Piața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice.

Piața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice.

Comentariul agenției InfoMarket.

În decembrie 2015, ministerul Finanțelor a plasat pe piața primară un volum record de valori mobiliare de stat – 816,2 mil lei (40,8 mil USD). Plasarea acestei sume i-a permis să iasă din minus, iar la final de ani să asigure un rezultat pozitiv pentru buget – 243,2 mil lei.

Inițial, în bugetul pentru anul trecut au fost planificate 600 mil lei, pe care ministerul Finanțelor urma să le direcționeze pentru deficitul financiar. Însă, situația din țară și-a adus propriile corectări. Banca Națională a ridicat brusc rata de refinanțare și normele valutei naționale pentru rezervele obligatorii pentru băncile comerciale.

Din decembrie 2014 până în septembrie 2015, rata a fost majorată de 5,6 ori: de la 3,5% la 19,5% anual. O rată atât de mare nu a fost înregistrată în Moldova din anul 2008, care a fost unul de criză.

Dinamica ratei de bază a BNM în perioada anilor 2008 – 2015  (% anual) 

În aceeași perioadă, adică în mai puțin de un an, BNM a majorat de 2,5 ori normele de rezerve obligatorii pentru băncile comerciale, din mijloacele atrase în monedă națională. 

Dinamica normelor de rezerve obligatorii în anii 2006 – 2015  (%) 

Sterilizând astfel masa monetară, BNM și-a pus anumite scopuri: temperarea inflației inclusiv din contul reducerii presiunii masei de lei asupra cursului valutar. Însă, din aceeași cauză băncile care sunt investitorii principali pe piața VMS s-au pomenit cu mai puține mijloace libere. Și ministerul Finanțelor a simțit acest lucru pe pielea sa: dacă în ianuarie ministerul a transferat în buget 164,4 mil lei, atunci în februarie, martie și aprilie, acoperind obligațiunile curente, din buget au fost luate 427,8 mil lei. Totalul pentru patru luni a fost de minus 263,1 mil lei. Au urmat patru luni cu rezultat pozitiv, care a fost nivelat de luna septembrie care a fost unul devastator (minus 487,3 mil lei). S-a întâmplat atunci când BNM a ridicat norma de rezervă obligatorie până la recordul de 35 la sută, iar rata de bază – până la 19,5 la sută.

Dinamica transferurilor ministerului Finanțelor în buget, obținute din plasarea VMS pe piața primară în 2015 (mil lei) 

Această situație a dus la faptul că ministerul Finanțelor a fost impus să pregătească, iar Guvernul și Parlamentul să adopte modificările la bugetul de stat, care a redus suma transferurilor din vânzarea VMS de la 600 mil lei la zero.

Dar și să aducă situația la zero a fost un obiectiv complicat pentru ministerul Finanțelor. La finele a 11 luni, din buget au fost luate 573 mil lei pentru acoperirea obligațiunilor curente și aceste mijloace ministerul Finanțelor trebuie să le returneze bugetului până pe 31 decembrie. Puțini erau cei care credeau atunci că acest obiectiv va fi realizat. Dar, planul, cum se spunea în perioada sovietică, nu doar a fost executat, dar chiar depășit.

Decembrie a fost pentru ministerul Finanțelor o o lună a victoriei, dar à la Pirus. A fost un noroc al ministerului să plaseze într-o lună VMS în valoare de 816,2 mil lei. Cum să nu aibă noroc la ratele care se propuneau? În luna decembrie, randament mediu ponderat al VMS a fost de 24,76 la sută anual, în condițiile uni inflații anuale de 13,6 la sută profitul pentru investitor este vizibil, mai ales garantat de stat. Este adevărat că în luna septembrie, rata extrem de ridicată de 23,51 la sută anual nu a fost de ajutor ministerului Finanțelor. Și-a pus amprenta șocul suportat de bănci după noutatea Băncii Naționale (rata 19,5% și norma 35%). În condițiile pericolului de a nu asigura normativele la timp, bani pe piața VMS nu au ajuns în septembrie.

Mai târziu cu trei luni situația s-a stabilizat și achiziționarea VMS de către bănci a devenit nu doar convenabilă, dar și reală. Se pare că în ajun de Revelion investitorii au investit în valorile mobiliare aproape toate mijloacele libere și acest lucru este explicabil luând în considerare amorfia lunii ianuarie pentru dezvoltarea businessului și continuarea furtunilor politice, care au dus la fund inițiativele antreprenoriale și businessul ce s-a adăpostit în scoici.

Dar să revenim la VMS. Profitabilitatea valorilor, urmărind deciziile BNM, bat recordurile în aspirațiile lor de a obține resurse de pe piață, necesare pentru bugetul de stat într-o perioadă atât de instabilă. În condițiile în care în bugetul modificat în toamna anului trecut partea de venituri este planificată suma de 150 mil euro pe care Moldova trebuie să-i primească de la Guvernul României, iar creditul nu a fost acordat din cauza crizei politice, Ministerul Finanțelor trebuie să astupe cu ceva această gaură. Unul dintre instrumentele menite să acopere gaura este, printre altele, piața plasării primare a VMS.

