Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de Octombrie 31 a.2019Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Ceea ce s-a întâmplat o dată...

Ceea ce s-a întâmplat o dată...

Comentariul agenției InfoMarket

Pentru a-și îndeplini funcțiile pentru următoarele două luni, atât a mai rămas până la alegerile parlamentare, Guvernului nu i-au ajuns din nou legi. În septembrie, la fel ca și în luna iulie, Cabinetul de miniștri a ales un șir de proiecte de lege, care au fost adoptate de Parlament în prima lectură și și-a asumat răspunderea pentru ele.

În iulie erau 11 legi ”guvernamentale”, iar de această dată sunt șapte.

Două legi țin de frigurile care se apropie.

LEGEA privind unele măsuri cu privire la procedura de falimentare a societății pe acțiuni Termocom. În pofida la faptul că procesul este unul dureros, înaintea sezonului de încălzire pentru consumatori este important să știe dacă vor avea căldură în casă și nu-i interesează cum se va numi furnizorul.

LEGEA cu privire la importul păcurii pentru perioada toamnă – iarnă 2014 -2015. Acest tip de combustibil este scutit până la 31 martie 2015 de accize și TVA la important

Alte trei legi au fost adoptate în susținerea agenților economici, care au avut de suferit din cauza embargoului rus.

LEGEA cu privire la modificarea și completarea Legii privind bugetul de stat pentru anul 2014   № 339 din 23 decembrie 2013. De facto s-au făcut corectări legate de consecințele embargoului, precum și devalorizarea valutei naționale. Acesta este cazul când în bugetul de stat au fost planificate plăți organizațiilor internaționale în lei, pe când transferurile se fac în valută.

LEGEA cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative, care țin de modificări în compartimentul cinci al Codului Fiscal, în legea privind sistemul de asigurări sociale, în Codul privind contravențiile. Aici este vorba despre susținere din partea statului pentru producătorii și procesatorii de fructe și struguri prin anularea acțiunilor de executare obligatorie a obligațiunilor fiscale.

O altă LEGEA cu privire la completarea unor acte legislative, care ține de compartimentu patru al Codului Fiscal, privind asigurarea facilităților fiscale pentru producătorii și procesatorilor distilatoarelor obținute pe bază de vin.

Modificări curioase în legislație aduce și Legea privind modificarea și completarea unor acte legislative. Acest document ține de Legea cu privire la Banca Națională, privind structurile financiare, datoria publică în redacția anului 2006 și 2014. Și sunt curioase prin faptul că aduc în legislația națională termeni, care nu au mai existat anterior ”criză financiară de sistem”. În afară de asta, dacă există un astfel de fenomen. Banca Națională are pârghii suplimentare, iar Guvernul și ministerul Finanțelor pot cumpăra chiar acțiuni bancare, nu contra bani, dar cu valori mobiliare eliberate special pentru asta. Este vorba nu doar de criză, care poate apărea în sistemul bancar și de posibilitățile BNM de a elibera credite de urgență, dar și de posibile crize de neplată din partea statului pentru datoriile și garanțiile interne și externe.

Cu alte cuvinte, autorii acestor modificări sunt atât de bine informați despre anumite lucruri, încât intrarea în vigoare a acestei legi a intrat în prioritățile activității Guvernului pentru următoarele două luni, până la finalizarea mandatului său.

Probabil nu trebuie să facem panică, dar dacă în legislație este prevăzută ”criza financiară sistemică”, atunci mai bine era votată în procedură obișnuită în Parlament, dar nu de urgență prin decizia Guvernului.

Urgența cu care a fost adoptată LEGEA privind declararea lucrărilor de utilitate publică de importanță națională pentru reabilitatea unor sisteme centralizate de irigare tot te duce la unele gânduri. Documentul aprobă exproprierea bunurilor și a terenurilor în 27 de localități din opt raioane ale Moldovei. Compensarea pierderilor proprietarilor va avea loc din contul structurii publice Fondul Provocările Mileniului – Moldova.

Parcă proiectul are drept scop restabilirea unei porțiuni mari a sistemului de irigare pentru campania agricolă viitoare. Dar de ce Guvernul a ales anume această lege drept una de urgență? Dacă își asumă responsabilitatea, mai ales a doua oară, poate era mai bine să fie adoptate alte legi mai importante, care au trecut prima lectură în Parlament.

