licitațiilor prețul era în descreștere și în rezultat, economii colosale la buget. Acele licitații au mai arătat un exemplu de concurență sănătoasă între vânzători. Mai mult, prețurile formate în timpul licitațiilor erau un punct de reper pentru toată piața.

Ar fi preferabil ca statul să creeze astfel de condiții în care prețurile la produsele petroliere ar fi corecte. Doar de importatorii de carburanți Moldova depinde în proporție de 99% (în sudul țării totuși este extras și prelucrat petrol).

Poate după anularea tichetelor și în consecință, impunerea unor novații pentru piața produselor petroliere, vor fi create condiții în care nimeni nu va mai avea motive să acuze ramura de înțelegere de cartel, iar consumatorii vor simți cu adevărat suflul pieței, adică nu doar creșterea prețurilor dar și reducerea lor, atunci când cotațiile PLATT S merg în jos, iar leul se consolidează față de principalele valute de referință.

 

InfoMarket «În temă» - proiect comun al agenției cu postul de televiziune MBC.

Emisiunea poate fi vizionată la postul TV MBC

- vineri, ora 19.30;

- luni, ora 07.15 (reluare)