Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Octombrie, a.2020Cum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaÎn ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Piata produselor petroliere a simtit influienta crizei… asupra altor sectoare ale economiei

Piata produselor petroliere a simtit influienta crizei… asupra altor sectoare ale economiei

Inca la finele anului trecut Guvernul Moldovei a decis sa modifice unele “reguli de joc” pe piata produselor petroliere. Prima modificare, era si de asteptat – majorarea accizelor la importul produselor petroliere, importatorii au acceptat-o ca ceva firesc: oricum cheltuielile suplimenatre vor fi suportate de consumatori. A doua lovitura concentrata – initiativa Ministerului Finantelor de a anula schema de tichete in realizarea produselor petroliere pe piata interna – a trezit multiple discutii. Reamintim esenta initiativei – de a interzice utilizarea tichetelor pentru produsele petroliere, iar vinzarea la statii sa fie doar in baza preturilor, indicate pe panouri. Statiilor de alimentare li s-a propus sa gaseasca alte modalitati de a acorda bonusuri clientilor sai mari sau in cadrul promotiilor. Insa peste jumatate de an aceste planuri de monetizare si liberalizare a pietei produselor petroliere a ramas la nivel de initiative. Surse din cadrul Ministerului Finantelor au comunicat pentru agentia InfoMarket, ca deocamdata nu se cunoaste cand si in ce mod va fi implementat noul mecanism. “Procedura de inlocuire a mecanismului actual trebuie elaborata, tinind cont de pozitia operatorilor pietei, deaceea Ministerul Finantelor are de organizat consultarile respective, sa aprobe noul mechanism la guvern, sa fie create infrastructura respective si doar dupa aceasta sa fie el lansat. Acesta nu e un proces foarte rapid”, - au mentionat sursele din minister. Deocamdata insa preturile, ca si mai inainte sint stabilite dupa ce vinzatorii si cumparatorii negociaza volumul si modul de achitare a produselor petroliere. Si preturile, ca si mai inainte la toate statiile de alimentare sint, practice, egale si se modifica concomitent. Ce schimbari au avut loc pe piata de la inceputul anului 2010? Cresterea preturilor si micsorarea volumului de import – acestea sint totalurile principale ale I semestru a anului curent publicate in raportul simestrial al Agentiei Nationale pentru Reglementare in Energetica. Potrivit datelor ANRE, majoratea preturilor pe piata interna a fost cauzata de un sir de factori interni. Majorarea de la inceputul anului cu 50% a accizelor la importul produselor petroliere (de la 1800 la 2700 lei pentru o tona de benzina si de la 750 lei la 1125 lei pentru o tona de motorina) a cauzat scumpirea benzinei cu 9,1% si a motorinei – cu 4%. Al doilea factor semnificativ – devalorizarea valutei nationale in I semestru 2010 (12,62 lei pentru $1) in raport cu I semestru 2009 (10,91 lei pentru $1) – a cauzat majorarea preturilor cu 13%. Toti factorii interni, evident, sau suprapus pe cei externi – costul petrolului si produselor petroliere pe petele internatonale. Astfel, pretul petrolului de marca Brent in I semestru curent a constituit in medie $78,7, sau aproximativ cu 50% mai mult, decat in perioada similara a anului trecut. Preturile benzinei si motorinei la bursa Platt`s au sporit cu 45% si, respective, 41% in raport cu perioada similara a anului 2009, constituind $722 si $661 pentru o tona. Pretul de procurare pentru importatorii de produse petroliere moldavi a constituit $754 pentru o tona de benzina (cu 42,9% peste pretul perioadei ianuarie-iunie 2009), $699 pentru o tona d motorina (plus 39,9%), $608 – pentru o tona de gaze lichifiate (plus 65,7%). Ca rezultat, pretul pentru consumatorii finali in I semestru 2010 s-a majorat, respectiv: benzina – cu 45,4% - pina la 13,04 lei pentru un litru (pretul mediu pentru jumatate de an), motorina – cu 22,2% - pina la 11,47 lei, caze lichefiate – cu 48,3% - pina la 6,6 lei litru. Preturile cu amanuntul de la inceputul anului s-au modificat de multe ori: 7 ori – la benzina, 5 – la motorina, 2 – gaze lichefiate. La finele I semestru un litru de benzina a costat 14,26, motorina – 12,6, gaze lichefiate – 6,9 lei. Realitatea obiectiva este, ca preturile pe piata petroliera sunt in accendenta continua. Aceasta crestere este cauzata, in primul rind, de scumpirea petrolului si cererea sporita pentru combustibil in lume. La inceputul lunii august preturile deja au depasit limita de $80 pentru un barell si daca aceasta tendinta se va pastra deja in cel mai apropiat viitor poate avea loc o noua majorare a preturilor pentru consumatorii finali. Factori de influienta asupra costului produselor petroliere Unitatea de masura