Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de Octombrie 31 a.2019Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Piața asigurărilor este în declin

Piața asigurărilor este în declin

În prima jumătate a anului curent, companiile de asigurări au colectat prime de aproape 576 mil lei, sau cu 0,7 la sută mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Putem vorbi despre faptul că piața de dezvoltă? Puțin probabil...Dar despre toate pe rând.

În ultimii ani, regulatorul, care pe acest segment este Comisia Națională pentru Piața Financiară, a întreprins măsuri de reducere a numărului de jucători pe piață. Nu vom da o apreciere, este important că toate companiile își îndeplinesc calitativ funcția, iar regulatorul urmărește respectarea obligațiunilor dar și a drepturilor asiguratorilor. Și cea mai simplă modalitate pentru creșterea stabilității financiare a companiilor este majorarea cerințelor normative față de capital. Cine nu a reușit să crească capitalul social până la 15 mil lei, a rămas fără licența de asigurare.

În 23 de ani, de la independență încoace, numărul companiilor de asigurare pe piață a ajuns până la 30. Și fiecare a găsit nișa sa, chiar dacă era una mică. Prin înăsprirea cerințelor față de asigurări și a selectării naturale, pe piață au rămas actualmente 16 companii de asigurări. Se pare că la anul numărul lor va fi cu două – trei mai puține. Deja în acest an, în prima jumătate, din listă lipsește Euroasig Grup, căreia i-a fost retrasă licența.

Unul dintre cei mai importanți indicatori ai activității curente a companiilor de asigurări este suma de prime de asigurări colectate. Acestea reprezintă toate contactele de asigurări încheiate, care de facto sunt toți banii atrași în companie. Cu alte cuvinte, după volumul de prime poți judeca care este poziția companiei pe piață.

Distribuirea pieței după mărimea primelor de asigurări colectate   
(
1 semestru 2014)

Din câte vedem, cea mai mare cotă de piață este ocupată de   MoldAsig – 24%, urmată de ASITO    – 17%, câte 10% din piață ocupă   Donaris Group și  Grawe Carat Asigurari, 8% -   Moldcargo. Și astea sunt primii cinci lideri ai pieții de asigurări din Moldova.

Dar dacă facem o comparație cu indicatorii anului trecut, pentru primul semestru 2013, putem spune că într-un an piața a fost redistribuită.

 Distribuirea pieței după mărimea primelor de asigurări colectate   
(I
semestru 2013)

Încă anul trecut, MoldAsig ocupa o treime din piață după primele colectate – 33%, iar în anul curent, amintim, cota ei a căzut până la 24 la sută.

Următoarea companie este ASITO, care și-a crescut cota de la 16 la 17 la sută, cota Grawe Cart s-a redus de la 11 la 10 la sută, MoldCargo – de la 12 la 8 la sută. O situație mai bună este la Donaris Group – de la 8% la 10% din piață.

Și toate astea, pe un fundal pe care suma totală a primelor de asigurări atrase de companii în prima jumătate a anului curent, ca și în primul semestru al anului trecut, practic nu s-a schimbat – 576 de milioane de lei.

Printre alte companii se evidențiază Garantie, cota căreia a crescut în anul curent de la 2 la 7 la sută. Pozițiile altor companii au rămas stabile.

Deci, care este cauza reducerii cotei MoldAsig? Mulți consideră că acest lucru are legătură cu modificarea componenței acționarilor. Amintim că din 2008 până în iulie 2012, compania a făcut parte din grupul Rosgosstrah, care deținea 80% din acțiunile MoldAsig. Mai târziu, Rosgosstrah și-a vândut cota la cinci companii, iar în rezultat numărul acționarilor a crescut până la opt, printre care trei întreprinderi cu capital de stat – Calea Ferată a Moldovei, Poșta Moldovei și Banca de Economii.

Anume faptul schimbării acționarilor a fost înaintată de analiști drept cauză pentru reducerea cotei MoldAsig pe piața de asigurări.

Altă companie, MoldCargo, a înregistrat un declin nu atât de evident, dar are un motiv destul de explicabil. Compania a fost exclusă din Biroul Cartea Verde. Aceeași situație se atestă la Grawe Carat Asigurări. Acest caz chiar a fost motiv de litigiu la Consiliul Concurenței. Rezultatul litigiului a fost amendarea celor cinci membri ai Biroului Cartea Verde -  Asito, Moldasig, Donaris Group, Klassika Asigurari și Victoria Asigurări – cu  1 mil 400 mii lei, pentru concurență neloială. Este adevărat că amenda impusă nu a ajutat nici compania Grawe, nici compania MoldCargo, reacceptate în Birou.

Apropos, acest birou este o organizație închisă și nimeni nu-l poate impune să accepte membri noi sau să-i excludă pe cei vechi. Problema Cărții Verzi chiar a fost discutată la nivel de Parlament, unde există un proiect de lege, dar asta este o temă separată.

