Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Octombrie, a.2020Cum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaÎn ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Pe piata asigurarilor “Nimic nu se intimpla nimic” si aceasta poarta un caracter incordat.

Pe piata asigurarilor “Nimic nu se intimpla nimic” si aceasta poarta un caracter incordat.

Rezultatele activitatii companiilor de asigurari publicate de catre Comisia Nationala a Pietei Financiare (CNPF) pentru I semestru al anului 2010 indica asupra faptului ca piata asigurarilor, in ultimul an fiind in decadere din cauza crizei, a inceput sa „reinvie”. Seful Departamentului Supraveghere a Asigurarilor de pe linga CNPF Vladimir Stirbu evalueaza pozitiv rezultatele I semestru din punct de vedere al dinamicii cresterii volumului de premii, luind in consideratie anul 2009, care a fost un an dificil pentru industria de asigurari. Daca in primele sase luni ale anului 2009, companiile de asigurari moldovenesti au atras 381 mln. lei (cu 11% mai putin fata de mijloacele colectate in I semestru al anului 2008), atunci in I semestru al anului 2010, volumul primelor de asigurari a constituit 438,84 mln. lei, sau cu 15,1% mai mult comparativ cu perioada similara a anului 2009. Traditional, marea parte a primelor de asigurari obtinute sunt colectate prin asigurari auto: in I semestru al anului 2010, CASCO si asigurarilor obligatorii de raspundere civila le-au revenit circa 66% din totalul primelor de asigurari. Indiferent de faptul ca comparativ cu perioada analogica a anului trecut cota-parte a acestui segment in structura generala a primelor nu s-a schimbat esential, volumul mijloacelor atrase in asigurarile auto, in primele sase luni ale anului 2010 fata de perioada similara a anului 2009, a sporit cu 5% in CASCO (81,07 mln. lei) si cu 21% - in asigurarile obligatorii de raspundere civila (208 mln. lei). Asigurarile obligatorii de raspundere civila auto interna a adus asiguratorilor 112 mln. Lei (+22,5%), primele pentru „Cartea Verde” au constituit 86,5 mln. lei (+ 13,4%). Compensatiile pentru asigurari, in I semestru al anului 2010 au constituit 155 mln. lei, diminuindu-se fata de perioada similara a anului trecut cu 20,1%. Cele mai multe compensatii s-au inregistrat in asigurarile auto: CASCO-67,04 mln. lei, asigurarile obligatorii de raspundere civila auto interna- 43,1mln. Lei, „Cartea Verde”-20,9 mln. lei. In general, asigurarilor auto le-au revenit circa 84% din volumul total al compensatiilor pentru asigurari, achitate de catre companiile de asigurari in ianuarie-iunie 2010. In I semestru al anului 2010, lideri dupa volumul primelor colectate au devenit companiile Moldasig-123,7 mln. lei (28,2% din totalul primelor), Asito-101,8 mln. lei (23,2%), Grawe Carat Asigurari-51,8 mln. lei (11,8%), Donaris-Group-29,4 mln. lei(6,7%). Tot aceste companii au devenit si lideri dupa volumul compensatiilor pentru asigurari: Moldasig-44,78 mln. lei(28,8% din volumul total de restituiri), Asito-35,2 mln. lei(22,7%), Donari- Group-13,2 mln. lei(8,5%), Grawe Carat Asigurari-9,9 mln. lei(6,4%). Asigurarile auto constituie principalul „pilon”, dar, totodata, si un neajuns considerabil al pietei de asigurari din Moldova- recunosc expertii. In special, aceasta tine de companii, la care partea asigurarilor auto este principala in portofoliul de asigurari. Dupa cum a mentionat directorul general al companiei Moldasig Vitalie Bodea, in anul curent, asiguratorii au fost puternic „dezamagiti” de indicele record de pierderi in asigurarile mijloacelor de transport terestru (CASCO), si foarte resimtite au fost compensatiile pentru asigurarile obligatorii de raspundere civila. „In domeniul asigurarilor noi am ramas in urra tarilor vecine, unde tarifele nu numai ca sunt mai mari, dar si se formeaza diferentiat, tinind cont de un sir de coeficienti, care includ asa indicatori, precum virsta soferului, sexul, vechime in conducerea autovehicolului si altele”, - spune Vitalie Bodea. Potrivit sefului Moldasig, in ultimul timp s-au inmultit cazurile de escrocherie, cu scheme complexe, in care figureaza, inclusiv, si colaboratori de politie. De ce nu? Este un business bun- cineva elibereaza polite de asigurari fictive, iar cineva obtine venituri de pe urma descoperirii