Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2020Cum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaÎn ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Impunerea interdicțiilor pentru tutun – calcăm pe greblă sau ne gândim?

Impunerea interdicțiilor pentru tutun – calcăm pe greblă sau ne gândim?

Fumatul este toxicomanie. Cu aceste cuvinte a început audierile publice pe marginea pachetului de legi antitutun, președintele Comisiei parlamentare pentru protecție socială, sănătate și familie, Vladimir Hotineanu.

În general, această ședință a amintit un detectiv interactiv cu final necunoscut. Pachetul antitutun înseamnă modificări concomitente în mai multe legi, scopul cărora este lupta cu fumatul. Scopul este unul foarte și foarte bun. Nu cred că există cineva treaz la minte care ar vrea copiii lui să fumeze, sau nefumătorii din diferite motive să inhaleze fumul de țigară.

Problema constă în faptul că aceste modificări la lege au fost gândite de medici, fără a avea consultări cu economiștii sau operatorii de pe piață, sau cu reprezentanții finanțelor publice. În pofida acestui fapt, pachetul a trecut deja aprobarea la Guvern și actualmente se discută activ în comisiile parlamentare. Și la audierile publice, discuțiile au amintit de comunicarea mutului cu surdul, sau invers. Situația cere o explicare serioasă. Scopul final este unul salutabil și clar – lichidarea fumatului, mai ales printre tineri și copii. Dar în forma în care a fost elaborat acest proiect de modificare a legislației, adoptarea lui va duce la consecințe negative foarte serioase, atît pentru economie, buget și paradoxal vorbind, pentru sănătatea fumătorilor.

Începem cu concluziile: în cazul în care se adoptă pachetul antitutun în felul în care a fost aprobat de Guvern, atunci:

1. Moldova va fi inundată de țigări de contrabandă (în primul rând din Transnistria)
2. Vor apărea multiple tipuri de țigări de diferită origine și calitate, produse de necunoscuți. Influența țigărilor contrafăcute asupra sănătății fumătorului nu poate fi controlată de nimeni și cel mai probabil pentru ieftinirea producerii, țigările vor fi fabricate din materie primă de calitate proastă.
3. Va falimenta combinatul de tutun Tutun – CTC (întreprindere de stat la care lucrează 600 de persoane, nemaivorbind despre rețeaua de dealeri).
4. 2/3 din rețeaua de chioșcuri de vânzare a articolelor de tutun se vor închide. Or, acestea reprezintă 1,5 mii locuri de muncă pentru cetățeni din pături vulnerabile, cum ar fi pensionarii. De asemenea, se vor reduce alocările în Fondul Social și bugetele locale.
5. Bugetul de stat, care în 2013 doar din accizele la țigări a primit circa 1 mlrd lei (4% din tot bugetul de stat), iar pentru anul curent s-a planificat o creștere până la 1,2 mlrd lei din contul creșterii accizelor, puțin probabil va primi măcar jumătate din suma planificată, sau asta înseamnă nu mai puțin de 600 mil lei pierderi.
6. Va crește nivelul corupției și a unei lupte concurențiale neloiale. Riscurile constau, de exemplu, în faptul că prin decizia medicului sanitar principal unitatea comercială poate rămâne fără licență.
7. Riscurile creșterii nivelului de corupție țin și de interpretarea unor prevederi legislative, care deja în această redacție contravin altor acte legislative.
8. Vor apărea mai multe companii parazitare, cărora noua redacție a legii le acordă dreptul registrului unic al componenței unei sau altei mărci de țigări, ceea ce contravine tuturor legilor economiei de piață.

Transnistria – un mare producător

Pentru nimeni nu este un secret că acum doi ani în regiune s-a schimbat politia privind articolele de tutun. Acum în Transnistria se aduce doar materie primă. În același timp, pe rafturile chioșcurilor sunt expuse țigări de aproape toate mărcile, aproape toate având același gust, potrivit fumătorilor. Toate țigările sunt produse la întreprinderile transnistrene, unde nu pot fi apărate drepturile de autor.

Potrivit unor informații, anul trecut în regiune au fost aduse 10 mlrd țigări și materie primă pentru tutun, care a permis producerea a încă 4 mlrd de bucăți. Asta în condițiile în care în regiunea transnistreană consumul de țigări este evaluat la 1 mlrd bucăți pe an, iar în Moldova – la 3-4 mlrd bucăți. Răspunsul la întrebarea de ce ar avea nevoie Transnistria de atâta materie primă, nu va fi unul semnificativ. Mai mult, potrivit unor date, la finele anului în regiune au fost aduse două linii de producere a țigărilor slims, anume a celor care pot fi interzise în Moldova. Producătorii de peste Prut deja bat din palme și calculează venitul de la ”exportul” țigărilor în Moldova, când va intra în vigoare pachetul antitutun.


Ce nu este permis – este interzis!