I semestru 2009 I semestru 2010 2010 in raport cu 2009, % 1.Preturile medii mondiale ale petrolului (Brent) USD/barrel 52,8 78,7 149,1 2. Costul Platt`s pentru: benzina USD/tona 500 722 144,4 motorina USD/ tona 469 661 140,9 3. Pretul mediu de import: benzina USD/ tona 528 754,7 142,9 motorina USD/ tona 500 699,5 139,9 gaze lichefiate USD/ tona 367 608 165,7 4. Accize: benzina lei / tona 1800 2700 150,0 motorina lei / tona 750 1125 150,0 5.TVA: benzina % 20 20 100,0 motorina % 20 20 100,0 gaze lichefiate % 5 6 120,0 7. Rata medie de schimb a leului lei /USD 10,9083 12,6214 115,7 8. Preturi medii (inclusive TVA) la vinzarea cu amanuntul pe piata interna: benzina (AI 95) lei /litru 8,97 13,04 145,4 motorina lei / litru 9,39 11,47 122,2 gaze lichefiate lei / litru 4,45 6,6 148,3 Potrivit presedintelui Consiliului importatorilor produselor petroliere din Moldova Valentin Bodisteanu, luna august nu promite schimbari de amploare pe piata petroliera. “Pe piata mondiala nu exista vre-o agitatie, preturile nu se vor modifica considerabil, deaceea, probabil, luna va fi linistita, fara fluctuatii importatnte de preturi”, - considera Valentin Bodisteanu. – Insa orice prognoze vor fi premature. Nu este o taina, ca exista factori, care oricand ar putea influienta dinamica preturilor mondiale – situatia din Orientul Apropiat, cataclisme naturale, etc. Deaceea, in general tendinta de cestere a preturilor produselor petroliere se pastreaza”. Intr-o masura mai mare importatorii de produse petroliere sint ingrijorati de reducerea consumului petrolier in tara. Anume acest fapt, potrivit importatorilor, este motivul micsorarii substantiale a importului produselor petroliere de baza – benzina si motorina. Potrivit datelor ANRE, in lunile ianuarie-iunie 2010 volumul importului de benzina a constituit 79,7 mii tone, fiind cu 21,6% in descrestere in raport cu perioada similara a anului trecut. Avind in vedere, ca in ultimii 3-4 ani importul de benzina in tara a inregistrat in medie 100-101 tone pe semestru, o astfel de micsorare este destul de simtitoare. In genere, datorita rezervelor existente, importatorii petrolieri au reusit sa vinda angro si cu ananuntul la preturile actuale peste 115 mii tone de benzina. Diminuarea importului a fost motivata si de faptul, ca in luna decembrie, in ajunul majorarii accizelor importatorii au facut rezerve de produse petroliere cu accizele vechi. Cei mai mari importatori de benzina in Moldova in aceasta perioada au fost companiile LUKoil-Moldova (31,6% din volumul total), Petrom-Moldova (27%), Bemol Trading (12,7%), Tirex Petrol (10%), Rompetrol Moldova (5,9%). Benzina s-a importat, in special, din Romania, cota careia a constituit 67,7% din volumul total de livrari in ianuarie-iunie 2010. Din Grecia aa fost importate 12,7%, Lituania – 8%, Bulgaria – 6,8%, Belarus – 4,5. Importul de motorina s-a redus cu 8,9% in raport cu I semestru 2009, constituind 122,1 mii tone. Vinzarile angro s-au micsorat cu 1,9%, constituind 74,9 mii tone, cele cu amanuntul, invers – s-au majorat cu 8,4% , constituind 90,6 mii tone. Lider la importul de motorina in Moldova este LUKoil-Moldova, cu cota de 34,2% din totalul importului in I semestru curent. Cota companiei Tirex Petrol a constituit 19,2%, Petrom-Moldova – 10%, Bemol Trading – 9,2%, Rompetrol Moldova -7,6%, Moldis Trading -5,4% si Parstar-Petrol - 5,1%. Motorina a fost importata in special din Romania (51,6%), Ucraina (28%), Belarus (10,6%), Grecia (9,2%) si Lituania (0,2%). Importul gazelor lichefiate s-a majorat cu 7,1%, constituind 30 mii tone, iar vinzarile angro si cu amanuntul au scazut cu 12,8% si 3,4%, respective, constituind 12 mii si 24,1 mii tone. Principalii importatori de gaze lichefiate in aceasta perioada au fost companiile Dominic (33,8% din totalul gazelor lichefuate importate), LUKoil-Moldova (26%), Printemps (10,2%), Tirex Petrol (8,1%) si Moldinergaz (7,3%). Cel mai mare volum de gaze lichefiate – 62,5% - a fost importat din Rusia. De asemenea gaze lichefiate au fost importate din Ucraina (18,5%), Kazahstan (15,4%), Romania (2%) si Belarus (1,8%). Potrivt lui Valentin Bodisteanu, micsorarea consumului de produse petroliere este un fenomen firesc, avind in vedere, ca practice toate sferele economiei au fost afectate de criza economico-financiara. “Constructiile, transportul de marfuri, industria si alte sfere sint in criza, - comenteaza situatia Valentin Bodisteanu. – Si de unde sa asteptam crestere de consum, daca in tara nu se dezvolta producerea, industria… Bancile comerciale crediteaza consumul, iar sectorul real nu este sustinut de nimeni. Si in viitorul apropiat putin probabil ca situatia economico-financiara in tara sa se schimbe spre bine”.