acestora. Iar „organele competente” reactioneaza destul de pasiv la acest fenomen. Totodata, „organele competente” reprezentate de catre CNPF, cu scopul de a elimina cazurile de escrocherie si falsificare a politelor de asigurari auto, se ocupa de elaborarea unui sistem informational special. Dupa Vladimir Stirbu, deja in octombrie curent va fi implementat un proiect pilot al sistemului de informare, pentru ca la inceputul anului viitor acesta sa devina complet functional si folosit pe larg. Cu tarifele pentru asigurarile auto nu este totul clar. Potrivit lui Vladimir Stirbu, CNPF studiaza detaliat conformitatea tarifelor pentru asigurarile obligatorii de raspundere civila cu achitarile reale, si daca nivelul de achitari va fi mai mic decit marimea stabilita in structura de tarifare, nu se exclude ca CNPF sa fie nevoita sa micsoreze tariful. Participantii pietei, la rindul sau, opteaza pentru sporirea tarifelor, in special in legatura cu cresterea cheltuielilor pentru compensatii. Asiguratorii sunt indignati de dumping-ul necontrolat in piata asigurarilor. Companiile, care pun accentul pe dumping, uita de faptul ca, in ultima instanta, cantitatea va influienta calitatea si nivelul lor de solvabilitate, care in conditiile de criza poate avea consecinte grave atit pentru unele companii, cit si pentru intreaga piata. “Peste 30% din primele pentru asigurari auto nu sunt colectate din cauza reducerilor si concurentei neloiale. Deoarece unele companii, in pofida tarifelor stabilite prin legislatie, ofera reduceri in marime de 30-50% din pretul stabilit pentru polita de asigurare. Comisia Nationala poate usor sa stabileasca acest fapt, insa, se pare ca aceasta convine cuiva, - spune directorul companiei Artas Eugen Gohberg.- Mie in genere mi se pare, ca un comportament decent pe piata asigurarilor presupune practic falimentul companiei”. Concentarea asupra unui segment face piata de asigurari din Moldova destul de vulnerabila. Atit expertii moldoveni, cit si cei straini intr-o voce declara ca piata asigurarilor are nevoie de diversificare. Insa chiar asiguratori au o atitudine sceptica fata de asa initiative, - schimbari esentiale in viitorul apropiat nu se asteapta: noi nu avem nici cultura, nici premise financiare. De exemplu, ca si inainte, populatia nu acorda destula atentie pentru asigurarea sanatatii si vietii, care, in pofida majorarii primelor pentru asigurarea sanatatii cu 29% ( de la 16,1 mln. lei in ianuarie-iunie 2009 pina la 20,76 mln. lei), in general, ocupa nu mai mult de 10% din volumul total al primelor. A sporit considerabil asigurarea pentru incendii si alte dezastre naturale- mai mult de 2 ori comparativ cu I semestru al anului 2009, constituind in ianuarie-iunie 2009 -39,26 mln. lei. Totodata, aproape de 3 ori a crescut volumul de prime pentru asigurarea structurilor agricole-de 19,8 mln. lei, cu 10% s-au marit primele pentru asigurarea cladirilor si altor constructii. De la inceputul anului cu 40% s-a diminuat volumul de resurse, atrase de catre asiguratori in asigurarea accidentelor-pina la 9,47 mln. lei. Marimea compensatiilor pentru asigurarea vietii in I semestru al anuluii 2010 a constiuit 7,18 mln. lei (4,6% din marimea tuturor compensatiillor), pentru asigurarea vietii-4,13 mln. lei, pentru asigurarea de accidente-3,4 mln. lei. In Moldova, al moment, nu se practica asigurarea vaselor maritime si a transportului feroviar. Iar asigurarea avia-transportului creste in ritmuri lente- volumul primelor in I semestru al anului 2010 a constituit 15,2 mln. lei, marindu-se cu 28% fata de perioada analogica a anului 2009. Asigurarea marfurilor, nerecunoscuta pe deplin de catre transportatorii de marfuri, a adus de la inceputul anului prime in valoare de 1,98 mln. lei, cu circa 22% mai putin decit in I semestru al anului 2009. Insa, trebuie de tinut cont de faptul ca asigurarea este o subramura, care influienteaza asupra schimbarilor din alte ramuri ale economiei. Si ultimul caz (de asigurare a marfurilor), cel mai probabil reflecta situatia din sectorul transportatului de marfuri, care in ianuarie-iunie 2010 s-a micsorat cu 6% comparativ cu perioada similara a anului trecut. La fel de lent cresc si asa directii a asigurarii, precum asigurarea creditelor, a protectiei