Anume din aceste considerente, rata la valorile mobiliare la finele anului trecut a fost majorată până la un nivel exorbitant. O rentabilitate atât de mare la valorile mobilizare nu a fost înregistrată din luna august 2008, an de criză. Atunci rata medie ponderată pentru o lună a sărit până la 25,75 la sută anual, în timp ce pentru anul 2008 s-a atestat o rată medie ponderată de 17,96 la sută anual, iar pentru anul 2015 – 20,13%.

 Este adevărat că în cazul excluderii nivelului inflației pentru luna august 2008, rentabilitatea de facto a VMS a fost de 13,85 la sută anual. Cea mai mare rentabilitate a VMS, excluzând inflația mare din 2008, a fost atestată în aprilie 2009, când rata a sărit până la 23,99 la sută și a fost înregistrată o deflație de 0,4%. 

Dinamica ratei de bază a BNM, rentabilității VMS și a nivelului inflației în anii 2008 – 2015 (% anual) 

Cât ține de anul 2015, atunci nivelul mediu al rentabilității valorilor mobiliare, excluzând inflația, a fost de aproximativ 10 la sută anual. Și asta în condițiile garanțiilor de stat. Dinamica acestor indicatori pentru anul trecut arată în felul următor:

Dinamica ratei de bază BNM, a rentabilității VMS și nivelului inflației
(octombrie 2014 decembrie 2015) pe luni (% anual)


În prezent, Moldova trăiește în baza bugetului de anul trecut, cu concretizările de rigoare adoptate în toamnă. Acest lucru ar însemna că la finele anului ministerul Finanțelor ar trebuie să iasă cu un indicator zero de la plasarea VMS pe piața primară. Totodată, bugetul are nevoie de bani, mai ales în primele luni, de aceea vâzările continue.

Și băncilor le este convenabil să cumpere valori mobiliare. Cu o astfel de rentabilitate instituțiile financiare își pot compensa profitul ratat până acum de la faptul că 35 la sută din valuta națională atrasă trebuie să fie înghețată pe conturile Băncii Naționale.

Valorile mobiliare de stat rămân singurul instrument al Moldovei pentru investițiile lichide de scurtă durată. Într-o perioadă de stagnare economică, aprofundarea crizei politice, investitorii interni și nu doar băncile, vor achiziționa cu mai mult optimism VMS. Dar, este important să se înțeleagă: Ministerul Finanțelor trebuie să ia de undeva bani pentru a achita rentabilitatea înaltă a hârtiilor, care ajunge până la 27 la sută anual. În condițiile unor rate înalte, volumul valorilor plasate crește repede. Zeci de ani o sursă se acoperire a fost noile emisiuni VMS și acest an, cu siguranță nu va fi o excepție.

Cu cât mai mult statul are nevoie de bani cu atât mai înalte sunt ratele. Este important să se înțeleagă în ce volum vor fi plasate valorile, deoarece practic în fiecare an ministerul Finanțelor, în toamnă, pregătește modificări în buget pentru a aduce situația de pe piața VMS în cadrul legal. Investitorii, la rândul lor, trebuie să urmărească în permanență situația pentru a fi pregătiți pentru orice.

Dar, griji trebuie să-și facă nu doar investitorii. Actuala rată de rentabilitate a VMS depășește considerabil rata medie pentru creditele acordate de băncile comerciale. Pentru ministerul Finanțelor este, totuși, o sursă foarte scumpă de atragere a mijloacelor. Totodată, datoria internă trebuie deservită, iar cheltuielile pentru deservirea ei trebuie să fie incluse obligatoriu în cheltuielile bugetului de stat.

În ultimii ani, ritmul de creștere a datoriei interne din contul vânzărilor VMS s-a majorat considerabil.

Dinamica transferurilor la buget de la plasarea primară a VMS în anii  1999-2015 (mil. lei) 


Iar datoria internă pe VMS nu se va reduce și la începutul anului 2016 aceasta a depășit 8,1 mlrd lei. Acestea sunt VMS care se află în circulație și pe care ministerul Finanțelor trebuie nu doar să le cumpere dar și să asigure achitarea ratei procentuale pentru ele.

Dinamica creșterii datoriei interne a Moldovei din contul vânzării VMS pe piața primară în anii   1999 -2015 (mil lei)

Scumpind rata de refinanțare până la 19,5% și ridicând normele de rezerve obligatorii până la 35 la sută, Banca Națională a urmărit temperarea inflației, dar în același timp a făcut o defavoare bugetului de stat. Ministerul Finanțelor trebuie să înțeleagă cât este de justificată atragerea mijloacelor pe piața VMS cu o rentabilitate înaltă, pe care trebuie să le deservească. Mai mult, această rentabilitate înaltă ține nu de valorile plasate pe termen scurt, ci pe termen mediu. La licitația care a avut loc pe 12 ianuarie curent, ministerul Finanțelor a plasat 117 mil lei cu o rată de 26,53 la sută anual pe un termen de rulaj de 364 de zile. Pe 12 ianuarie, autoritățile a plasat obligațiuni de stat pe un termen de doi ani în valoare de 1,3 mil lei cu o rată anuală de 24,89 la sută, în condițiile achitării procentelor într-o perioadă de șase luni. Termenele lungi ale plasării valorilor vorbesc despre faptul că ministerul Finanțelor tergiversează deservirea lor, pe când situația creată cere o corectare mult mai operativă.// 19.01.2015 – InfoMarket.