Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de Octombrie 31 a.2019Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Piața auto, în calitate de indicator al dezvoltării economice

Piața auto, în calitate de indicator al dezvoltării economice

Comentariul agenției InfoMarket

Vânzările automobilelor noi în Moldova, în luna septembrie curent, au înregistrat cel mai mic indicator din ultimele 18 luni. Luna trecută au fost vândute doar 309 automobile noi. Un rezultat mai prost a fost înregistrat doar în februarie 2013 – 252 unități.

În anul 2008, până la criză, a fost înregistrat cel mai înalt nivel de vânzări a automobilelor – 11571 unități pe an, iar în luna octombrie a fost înregistrat cel mai bun indice lunar – 1175 unități. Și dacă în noiembrie – decembrie 2008 pe piață erau vândute aproape câte o mie de automobile noi, atunci în ianuarie 2009 a avut loc un declin – vânzările au căzut de două ori. Atât lunar, cât și anual, în 2009 au fost vândute 5437 automobile noi, de 2,12 ori mai puține decât cu un an mai devreme.

Dinamica vânzărilor automobilelor noi în 2007-2014, pe lună

  

De fapt, vânzările automobilelor noi este unul din cei mai evidenți indicatori ai creșterii sau ai   declinului economic. Atunci când oamenii aveau bani, ei tind să-și schimbe mașinile vechi pe cele noi, atunci când economia este în declin, automobilele noi se rețin în saloane. Și anume în 2009 criza financiară mondială a venit până în Moldova. Tot atunci, în Moldova a avut loc schimbarea guvernării, lucru care a influențat rocada în business, inclusiv pe segmentul auto.  Pe baza acestui indicator se vede foarte bine dinamica creșterii bunăstării economice a locuitorilor Moldovei. Să luăm datele din 2002. 
 

Dinamica vânzărilor automobilelor noi pe ani (2002 - 9 luni 2014)

 
 

Din 2002, crește cererea pentru automobilele noi, treptat din an în an. Din 2005 indicele crește cu 1,5 ori anual. Apogeul a fost atins în 2008. După asta a venit criza și s-a înregistrat un declin rapid. 

Din 2009, piața este fluctuantă, dar îi reușește să se mențină în cadrul vânzărilor anilor 2005 – 2006 și acest an, se pare, tot nu va fi o excepție. În pofida faptului că în nouă luni au fost vândute mai puțin de 3,5 mii de automobile noi, tradițional ultimele luni înregistrează cele mai mari vânzări și piața așteaptă rezultate comparabile cu cele din 2012-2013. 

Iar pe piața secundară se vorbește despre o stagnare. În ultimul timp aici mașinile în general nu se vând. De fapt lucrurile nu stau chiar așa. În nouă luni curent au fost efectuate aproape 22 de mii de tranzacții cu vânzări de mașini. Aici vorbim despre mașinile noi, dar și cele cu km parcurși. Acest indice cedează celui înregistrat în nouă luni 2013, dar este mai mare decât indicatorii anilor precedenți.

Dinamica înregistrării mașinilor (noi și cu km parcurs) în perioada ianuarie – septembrie 2007-2014

Cu alte cuvinte, tranzacțiile de vânzare – cumpărare ale mașinilor au loc în permanență. Ele sunt cu 16 la sută mai puține decât anul trecut, dar numărul lor este mai mare decât în 2007-2012. Dar, dispoziția pesimistă a pieței are legătură, în primul rând, cu saturația pieței, mai ales cu automobile cu km parcurs, precum și cu devalorizarea valutei naționale. În condițiile când prețul la mașini este stabilit în euro, cursul leului nu joacă ultimul rol. De exemplu, în 9 luni ale anului trecut, cursul mediu al leului față de euro a fost de 16,3916, iar în nouă luni ale anului curent – 18,586. Adică leul s-a ieftinit în această perioadă cu 13,38 la sută și dacă anul trecut 10 mii de euro însemnau 164 mii de lei, atunci în anul curent – aproape 186 de mii de lei.

Și nu trebuie să scoatem din calcul embargoul rusesc. Așa cum s-a menționat, tradițional în ultimele luni a fost înregistrată o creștere a vânzărilor automobilelor noi, dar asta se referă și la automobilele cu km parcurs. Acest lucru are legătură cu faptul că în lunile de toamnă și în luna decembrie se fac totalurile anului, mai ales în agricultură și o parte din acești bani ajung pe piața auto. Ce va fi în acest an, este greu de prezis.

Piața automobilelor din Moldova depinde foarte mult de deciziile politice. Din 2005 a fost impusă o limită la vârsta automobilelor care pot fi importate în țară. Pragul a fost redus de la 10 la 7 ani. Pe de o parte, acest lucru accelera vânzarea automobilelor noi, pe de altă parte avea o influență bună asupra mediului, deoarece cu cât mașina este mai veche cu atât mai multe daune aduce. De asemenea, decizia avea menirea să reducă din numărul accidentelor rutiere, care au loc din cauza defectelor la automobilele vechi. În rezultat, anume în 2005 au crescut vânzările automobilelor noi. 