Pachetul antitutun permite vânzarea țigărilor doar de un singur standard – pachet de formă paralelipiped, fără adaosuri aromatizatoare. Odată ce în actuala redacție a proiectului de lege este impusă formula ”ce nu este permis – se interzis”, reiese că din rulajul legal vor fi scoase toate țigările slims, toate țigările cu adaos aromatizator și toate țigările fără filtru.

Potrivit datelor statistice, țigările slims reprezintă 30% din piața tutunului din Moldova (în Azerbaidjan – circa 90%), iar țigările aromatizate – 15%. Țigările fără filtru sunt produse doar de Tutun – CTC. Anul trecut, volumul total de producție al combinatului a fost de 3,26 mlrd țigări, din care 36,6% au revenit țigărilor fără filtru.

Reiese că din rulajul legal vor fi scoase circa 60% din țigările care se bucură de popularitatea fumătorilor din Moldova. Și odată ce cererea naște propuneri și acest lucru nu trebuie să fie demonstrat nimănui, fabricile nelegale (parțial pe teritoriul Transnistriei) foarte rapid vor pune pe roate procesul de producere al mărfii care se vinde. Fumătorii nu vor înceta să fumeze și acest proces va deveni necontrolabil, iar bugetul nu va număra cel puțin 600 mil lei, care îi primește din accize, nemaivorbind de pierderile Fondului social.


Întrebările geometriei

Până la absurd, în cadrul audierilor organizate la comisia parlamentară menționată, a ajuns discuția pe marginea problemei geometrice. În lege se menționează un pachet unic permis, care trebuie să fie de formă paralelipiped. Acest lucru înseamnă, de exemplu, că pachetele cu colțurile rotunjite sau cu ștampilă reliefată, se declară în afara legii. Companiile de tutun cheltuiesc bani grei pentru a se proteja și a proteja consumatorii de producția contrafăcută, implementând diferite nivele de protecție pentru pachetele sale, inclusiv rotunjind colțurile și impunând logotipuri și imagini reliefate.

Directorul general al Tutun – CT, Ala Sârbu, a declarat în cadrul audierilor că această decizie va anula investițiile combinatului făcute în 2006-2007 în mărime de 108 mil lei. Atunci, Tutun – CTC a cumpărat o linie germană de producere a țigărilor în pachete cu colțuri rotunjite. Iar combinatul este întreprindere de stat, care în 2013 sub formă de accize și diferite impozite a vărsat în buget 251,6 mil lei, iar alte 16,1 mil lei – în Fondul social, achitând salarii pentru circa 600 de angajați.

Deja la audieri, oponenții nu s-au putut înțelege ce înseamnă forma paralelipiped, care este prevăzută de lege, lansându-se în lecții de matematică. Au convenit doar asupra faptului că nu este vorba despre formă cilindrică. Și odată ce autorii legii nu au putut da o determinare finală, atunci ce mai putem vorbi despre cei care trebuie să execute această lege sau să controleze executarea ei. Riscurile corupționiste sunt la suprafață!

Politica fiscală nu este decret

Caracterul contradictoriu al prevederilor proiectului de lege este impus în mărimea inscripției care ține de avertizarea despre pericolul fumatului și care trebuie să acopere tot pachetul de țigări. Autorii legii au indicat că aceasta trebuie să acopere partea verso a pachetului de țigări în mărime de 65-75%, dar nu mai mare de 64 mm. Totodată, aceasta trebuie să fie încleiată nu în josul pachetului, cum este acu, ci pe partea de sus, acolo unde se deschide pachetul.

În același timp, actualul Cod Fiscal impune producătorul să încleie marca de acciz pe capacul pachetului tocmai din considerentul ca la deschidere marca să se rupă. Cum să înclei marca dacă acolo va fi avertismentul, care la rândul ei nu poate fi astupată cu nimic? Și încă o întrebare: ce facem cu pachetele mărimea cărora au 70 mm (astfel de pachete fabrică Tutun - CTC), pe care cele 0,6 mm ce rămân după avertisment nu sunt suficiente pentru marca de acciz? Autorii pachetului de legi antitutun au creat aceste inexactități, iar soluții pentru ele nu au oferit. Și chiar în cadrul discuțiilor în cadrul audierilor publice, nimeni nu a dat un răspuns clar, cum poate fi soluționată această contradicție. Părțile au rămas fiecare cu poziția sa.

Faptul că autorii proiectelor de lege înțeleg foarte puțin în economie și activitate antreprenorială este demonstrat și de termenii ireal de mici impuși în proiect pentru implementarea unor sau altor prevederi. De exemplu, legea cere ca toate pachetele de țigări să fie scoase de la vitrină în ziua în care va fi publicată în Monitorul Oficial. Iar pentru crearea sistemului de control pentru circulația FIECĂRUI pachet de țigări (de la producător, prin intermediul tuturor dealerilor și furnizori, prin toate depozitele, până la punctul final de vânzări), lucru ireal, este acordat un termen de numai șase luni. Și acest lucru trebuie să fie asigurat de producători și dealeri din cont propriu.