După cum am menționat mai sus, în primul semestru s-a evidențiat compania Garatine, care a acumulat 37,5 mil de prime, ceea ce i-a permis să-și crească cota de piață de la 2% la 7%. Directorul general al companiei, Mihail Raducan, a explicat acest succes prin mai mulți factori: elaborarea produselor noi, extinderea lucrărilor pe segmentul asigurărilor medicale ale cetățenilor, ieșirile de peste hotare, precum și prin activizarea pachetelor clasice de asigurări a riscurilor legate de extragerea petrolului. Cine nu cunoaște, amintesc: compania face parte din holdingul Ascom – Grup.

Dar colectarea primelor este doar o parte din activitatea companiilor de asigurări. Un banc la temă: pe un etaj ocupat de o companie de asigurări, ușă în ușă lucrează trei direcții. Prima raportează conducerii despre primele acumulate, a doua – despre plățile făcute, a treia – despre câți bani a economisit compania, prin diferite posibilități de a nu achita clienților sumele necesare.

Poate este un banc care nu vine din viața noastră. În primul semestru curent, toate companiile au achitat pagube de aproape 279 de milioane de lei, ceea ce constituie 48,44% din primele acumulate. Anul trecut, în același perioadă, procetnul achitărilor a fost de 34,4 la sută.

Iată cum companiile de asigurări au efectuat plățile în primul semestru curent, în comparație cu primele acumulate.  

Coraportul plăților față de primele acumulate (ianuarie – iunie 2014) 

 

в %

 

 

в %

Exim-Asint

1284,13

 

Klassika Asigurari

25,49

Moldasig

108,90

 

Asterra Grup

24,82

Moldova-Astrovaz

96,06

 

Asito

24,67

Moldcargo

51,52

 

Garanţie

24,52

Auto-Siguranta

39,85

 

Transelit

21,25

Galas

35,49

 

Grawe Carat Asigurari

19,60

Donaris-Group

34,85

 

Acord-Grup

15,25

Victoria Asigurari

26,31

 

Sigur-Asigur

3,05

Aici trebuie să fie luat în calcul faptul că dacă acest coeficient este mai mare de 100, atunci compania achită mai multe pagube, decât acumulează prime, adică administrează o afacere de pierdere. Atunci trebuie să se realizeze dacă această companie are suficiente rezerve pentru a-și îndeplini mai departe obligațiunile. Care este perioada disponibilă să facă acest lucru.

Dacă coeficientul este prea mic, respectiv compania din anumite motive plătește mai puțin, adică  se desparete destul de greu de bani și clienților le-ar fi greu să obțină recompensa.

Prima din această listă este Exim – Asint. Este tocmai compania care treptat își încheie activitatea. La finele anului trecut, compania a predat de bună voie licența și a renunțat la activitatea de asigurare. De aceea, acumulând prime pe acordurile vechi  doar în sumă de 40 de mii de lei în primul semestru, compania a achitat mai bine de jumătate de milion prejudicii, executând corect obligațiunile sale pe contractele vechi.

Liderii pieței, în baza primelor acumulate, au indicatori diferiți. Pentru prima dată în istorie, indicele de plăți al unui participant activ pe piață a depășit 100% . Moldasig a acumulat 141, mil prime și a achitat 154,2 mil pagube.

Motivul de bază al creșterii acestui indicator și, în consecință, pierderile mari la MoldAsig sunt faptul că anul trecut compania a început să asigure activ riscurile financiare. Anume la acest capitol se constată plățile principale.

Directorul general al companiei Vitalie Bodea, a declarat că MoldAsig nu va mai asigura riscurile financiare. Această încercare de a extinde pachetul de servicii al companiei, i-a adus doar rezultate negative. În general, activitatea companiei de anul trecut i-a permis să acumuleze rezerve suficiente – 175,2 mil lei, iar deoarece totalurile semestrului sunt doar intermediare, vom vedea cu ce cifre va încheia compania anul.

Încă un indice interesant este profitul companiilor de asigurări. Anul trecut, șapte asiguratori au înregistrat, la finalul primului semestru, pierderi de 17,2 milioane de lei, dintre care cea mai mare parte (72%) sau 12,4 mil au revenit companiei EuroAsig Grup, care s-a lichidat. În prima jumătate anului curent,  pierderi au înregistrat cinci companii, suma totală fiind de 54,6 mil lei. Și asta deja fără EuroAsig. Pierderile de bază au revenit companiilor MoldAsig – 37,2 mil lei și Asito – 14,5 mil lei. Mai bine de două milioane de lei a pierdut și Garanție, acea companie care și-a crescut cota de piață de la 2 la 7 la sută după volumul primelor acumulate.

Iată cum arată acest lucru...