Dinamica vânzărilor automobilelor noi, pe ani (2002 – 9 luni 2014)

  

În vara anului 2010, în Parlament a fost întreprinsă o încercare de a crește cenzul de vârstă aș mașinilor permise pentru import în Moldova de la 7 la 10 ani. Explicația ar fi fost că în 2005, atunci când a fost adoptată decizia de majorare a cenzului, acest lucru s-ar fi făcut în interesul unor anumiți importatori de automobile, dar nu în interesul persoanelor simple. Iar creșterea pragului până la 10 ani ar duce la reducerea prețului automobilelor și ar oferi cetățenilor să importe mașini în interes personal.

Însă, în a doua lectură acest proiect nu a trecut din cauza argumentelor, potrivit cărora importul mașinilor mai vechi de șapte ani se va expune negativ asupra securității circulației rutiere, va crește numărul situațiilor de risc pe drum, va duce la faptul că Moldova va deveni o gunoiște de mașini vechi, de care se debarasează activ țările vecine și cele din regiune.

Cu doi ani mai târziu, deputații au revenit la acest proiect de lege care de acestă dată a fost votat, iar din 1 ianuarie 2013 decizia a intrat în vigoare. Din nou importăm mașini cu o vîrstă de exploatare de până la zece ani. Mai mult, s-a permis circulația pe parcursul unui an prin țară a automobilelor înregistrate în alte state. Anterior, acest termen era limitat la 180 de zile. Proprietarii acestor automobile trebuie să achite vinieta, sau impozitul rutier.

Acest factor a influențat negativ piața internă, care s-a umplut cu automobile ieftine de până la 20 ani, precum și de transport vechi și ieftin, care nu a fost devamat în Moldova.

Interesantă este încă o comparație:

Ponderea automobilelor noi în indicatorul general al tranzacțiilor de vânzare – cumpărare a mașinilor pentru anii 2002-2014

 

În rezultatul anului 2008, trei din șapte automobile vândute, adică aproape fiecare a doua, au fost noi. Dar, după criză lucrurile s-au schimbat. 

Dinamica vânzărilor automobilelor noi pe fundalul dinamicii tuturor tranzacțiilor de vânzare – cumpărare a mașinilor în anii 2002-2014

 

Cel mai mare decalaj dintre vânzările automobilelor noi și vechi a fost înregistrat în anul 2013. Din numărul total de mașini, doar 9 la sută au fost noi. De asemenea, un decalaj mare a fost atestat în 2009, în rezultatul consecințelor crizei economice globale și în 2013 – în rezultatul intrării în vigoare a  deciziei de import a automobilelor cu vârstă de până la 10 ani.

În perioada 2005 – 2012, în Moldova era impusă interdicția pentru importul automobilelor mai vechi de șapte ani, dar importul mașinilor cu vârstă de până la 20 ani era permis în Transnistria. Și mulți, înregistrând mașina pe un locuitor transnistrean, se foloseau de ea în Moldova în baza unei procuri generale.

Până în 2013, putea fi observat un număr mare de automobile cu numere transnistrene. Iar în rezultatul anului 2013, la noi a avut loc un bum al înregistrării mașinilor mai ales pe piața secundară – 36,5 mii tranzacții, pe când în 2012 au fost 25 de mii de tranzacții, în 2011 – 26 de mii de tranzacții. Această diferență de aproape 10 mii de tranzacții este rezultatul legalizării în 2013 a mașinilor de 7-10 ani, care anterior erau înregistrate pe transnistreni.

În prezent, piața auto din Moldova este supra-saturată. Pentru cumpărător în continuare subiectul principal este prețul. Până î 2013, 60-70% din tranzacțiile de vânzare – cumpărare a mașinilor le revenea celor de 5-7 ani, din 2013 a apărut categoria de 8-10 ani, unde se atestă 50 la sută din tranzacții, dar cu păstrarea cotei de 30 la sută a mașinilor de 5-7 ani. Această tendință se păstrează și în anul curent – 77 la sută din tranzacții le revin mașinilor mai mari de  5 ani.

Segmentul auto are două componente de bază. Piața auto cu vânzări primare în Moldova își piața mașinilor, care pentru prima dată au fost vândute în altă țară. Deci, primul segment sunt vânzările legale, locuri de muncă, servicii de deservire certificate, mai ales în condițiile când producătorii dau garanție de la 3 la 7 ani. Acestea sunt automobile cu o istorie curată, cu un nivel mai înalt de securitate și cu un control ecologic.

Cel de-al doilea segment, este legat în mare parte de bani cash, de cele mai dese ori necontabilizați. Acestea sunt multiple demontări auto, muncă neprotejată până la activitate antreprenorială ilegală. Acestea sunt automobile cu o istorie nu tocmai curată. Vânzătorii deseori ascund faptul că mașina a fost implicată în accidente, sau că mașina a apărut după inundații. Acestea sunt mașini cu un grad sporit de accident din cauza problemelor tehnice, sau cu indicatori ecologici mai nocivi.

Este clar că fiecare iubitor de mașini tinde să participe pe primul segment al pieței auto. Dar componenta economică și  financiară în Moldova face cea mai mare parte a populației consumatori ai celei de-a doua categorii de transport și servicii auto. Și deoarece vânzările automobilelor noi este un indicator al bunăstării întregii economii, atunci făcând trimitere la cele nouă luni din anul curent, prognoza creșterii economice a Moldovei nu este una tocmai favorabilă pentru viitorul apropiat.

 

InfoMarket «În temă» - proiect comun al agenției cu postul de televiziune MBC.

Emisiunea poate fi vizionată la postul TV MBC

- vineri, ora 19.30;

- luni, ora 07.15 (reluare)