Și dacă politica fiscală (ceea ce înseamnă venituri la buget, din care se plătesc inclusiv salarii) nu este indiciu pentru autorii legii, atunci părerea operatorilor pieți cu siguranță nu va fi întrebată de nimeni.


Impunerea interdicțiilor pentru tutun?


Impunerea interdicțiilor, având scopuri nobile, nu a dus niciodată la nimic bun. Astfel de exemple, chiar și în memoria actualei generații, sunt multe. Și cât de nobil ar fi scopul, finalul întotdeauna a fost unul: cine a consumat anterior, va continua să consume, în schimb apare producție de calitate dubioasă, businessul se criminalizează, bugetele de stat au pierderi considerabile…În final, statul conștientiza adevărul istoric:: ”dacă mișcarea nu poate fi învinsă, ea trebuie condusă”.

Anume această cale este propusă de președintele Comisiei parlamentare pentru buget și finanțe, Veaceslav Ioniță. Vorbind în cadrul audierilor, Ioniță a spus că lupta cu fumatul în Moldova se face prin accize, în baza recomandărilor OMS și directivelor Comisiei Europene. Din anul 2008, accizele la articolele de tutun au crescut de patru ori și constituie 9 euro pentru 1000 de țigări, în timp ce alocările în buget de la vânzarea articolelor de tutun au crescut de la 12- mil la 1 mlrd lei. În afară de asta, se propune ca în următorii 10 ani să fie majorate treptat accizele încă de 10 ori – până la 90 euro pentru 1000 țigări. Ioniță a accentuat că actuala redacție a proiectului de lege va duce la contrabandă de țigări și Moldova se va transforma din țară – exportatoare de țigări ilegale în țară importatoare de țigări de calitate dubioasă. Veaceslav Ioniță a menționat ă pledează pentru lupta u fumatul și acest lucru poate fi asigurat prin creșterea treptată a accizelor (creșterea costului țigărilor), dar în același timp cumpărătorii pot beneficia de producție de calitate, vânzarea căreia asigură venituri în buget.

În cadrul audierilor au sunat îndemnuri să nu se pună experimente pe Moldova. Da, datorită unui teritoriu mic și în același timp unei națiuni destul de educate, Moldova este folosită foarte des ca poligon pentru anumite proiecte sau produse. De exemplu, astfel au procedat operatorii de telefonie mobilă, care au testat tehnologiile novatoare la noi, după care le-au propus unor piețe mai mari.

Acum, iată că încearcă să facă experimente în lupta cu fumatul și în mare parte sunt măsuri restrictive. Și asta în condițiile în care Europa are o atitudine mult mai loială față de această luptă, înțelegând foarte bine că boldul trebuie strâns cu iscusință, astfel încât să nu rupă gaica.

Astfel, de exemplu, în Germania este permisă până în prezent publicitatea la țigări pe bilborduri. Recomandările Comisiei Europene pentru avertisment țin de aplicarea lor pe 30% din suprafața pachetului și 40% - pe verso și fiecare țară în parte este în drept să majoreze această mărime, iar România a majorat-o până la 50% pe ambele părți. Iar politica de acciz în Europa este astfel construită încât toate mărcile pentru țigări se vând practic la același preț, care este unul foarte mare, astfel evitând să facă pentru consumatori mărci mai ieftine sau mai scumpe.

Și interzicerea fumatului în locuri publice este valabilă pentru Europa, dar sunt respectate și drepturile fumătorilor. Pentru ei sunt amenajate locuri speciale, unde pot aduce daune doar propriii lor sănătăți.

Dar în Europa foarte activ sunt implementate politicile educaționale și pentru asta sunt cheltuiți bani mari. În structurile preșcolare și școlare, copiilor li se explică despre dauna fumatului și facilitățile unui mod sănătos de viață. În Europa și SUA, în țările cu cel mai înalt nivel de viață de pe planetă, prin diferite programe facilitare de stat și private se promovează sportul și un mod sănătos de viață!

Dar, libertatea de a alege o au și cei care fumează. Statul nu le interzice să-și șubrezească sănătatea și permite businessului să le asigure această posibilitate și primește venituri tare bune sub formă de impozite. Între timp se creează condiții pentru a nu încălca dreptul altora la aer curat.

Vânzarea țigărilor este un business legal, la fel ca și vânzarea alcoolului. Poate fi reglementat și limitat consumul, protejând dreptul copiilor și a populației nefumătoare, dar între timp să nu se încalce drepturile fumătorilor și dreptul producătorilor și vânzătorilor de a activa legal.

Interdicțiile administrative nu au dus niciodată la nimic bun. Cu adevărat eficiente în lupta cu fumatul sunt programele educative și propagarea unui mod sănătos de viață, cum ar fi ”să nu fumezi – este la modă!”.

Noutați dupa tema