juridice, garantiilor, pensiilor, asigurarea de la pierderi financiare. Lipseste in totalitate asigurarea casniciei si a nasterii si alte tipuri de asigurari. In anul curent CNPF intentioneaza sa implementeze un set de masuri, care au ca scop de a largi domeniul de asigurari. In prezent se discuta necesitatea de a introduce obligativitatea asigurarii cladirilor si altor constructii. Potrivit lui Vladimir Stirbu, CNPF cu sustinerea donatorilor externi efectueaza cercetari pe acest subiect. Insa, in opinia lui, implementarea sistemului de asigurare obligatorie a cladirilor si altor constructii este posibila doar in cazul efectuarii unui lobby a asigurarii benevole printre populatie, altfel orice initiative in acest domeniu nu vor aduce la rezultatele scontate. In anul curent s-a micsorat raportul dintre prime si compensatii pentru asigurari. Daca in I trimestru al anului curent el constituia 40%, iar in 2009-44,24%, atunci in I semestru 2010 a scazut pina la 35,4%. Potrivit lui Vladimir Stirbu, in tarile dezvoltate din punct de vedere economic, acest indicator ajunge la 60%. Totodata, pentru a analiza rentabilitatea pietei si situatia de stabilitate a pietei, este necesar de a analiza toti indicatori in ansamblu, tinind cont, inclusiv, de indicatorul de rezerve de asigurari si indicatorul reasigurarii. In I semestru al anului 2010 in reasigurare au fost transmise prime in valoare de 112,2 mln. lei, cu 14,2% mai mult decit in perioada similara a anului trecut. Aceasta a constituit aproximativ 25,6% din volumul total al primelor brute socotite in I semestru al anului 2010. Totodata, un indicator esential pentru companiile de asigurari- indicatorul rezervelor de asigurari- a crescut cu 15,1% comparativ cu I semestru al anului 2009, constituind 533,9 mln. lei. Dupa cum a mentionat seful companiei Moldasig Vitalie Bodea, volumul mijloacelor, directionate pentru reasigurari, depinde de politica fiecarei companii. “In compania noastra politica de reasigurari este clar reglementata, iar o deosebita atentie este acordata reasigurarii tipurilor de proprietate – riscurilor aviatice pentru CASCO, riscurilor agricole”, - spune Vitalie Bodea. Activele totale a companiilor de asigurari din Moldova in I semestru al anului current s-au majorat cu 28,4% comparativ cu perioada similara a anului trecut, constituind 1 mlrd. 797,7 mln. lei, iar activele nete- cu 40,6%, constituind 984,8 mln. lei. Profitul companiilor de asigurari moldovenesti in I semestru 2010 a fost de 67,5 mln. lei, marindu-se cu 22,2% fata de perioada analogica a anului trecut. In anul curent continua procesul de capitalizare a companiilor de asigurari. In conformitate cu Legea cu privire la asigurari, intrata in vigoare in aprilie 2007, in anul 2010, marimea capitalului social trebuie sa fie nu mai putin de 9 mln. lei. Vladimir Stirbu a anuntat ca din 24 de companii, care au activat pe piata in anul 2010, marimea capitalului social nu corespunde normelor prevazute la doua companii- Garant si Edict. El a explicat ca Garant, al carui pachet de actiuni de control apartine Exim-Asint, a cerut o aminare de la CNPF pentru rezolvarea unor probleme fiscale, iar Edict a prezentat date gresite in raportul financiar. Pentru a nu retine piata, aceste date au fost publicate, insa CNPF a eliberat pentru Edict doua prevederi cu privire la modificarea raportului financiar. In general, capitalul social al companiilor de asigurari a crescut cu 10,3% comparativ cu perioada similara a anului trecut, constituind 406,3 mln. lei. La acest indicator, cu o mare diferenta, sunt lideri Moldasig cu capitalul social de 60 mln. lei, Asito-46 mln. lei, Grawe Carat Asigurari-42 mln. lei. In concluzie, piata asigurarilor, in general, nu s-a schimbat. Dupa cum spun insusi asiguratorii, de la inceputul anului “nu s-a intimplat nimic”. Problemele vechi au ramas nesolutionate, iar dificultatile pentru majoritatea se aglomereaza odata cu apropierea anului 2012 cind vor intra in vigoare prevederile legii cu privire la asigurari din 2007. Noi fuziuni si absorbtii parca nu se asteapta. Desi nimeni nici nu face prognoze de lunga durata, in paralel cu problemele existente, creste si se inteteste concurenta. Se resimte, ca o astfel de apreciere, precum “ nimic nu se intimpla nimic” poarta un caracter incordat.