Lideri la profit și pierderi în rezultatul primului semestru 2014

Profit

Mii lei

 

Pierderi

Mii lei

Grawe Carat Asigurari

5036,5 

 

Moldasig

-37166,4

Klassika Asigurari

4865,5

 

Asito

-14481,2

Galas

4678,1

 

Garanţie

-2061,5

Transelit

3797,7

 

Auto-Siguranta

-483,7

Moldcargo

1994,4

 

Acord-Grup

-381,5

Dar iată care a fost situația anul trecut...

 Lideri la profit și pierderi în rezultatul primului semestru 2013 

Profit

Mii lei

 

Pierderi

Mii lei

Moldasig

8416,5

 

Euroasig Grup

-12381,7

Moldcargo

4008,7

 

Victoria Asigurari

-1980,1

Grawe Carat Asigurari

3461,8

 

Transelit

-1514,7

Acord-Grup

3243,3

 

Garanţie

-909,4

Klassika Asigurari

2401,7

 

Moldova-Astrovaz

-216,5

 

Încă în prima jumătate a anului trecut, MoldAsig era lider pe piață după profitul de 8,4 mil lei, cu un an mai târziu, compania este deja lider la pierderi – minus 37,2 mil lei. Asito a acumulat, anul trecut în șase luni, 0,44 mil lei, iar în primul semestru al anului curent a avut pierderi de 14,5 mil lei. Compania explică pierderile prin schimbarea conducerii și prin verificarea totală a tuturor unităților, a acelor neajunsuri care anterior erau ascunse iar acum au fost depistate și scoase la suprafață.  Deci, la finele anului, compania cu o balanță onestă are toate șansele să înregistreze rezultate cu plus.

Un lucru interesant, în situația când indicatorii din prima jumătate a anului curent a mai multor companii formatoare a pieței se deosebesc foarte mult în dinamică și înclină spre negativ față de indicatorii anului trecut, nu se știe de ce tace regulatorul, Comisia Națională a Pieței Financiare. În comparație cu alți regulatori, CNPF în general comentează foarte puțin evenimentele de pe piața pe care o monitorizează. Adică, lipsește societatea de o evaluare profesionistă din partea organului de supraveghere a statului. Parcă nu au fost factori deosebiți, care ar fi bulversat piața din exterior, iar indicii pieței s-a scufundat vizibil. Trebuie să existe un motiv, pe care regulatorul are obligațiunea nu doar să-l depisteze, dar să facă și o evaluare obiectivă, inclusiv o prognoză pentru acțiunile sale ulterioare, ce ar confirma că CNPF ține totul sub control. Să presupunem că CNPF totuși controlează situația, dar într-o societate modernă structurile publice trebuie nu doar să-și îndeplinească bine funcțiile, dar și să informeze la timp opinia publică despre rezultate.

În general, în primele șase luni curent în Moldova nu au fost înregistrate cataclisme, care ar fi trebuie să influențeze piața asigurărilor, mai ales într-un declin al rezultatelor. În practica mondială, companiile de asigurări apriori sunt o afacere profitabilă, care înregistrează pierderi doar în perioade de criză, achitând clienților pierderile din fondurile acumulate anterior.

Cu alte cuvinte, rezultatele primului semestru vorbesc, pe de o parte, de faptul că piața asigurărilor în Moldova nu stă pe loc, este o creștere a primelor de 0,7%. Dar dacă se calculează volumul pieței după curs, atunci anul trecut volumul primelor acumulate în șase luni a fost de aproape 35 de milioane de euro, iar în anul curent, luând în calcul devalorizarea valutei naționale – 30 mil euro.  Și deoarece aproape toate tipurile de asigurări într-un fel sau altul sunt legate de cursul euro, atunci se atestă un declin al pieței cu 14,3%.

Se poate spune că aceste companii doar au trecut prin piață, asigurându-i un anumit volum și ma departe s-au fixat într-un cerc vicios al unei concurențe acerbe. Iar pentru a crește piața, aceasta are nevoie de produse și companii noi, dezvoltarea culturii economice a clientului, în final, de extinderea bazei de clienți.

Pe de altă parte, rezultatele primului semestru arată că într-un șir de companii au loc schimbări, care încă nu pot fi colorate în alb sau negru. Sunt bune sau proaste pentru piață vor arăta cu exactitate rezultatele anului, care vor fi publicate în martie 2015. Dar, am dori să aflăm mai operativ de la CNPF despre probleme exinstente și măsurile întreprinse pentru soluționarea lor. Noi sperăm mult că după propunerile noastre, Comisia va comenta rezultatele intermediare pentru nouă luni, care vor fi publicate la finele anului, dar numai sub forma unor cifre goale.

 

InfoMarket «În temă» - proiect comun al agenției cu postul de televiziune MBC.

Emisiunea poate fi vizionată la postul TV MBC

- vineri, ora 19.30;

- luni, ora 07.15 (reluare)