Voi aduce doar un exemplu. În iulie curent, Parlamentul a adoptat în prima lectură proiectul Legii cu privire la promovarea aplicării energiei regenerabile. Documentul stabilește obiectivele naționale obligatorii privind cota de energie regenerabilă în consumul net de energie consumată, precum și cotele de energie regenerabile folosite în transport.

Documentul reglementează principiile și obiectivele politicilor de stat în domeniul utilizării surselor de energie regenerabilă:

- condițiile de integrare a surselor de energie regenerabilă în sistemul energetic național,

- condițiile de activitate în producerea, transportarea, distribuirea și vânzarea energiei electrice din surse regenerabile, biogaz și combustibil lichid,

- scheme de susținere a promovării surselor de energie regenerabilă

- posibilități de informare despre sursele de energie regenerabilă,

- direcțiile de bază ale cooperării în acest domeniu.

Proiectul de lege determină și scopurile: către anul 2020 cota energiei din resurse regenerabile trebuie să constituie 17% din sursele regenerabile de energie în consumul net de energie și minim 10% - în transport.

Și un lucru nu mai puțin important pentru actualul Guvern de integrare europeană, această lege intră în lista scopurilor neexecutare a obiectivelor europene ale Moldovei în domeniul energetic.  Această lege este așteptată de toți. În primul rând businessul, după care și consumatorii.

Aceasta are menirea să promoveze o poziție unică privind structurile naționale și internaționale a tuturor participanților la piața de producere, transportare, distribuire și livrare a energiei electrice și termice, produse atât din surse tradiționale, cât și alternative.

Scopurile de bază ale Asociației patronatelor în domeniul energeticii sunt protecția drepturilor și intereselor membrilor organizațiilor în relațiile cu structurile de stat, sindicatele și alte organizații neguvernamentale.

- consolidarea pieței locale a energeticii și formarea strategiei energetice

- creșterea competitivității și atractivitatea investițională a pieței energetice

- susținerea în procesul de implementare a pachetului energetic trei.

- creșterea eficienței și securității acestei ramuri

În prezent, membri ai organizației sunt 23 de companii din domeniul energetic al Moldovei, deși ea a fost creată la inițiativa a patru subiecți de pe piață: CET-1, CET-2, compania Gaz Natural Fenosa și compania producătoare de energie din surse regenerabile Solartech Energy.

Apropos, această companie franceză a investit în ultimii trei ani aproape un milion de euro în instruirea personalului și pregătirea tehnică a specialiștilor în domeniul energiei regenerabile, a creat zeci de proiecte, care demonstrează activitatea sistemului ce folosește energia solară și eoliană. Despre unul din proiecte s-a scris deja mult. În centrul comercial Porsche, în cadrul programului MoSeFF au fost instalate baterii solare, care generează 420 mega-Watt de energie electrică pe an, cumulată cu rețeaua electrică standard.

Directorul Solartech Energy, Frank le Borne: Noi am demonstrat că sursele de energie regenerabilă sunt o soluție bună pentru Moldova, luând în considerare faptul că peste 90 la sută din energia țării se importă. Dar, din lipsa bazei legislative în acest domeniu, nu ne putem dezvolta mai departe și nu putem realiza proiecte de 30-40 mil euro. 

Oficialul și-a declarat indignarea public față de faptul că autoritățile țării nu pot adopta acte normative în domeniul energiei regenerabile și astfel nu oferă posibilitate cetățenilor să folosească resurse alternative. El a presupus că procesul este tergiversat premeditat pentru a proteja interesul unor grupuri sau jucători de de piață....

Zeci de legi noi, adoptate de Parlament în prima lectură, își așteaptă rândul pentru a trece procedura finală.

Până la alegeri au mai rămas două luni și Guvernul ar putea intra din nou în cancelaria Parlamentului, poate se mai găsesc proiecte de lege adoptate în prima lectură, ar fără care Cabinetul de miniștri nu-și poate imagina activitatea sa.

În cartea sa ”Alchimistul”, scriitorul Paulo Coelho, a spus: ”Ceea ce s-a întâmplat o dată, ar putea să nu se mai repete. Ceea ce a avut loc de două ori, obligatoriu se va întâmpla și a treia oară”.

InfoMarket «În temă» - proiect comun al agenției cu postul de televiziune MBC.

Emisiunea poate fi vizionată la postul TV MBC

- vineri, ora 19.30;

- luni, ora 07.15 (reluare)